New Balance FuelCell SC Elite v4 – základné informácie
- Účel: cestné preteky a tempové behy na dlhé vzdialenosti
- Podrážka: guma, karbón, PEBA (FuelCell)
- Zvršok: bezšvový materiál FantomFit
- Hmotnosť: 237 g (mužská) / 188 g (ženská)
- Drop: päta 40 mm / špička 36 mm
- Došľap: neutrálny a vysoko tlmený
- Cena: 280 eur
Model FuelCell SuperComp Elite v4 je výsledkom niekoľkoročného vývoja vychádzajúceho z laboratórnych testov aj priamej spätnej väzby od samotných bežcov. Štvrtá verzia však priniesla doposiaľ najväčšie zmeny. Topánka je už na prvý pohľad viditeľne iná ako jej predchodca. Výrobca uvádza tieto najdôležitejšie vylepšenia:
Medzipodrážka FuelCell PEBA
Vyrobená z peny zo 100% polyether blockamidu pri každom odraze dokáže vrátiť až 87 % energie, čo je ešte o 4 % viac ako pri predchádzajúcom modeli tretej generácie.
Karbónová doska Energy Arc
Tenšia karbónová doska s upravenými dutinami, ktorá dodáva pocit dynamickejšieho pohybu a ešte viac zvyšuje množstvo vrátaneje energie z dopadu.
Profil Rocker
Vylepšený prechod podrážky od päty k špičke dáva topánke hladký priebeh od dopadu až po odraz a pevný dezén drží nohu pevne na mieste aj v zákrutách a prípadných nerovnostiach.
Zvršok s technológiou FantomFit
Model opustil tradičnú pletenú konštrukciu zvršku a prichádza s novým ľahším a prispôsobiteľnejším bezšvovým materiálom, v ktorom sa nohy cítia podstatne príjemnejšie. Vyšperkovaný je aj úplne novým dizajnom a farbami.
Naše dojmy z redakčného testovania
V redakcii sme New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 otestovali pri niekoľkých behoch v rôznom tempe aj na rôznych povrchoch.
Atraktívny dizajn
Mäkkosť na úkor rýchlosti
Ak si v týchto topánkach na asfalte dupnete do kroku, je to naozaj cítiť. Pri tempe okolo 4:00 na 10 km sme sa v teniskách cítili dobre, komfortne a bez badateľnej straty energie. Avšak pri tempe okolo 3:10 jej vysoká mäkkosť začína pri dopadoch výrazne pohlcovať energiu odrazu a vaša námaha sa tak zvyšuje. Ich mäkké tlmenie tak môže byť výhodou aj nevýhodou.
Nový zvršok prekvapí
Často diskutovanou témou určite bude zvršok topánky. Nový syntetický
bezšvový FantomFit materiál pôsobí veľmi ľahko a priedušne. Má to však
dva pohľady. Bežci s užšími chodidlami a nižším nártom môžu v topánke
naozaj trochu lietať. Odporúčame preto počas prvých behov venovať
pozornosť tomu, ako si ideálne topánku na vašu nohu zaviazať. Bežci
s väčším chodilom nebudú pociťovať žiadny tlak ani stiesnenosť, pretože
tento materiál to prakticky vylučuje, a ich noha by mala byť vnútri
stabilná.
Pri predchádzajúcich verziách tohto modelu sa hovorilo aj o príliš
hrubom a vysokom jazyku. Nový model ho síce urobil tenším a nižším, no
nie každému musí spočiatku vyhovovať spôsob zafixovania tenisky
v členku. Opäť je to individuálne a zrejme to bude závisieť od tvaru,
sklonu a výšky chodidla. Preto v prípade potreby odporúčame využiť aj
vrchné dierky a upevniť šnúrky na členku týmto spôsobom.
Pohodlné aj priedušné?
Topánky sme zatiaľ nemali možnosť otestovať pri vyšších teplotách. Preto je ťažké stanoviť verdikt pri priedušnosti zvršku. Nový materiál sa však vyznačuje skvelými vlastnosťami odvetrávania. Je však v celku bez väčších otvorov či medzier, ktoré pri pletenom povrchu bývajú. Zrejme bude platiť, že pri vhodne zvolených a kvalitných ponožkách sa bude vaša noha cítiť dobre aj v teplejšom počasí.
Veľmi dobrý univerzál
Záverečné hodnotenie
Ak ste bežný hobby bežec, budete sa v týchto topánkach cítiť výborne. Sú pohodlné a príjemné na dlhé vzdialenosti a dlhé hodiny na nohách. Bežíte maratón za 3:30 alebo 4 hodiny? V tom prípade sú FuelCell SC Elite v4 práve pre vás. Pri tomto tempe vás naozaj zrýchlia. Hodia sa špeciálne i váhovo ťažším bežcom, ktorým výrazne zredukujú tvrdosť dopadu pri každom kroku, keďže sú naozaj mäkké. A využijete ich všestranne.
Rýchlejší, štíhlejší a elitní bežci, ktorí sa na tréningoch a v pretekoch pohybujú v iných tempách, však pocítia mierne nedostatky tejto obuvi. Je ťažšia ako jej predchodca v3 a pre tento typ atlétov až príliš mäkká. To v konečnom dôsledku pri tempe pod 4:00 najmä pri dlhých tréningoch či pretekoch v polmaratóne a maratóne už začína unavovať nohy a teda citeľne spomaľovať bežca. Preto bostonskému výrobcovi k dosiahnutiu špičkovej pretekárskej topánky zatiaľ stále krôčik chýba.
Náš celkový dojem je však v princípe výborný. Je tu však jeden zásadný faktor. V porovnaní s konkurenciou má nová vlajková loď New Balance vyššiu cenovku. Bežecká novinka je už dostupná na www.newbalance.sk.
Plusy:
+ Atraktívny vzhľad
+ Pohodlný zvršok
+ Mäkké tlmenie
+ Univerzálne využitie
Mínusy:
- Upevnenie na členku
- Príliš mäkké tlmenie
- Vyššia hmotnosť
- Cena 280 €