Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Auto

Testy

VW Golf VIII: Facelift? Nie, revolúcia!

VW Golf VIII: Facelift? Nie, revolúcia!
Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale ôsma generácia najpredávanejšieho modelu Európy prešla naozaj zásadnými zmenami. Je o 17 % úspornejšia, ponúka plug-in hybridnú verziu, stálu konektivitu, on-line aktualizácie či asistenčné systémy podporujúce vodiča až do rýchlosti 219 km/h.
Golf je pre Volkswagen už 45 rokov základným pilierom prosperity a tiež absolútny bestseller európskeho trhu. K zákazníkom sa za ten čas dostalo už viac ako 35 miliónov exemplárov. A hoci v poslednom čase jeho predaje pod tlakom módy SUV mierne klesajú, bude hrať aj v blízkej budúcnosti v ponuke nemeckej automobilky prvé husle. O to očakávanejší bol príchod jeho ôsmej generácie, ktorá nahrádza Golf VII po siedmich rokoch a jednom facelifte z roku 2017. Prvý dojem je však rozpačitý. Asi si položíte otázku, či je osmička naozaj novým autom. Dizajn totiž prešiel len evolučnými zmenami. A to isté platí aj o jeho základoch.

Vybrúsený dizajn

Novinka stojí na mierne modifikovanej platforme MQB, tentoraz s prívlastkom Evo, na ktorej vzniká ročne v rámci celého koncernu 5,1 milióna áut. Predstavila sa práve v dnes už výbehovej generácii Golfu. Vo Wolfsburgu si však dali záležať, aby overený „hardvér“ posunuli na novú úroveň. Spojitosť s predošlou generáciou tak či tak novinka nezaprie. Rozmery sú veľmi príbuzné a tie milimetre, ktoré sa zmenili, majú na svedomí skôr retuše ako zásadný redizajn. Na dĺžku má Golf 4 284, na šírku 1 789 a na výšku 1 456 mm. Je teda len o 26 mm dlhší, o milimeter užší a o 36 mm nižší.


Rázvor náprav s hodnotou 2 636 mm sa natiahol o 16 mm, čo nie je pre modulárnu platformu MQB žiadnym problémom. Každý karosársky diel bol optimalizovaný. Najmä z hľadiska aerodynamiky. Zaoblenejšia predná časť s úzkymi reflektormi a zmenšenie čelnej plochy (2,21 m2) znížili koeficient odporu vzduchu na Cd 0,275. Golf si však zachoval všetky charakteristické prvky vrátane ikonického masívneho zadného stĺpika. Nové predné svetlá spája tenká lišta. Nárazník sa vyznačuje hladkými tvarmi. Zboku zaujme prelis vo výške kľučiek dverí. Vzadu je opäť nový nárazník, tentoraz s falošnými výfukmi, a nové delené svetlá. Reflektory používajú už v základe diódovú technológiu. Za príplatok si môžete dopriať svetlá IQ. Light LED-Matrix s desiatimi osvetľovacími funkciami.

Stále pripojený

Vzhľadom na takmer identický formát karosérie nemožno v novom Golfe očakávať viac vnútorného priestoru. No to neznamená, že v kabíne nedošlo k zmenám. Práve naopak, ak je na Golfe VIII čosi revolučné, je to práve interiér. Golf je totiž prvým modelom Volkswagenu, v ktorom sa predstavuje nová generácia infotainmentu, ktorá stavila na rozsiahlu digitalizáciu. Už v základe má Golf 10,25-palcový programovateľný digitálny prístrojový panel. Dopĺňa ho 8,25-palcové dotykové rozhranie. Príplatková obrazovka s uhlopriečkou 10 palcov vytvára, podobne ako pri Touaregu, nový Innovision Cockpit.

Redukciu mechanických ovládačov vidieť aj na dotykových „ostrovoch“, napríklad na ovládanie svetiel, či ovládačoch Touch-Slider na volante. K dispozícii je aj head-up displej. Golf sa nebráni ani pokročilému hlasovému ovládaniu. Všetky systémy sú prepojené cez dátovú jednotku Online-Connectivity-Unit (OCU) so zabudovanou eSIM kartou. Golf VIII je teda stále pripojený a z toho plynie množstvo výhod, napríklad neustály prístup k on-line funkciám a službám We Connect a We Connect Plus.




Navigácia môže napríklad automaticky zobrazovať body záujmu vrátane telefónnych čísiel na rezerváciu stola v reštauráciách a podobne. Pripojenie Golfu na internet znamená po prvýkrát aj možnosť aktualizácie softvéru a dokonca dodatočnú aktiváciu funkcií! Auto si môžete teda kúpiť napríklad bez adaptívneho tempomatu a asistenta diaľkových svetiel a po čase si systémy aktivovať. Nie je to problém, pretože Golf je už v základe vybavený potrebnými senzormi a radarmi. Napokon, po prvýkrát umožňuje asistovanú jazdu na diaľnici až do rýchlosti 210 km/h bez potreby riadenia či ovládania plynového a brzdového pedálu. Podmienkou sú však stále ruky na volante. Samozrejmosťou sú aj ďalší asistenti balíka IQ.Drive ako monitoring križujúcich vozidiel. Bezpečnosť zvyšuje sériový systém komunikácie medzi vozidlami Car2X, ktorý vysiela a prijíma výstrahy v okruhu 800 metrov.


Pod kapotou revolúcia

Golf je tiež pripravený na prísne emisné normy Euro 6d. Pod kapotou sa tak odohrala ďalšia revolúcia. Zo súčasného Golfu preberá v podstate len 4-Valec 1,5 TSI (96, 110 kW) s vypínaním valcov ACT pri nízkom zaťažení. Všetky ostatné motory sú nové. Napríklad dva benzínové 3-valce 1,0 TSI (66, 81 kW) a dva naftové 4-valce 2,0 TDI (85, 110 kW). Všetky agregáty sú vybavené priamym vstrekovaním paliva a časticovými filtrami. Naftové dokonca s dvoma oxidačnými katalyzátormi (Twin Dosing) s dvojnásobným vstrekovaním prísady AdBlue, čo redukuje emisie NOx na minimum. Diesle majú spotrebu zníženú až o 10 %. Benzínové motory s výkonom od 96 kW využívajú úsporný Millerov cyklus.

Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky. Výkonnejšie motorizácie môžu spolupracovať so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG. Pre najvýkonnejší diesel je pripravený pohon oboch náprav 4Motion. Ale pozor, to nie je koniec. Golf prichádza až s piatimi hybridnými technológiami. Benzínové motory eTSI (81, 96, 110 kW) využívajú mild-hybridnú sústavu so 48 V štartérom-generátorom a malou li-ion batériou. Častejšie vypínanie motora, rekuperácia brzdnej energie a pomoc pri zrýchlení má ušetriť priemerne 10 % paliva na 100 km. Vždy v kombinácii so 7-stupňovým DSG.

A potom sú tu dva plug-in hybridy GTE s výkonom 150 alebo 180 kW. Poznáme ich z Passatu GTE či Superbu iV. Kombinujú 4-valec 1,4 TSI s elektromotorom a li-ion akumulátormi s kapacitou 13 kWh, ktoré umožňujú bezemisný dojazd do vzdialenosti približne 50 km. Do budúcnosti sa ráta aj s motorom 2,0 TSI pre verzie GTi (180 kW) a R (245 kW). Chýbať nebude ani silný naftový Golf GTD (147 kW).

Vybavenie je podstatne bohatšie ako v minulosti. V sérii nájdete spomínané LED svetlá, štartovanie tlačidlom, digitálny kokpit, automatickú klimatizáciu či asistent udržiavania v jazdnom prúde Lane Assist. Novinkou sú nové línie výbav – Golf, Life, Style a R-Line. Dopriať si môžete výkonnú aparatúru Harman/Kardon, trojzónovú klimatizáciu, head-up displej alebo spomínané „matrixové“ svetlá. Príplatkový adaptívny podvozok DCC má v novej generácii individuálne riadené tlmiče, čo prináša vyšší komfort a redukciu náklonov karosérie. Zatiaľ sú však v ponuke iba štyri motorizácie. Paleta sa rozšíri až v priebehu roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 284
Šírka (mm) 1 789
Výška (mm) 1 491
Rázvor náprav (mm) 2 619
Objem kufra (l) 381 – 1 237
Objem nádrže l) 50
Hmotnosť (kg) od 1 315

Technické údaje dostupných verzií

Motor 1,5 TSI 1,5 TSI 2,0 TDI 2,0 TDI DSG
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 498 1 498 1 968 1 968
Výkon (kW/ot.) 96/- 110/- 85/- 110/-
Krútiaci moment (Nm/ot.) 200/1 400 250/1 500 300/1 600 360/1 600
Prevodovka 6M 6M 6M 7-DSG
Max. rýchlosť (km/h) 214 224 202 223
0 – 100 km/h (s) 9,2 8,5 10,2 8,8
Spotreba na 100 km (l) 5,3 5,5 4,1 4,3
10.10.2020   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články