Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Auto

Testy

Seat Tarraco 2,0 TSI 4Drive: Španiel do terénu odvezie siedmich. A v komforte limuzíny

Seat Tarraco 2,0 TSI 4Drive: Španiel do terénu odvezie siedmich. A v komforte limuzíny
Na novú vlajkovú loď Seatu sme čakali pomerne dlho. Oplatilo sa. V Martorelli si dali naozaj záležať. Tarraco si nepomýlite s Kodiaqom ani Tiguanom. Je štýlovejšie a jazdí perfektne. Báť sa nemusíte ani benzínového 4-valca 2,0 TSI.
Kým v prípade Seatu Ateca aj malej Arony dostal Seat prednosť pred koncernovými značkami VW a Škoda, veľké SUV Tarraco prišlo až po Kodiaqu a Tiguane Allspace. Ale nič to. Napriek využitiu identickej platformy MQB a technike dokázalo získať dostatok autonómie. S koncernovými súpermi si ho rozhodne nepomýlite. Ako je zvykom, Španieli stavili na emocionálnejší dizajn. Veď klienti značky sú mladší ako tí, ktorí sa rozhodujú pre Škodu a Volkswagen.

Veľké SUV preto dostalo výraznú 6-uholníkovú masku s masívnym chrómovým lemom aj ostro rezané svetlá s trojuholníkovou grafikou. Navyše zatmavené. Tvári sa agresívnejšie než jeho súrodenci. Zboku zaujme svalnatý zadný stĺpik a ostrý rez tretieho bočného okna. Vzadu sú novinkou svetlá spojené reflexnou lištou. Ďalšia odlišnosť v porovnaní s konkurentmi z materského košiara. V sérii obúva testovaná verzia Excellence 19-palcové disky, no my sme jazdili na parádnych príplatkových dvadsiatkach. Tarracu nepochybne svedčia, podobne ako biely lak Oryx.

Strohý a digitálny

Interiér ide tiež vlastnou cestou. Kabína má pomerne strohý štýl. To ale športovému DNA Tarraca vyhovuje. Vidieť to najmä na jednoduchej, prísne horizontálnej palubnej doske. Palec dávame Tarracu hore za skvelé materiály. A nemyslíme tým len špičkové mäkčené plasty, ale aj poťahy a dekorácie. Palubovku zdobí drevo a sedadlá zas textília kombinovaná s hnedým semišom. Textil nájdeme dokonca aj na výplniach dverí. Pôsobí to moderne aj útulne.


Voľne stojace multimediálne rozhranie používa dotykový displej s uhlopriečkou osem palcov a brilantným rozlíšením. Reaguje už na priblíženie ruky. Logika menu je dostatočne intuitívna. Vďaka platformám Android Auto a Apple CarPLay si Tarraco bez problémov rozumie s vašim mobilom. A čo viac, nájdete tu praktické analógové ovládače, napríklad pre reguláciu hlasitosti či zmenu mierky navigácie. Samostatný je aj panel klimatizácie, čo je opäť skvelé riešenie. Platí to aj o valčekových ovládačoch multifunkčného volantu. Bezproblémový výhľad podporujú úzke stĺpiky a veľké spätné zrkadlá.
Technologický imidž podporuje virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca. Má tri odlišné grafické módy, napríklad len s mapou navigácie. Nastavujú sa priamo z volantu tlačidlom View, takže nemusíte zbytočne vchádzať do menu infotainmentu. Našťastie jeden z módov využíva klasické analógové zobrazenie otáčkomeru a rýchlomeru, takže ani tí, čo nie sú priaznivcami digitalizácie, nebudú mať k Tarracu výhrady. Ergonómia je perfektná. Rozsah regulácie volantu a predných sedadiel je príkladný, nájsť si optimálnu polohu nie je naozaj problém. Pomáha tiež lakťová opierka, ktorá sa nastavuje výškovo aj pozdĺžne. To nebýva samozrejmosťou.

Variabilita ako v MPV

Sedadlá majú dostatočné rozmery a predstavujú dobrý kompromis medzi komfortom a podporou v zákrutách. Platí to aj pre tie zadné. Seat dal prednosť klasickému deleniu lavice v pomere 2 : 3 pred troma individuálnymi sedadlami. Viac variability totiž zväčša znamená menej komfortu. Ten vám ale v Tarracu chýbať nebude. A variabilita vlastne tiež, keďže operadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40, navyše s reguláciou sklonu. Kompromisy sa teda nekonajú. Priestoru je tu na rozdávanie. Aj keď posuniete zadné sedadlá o 170 mm vpred, stále máte miesto na kolená. Od tretieho radu však zázraky nečakajte. Sú skôr pre deti, lenže občas môžu prísť vhod.

A kufor? V sedemmiestnej verzii máte stále úžasných 700 litrov pre batožinu. Tretí sklopený rad teda uberá len akceptovateľných 60 litrov. Je to dokonca o 70 viac ako ponúka 7-miestny Kodiaq. A nadvláda Tarraca pokračuje aj po sklopení operadiel druhého radu, priamo tiahlami z kufra, keď sa využiteľný objem vyšplhá na fantastických 1 775 litrov. Batožinový priestor má navyše symetrický tvar a takmer úplne vodorovnú podlahu. Prístup k batožine je hračkou. Stará sa oň elektricky výklopné veko a nožný senzor. Takže piate dvere otvoríte aj s plnými rukami.

Nešetrilo sa ani na odkladacích miestach v kabíne. Do dverí dáte 1,5 litrové fľaše, stredový tunel obsahuje držiaky na nápoje, dokonca s krycou roletkou, čo je precízny detail, ďalšie nájdete v stredovej konzole s priestorom pre indukčné nabíjanie telefónov a tiež v boxe medzi sedadlami.

Nebojte sa benzínu

Tarraco sa nám dostalo do rúk s preplňovaným benzínovým 4-valcom 2,0 TSI so 7-stupňovým automatom a štvorkolkou 4Drive. Možno to nie je typická voľba slovenských zákazníkov, ktorí dávajú v tejto triede prednosť nafte, ale báť sa ho rozhodne nemusíte. Jeho 140 kW vie Tarracu rozprúdiť krv. Predbiehacie manévre sú aj pri vyšších rýchlostiach hračkou. Bonusom je akustický komfort, neporovnateľne vyšší ako pri rovnako výkonnom diesli 2,0 TDI. Len ak tomuto štvorvalcu šliapete na krk, ozve sa drsnejšou zvukovou kulisou. A spotreba? Tá záleží od štýlu jazdy. S ľahšou nohou na plyne sa môžete bezpečne držať ôsmich litrov na sto kilometrov. V meste je to pochopiteľne viac, ale mimo neho sa apetít Tarraca uskromní aj so siedmymi. Pomáha režim Eco, ktorý zapája do hry voľnobežku. Naopak v režime Sport Tarraco priostrí plyn a vyššie prevody radí neskôr.

Podvozok Tarraca je sofistikovanejší ako pri menšom Seate Ateca. Má predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú viacprvkovú nápravu. A v našom prípade aj adaptívne tlmiče DCC, ktoré ponúkajú režimy Comfort a Sport. V komfortnom režime je Tarraco doslova plavné, a to dokonca na 20-palcových diskoch obutých plášťami 235/45. V zákrutách mu zas pomôže, keď tlmiče stuhnú. S vrodenou nedotáčavosťou bojuje veľmi úspešne aj vďaka štvorkolke. Z miery Tarraca len tak ľahko nevyvediete, hoci má na váhe cez 1 800 kg. Stopy sa drží s urputnou vervou a nepredvádza nič neočakávané.


Pomáha aj komfortne nastavené riadenie presne v intenciách, na aké sme zvyknutí pri produktoch koncernu VW. Na vychýlenie kolies potrebuje Tarraco len dve otáčky volantu, čo je dosť ostré. Napriek tomu mu nechýba presnosť a cit. Pocit komfortu podporuje dobrá izolácia náprav. Pohltí nárazy aj hluk pneumatík. Pri vyšších rýchlostiach vás bude vyrušovať skôr aerodynamický šum veľkých spätných zrkadiel než samotný podvozok. S Tarracom sa teda zžijete veľmi rýchlo. Pri dlhých cestách vás podporuje udržiavaním v jazdnom prúde s precíznymi reakciami či adaptívnym tempomatom a adaptívnymi diódovými svetlami, ktoré robia z noci deň. A v teréne zas módom Offroad, ktorý sa stará o kontrolu klesania a čo najlepšiu trakciu systému 4Drive.


Tarraco je jednoducho univerzálne rodinné auto – pohodlné, priestranné, variabilné a so štvorkolkou 4Drive aj ochotné zísť z asfaltu do ťažšieho terénu. Navyše, ani v najvýkonnejšej benzínovej verzii, nemusí urobiť prievan na vašom účte. Cena nami testovanej verzie Excelence začína na 35 500 eurách. No v sérii je adaptívny tempomat, adaptívne svetlá, vyhrievané komfortné sedadlá, 3-zónová klimatizácia, automatický parkovací asistent, spomínaný virtuálny prístrojový panel či systém ovládania jazdných režimov. V našom prípade nechýbalo na palube ani praktické nezávislé kúrenie, panoramatická strecha a rozšírený balík asistenčných systémov. Mnohé z týchto prvkov stoja za uváženie.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 735
Šírka (mm) 1 839
Výška (mm) 1 658
Rázvor náprav (mm) 2 790
Objem kufra (l) 760 (5 sedadiel)/700 (7 sedadiel)
Objem nádrže (l) 60 (4Drive)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 808 kg

Technické údaje

Verzia 2,0 TSI DSG 4Drive Excellence
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 984
Max. výkon (kw/ot.) 140/4 200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 320/1 500 – 4 100
Prevodovka 7-DSG/4x4
0 – 100 km/h (s) 8,0
Max. rýchlosť (km/h) 211
Spotreba na 100 km (l) 8,7 – 9,5
Spotreba počas testu (l) 8,5
Cena verzie od 35 530 €
2.11.2019   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články