TEST: New Balance prichádza s najnovším maratónskym modelom. Otestovali sme FuelCell SC Elite v4

TEST: New Balance prichádza s najnovším maratónskym modelom. Otestovali sme FuelCell SC Elite v4
Nová bežecká sezóna sa začína a s ňou už tradične prichádzajú i nové vylepšené modely tenisiek od rôznych výrobcov. Bostonská značka New Balance hrdo predstavila aktuálnu verziu svojej pretekárskej vlajkovej lode. Topánky, ktoré si trúfajú na vaše nové osobné rekordy, sme pre vás vyskúšali aj my.
New Balance FuelCell SC Elite v4 – základné informácie
  • Účel: cestné preteky a tempové behy na dlhé vzdialenosti
  • Podrážka: guma, karbón, PEBA (FuelCell)
  • Zvršok: bezšvový materiál FantomFit
  • Hmotnosť: 237 g (mužská) / 188 g (ženská)
  • Drop: päta 40 mm / špička 36 mm
  • Došľap: neutrálny a vysoko tlmený
  • Cena: 280 eur


Model FuelCell SuperComp Elite v4 je výsledkom niekoľkoročného vývoja vychádzajúceho z laboratórnych testov aj priamej spätnej väzby od samotných bežcov. Štvrtá verzia však priniesla doposiaľ najväčšie zmeny. Topánka je už na prvý pohľad viditeľne iná ako jej predchodca. Výrobca uvádza tieto najdôležitejšie vylepšenia:
Medzipodrážka FuelCell PEBA
Vyrobená z peny zo 100% polyether blockamidu pri každom odraze dokáže vrátiť až 87 % energie, čo je ešte o 4 % viac ako pri predchádzajúcom modeli tretej generácie.

Karbónová doska Energy Arc
Tenšia karbónová doska s upravenými dutinami, ktorá dodáva pocit dynamickejšieho pohybu a ešte viac zvyšuje množstvo vrátaneje energie z dopadu.

Profil Rocker
Vylepšený prechod podrážky od päty k špičke dáva topánke hladký priebeh od dopadu až po odraz a pevný dezén drží nohu pevne na mieste aj v zákrutách a prípadných nerovnostiach.

Zvršok s technológiou FantomFit
Model opustil tradičnú pletenú konštrukciu zvršku a prichádza s novým ľahším a prispôsobiteľnejším bezšvovým materiálom, v ktorom sa nohy cítia podstatne príjemnejšie. Vyšperkovaný je aj úplne novým dizajnom a farbami.

Naše dojmy z redakčného testovania


V redakcii sme New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 otestovali pri niekoľkých behoch v rôznom tempe aj na rôznych povrchoch.

Atraktívny dizajn

Všimnete si to na prvý pohľad ešte predtým, ako si topánky obujete. Veľmi sa nám páči dizajn, farebné a grafické prevedenie tenisiek. Vyzerajú zaujímavo a dá sa povedať, že v súčasnosti u nás zatiaľ nemajú vizuálne podobného „rivala“. Biela farba s pestrými a ostrými prvkami pôsobí na oko veľmi atraktívne. Celkovo majú topánky veľmi športovo pôsobiaci vzhľad, ktorý vďaka ostrým líniám nesie trochu aj zvláštny retro-futuristický nádych.

Mäkkosť na úkor rýchlosti

Nová podrážka sľubuje až 87-percentnú návratnosť energie, avšak jej vysoké tlmenie a mäkkosť materiálu PEBA nám pri rýchlejších tempových behoch napríklad v porovnaní s obdobným modelom od Adidasu vlastne bránil dosiahnuť a udržať rovnakú rýchlosť stabilne. Chodidlá sú síce chránené od tvrdých dopadov na asfalt, ale tento druh tlmenia núti bežca pri rýchlom tempe vynakladať viac energie, čo sa napokon pri avizovanej vysokej návratnosti prakticky aj tak stráca.

Ak si v týchto topánkach na asfalte dupnete do kroku, je to naozaj cítiť. Pri tempe okolo 4:00 na 10 km sme sa v teniskách cítili dobre, komfortne a bez badateľnej straty energie. Avšak pri tempe okolo 3:10 jej vysoká mäkkosť začína pri dopadoch výrazne pohlcovať energiu odrazu a vaša námaha sa tak zvyšuje. Ich mäkké tlmenie tak môže byť výhodou aj nevýhodou.
Nový zvršok prekvapí

Často diskutovanou témou určite bude zvršok topánky. Nový syntetický bezšvový FantomFit materiál pôsobí veľmi ľahko a priedušne. Má to však dva pohľady. Bežci s užšími chodidlami a nižším nártom môžu v topánke naozaj trochu lietať. Odporúčame preto počas prvých behov venovať pozornosť tomu, ako si ideálne topánku na vašu nohu zaviazať. Bežci s väčším chodilom nebudú pociťovať žiadny tlak ani stiesnenosť, pretože tento materiál to prakticky vylučuje, a ich noha by mala byť vnútri stabilná.




Pri predchádzajúcich verziách tohto modelu sa hovorilo aj o príliš hrubom a vysokom jazyku. Nový model ho síce urobil tenším a nižším, no nie každému musí spočiatku vyhovovať spôsob zafixovania tenisky v členku. Opäť je to individuálne a zrejme to bude závisieť od tvaru, sklonu a výšky chodidla. Preto v prípade potreby odporúčame využiť aj vrchné dierky a upevniť šnúrky na členku týmto spôsobom.

Pohodlné aj priedušné?

Chválime to, ako topánka sedí na päte. Býva zvykom, že nové tenisky pri prvých tréningoch môžu bežcovi spôsobiť otlaky v horších prípadoch aj škrabance. Zdá sa však, že FuelCell SC Elite v4 nie sú tento prípad. Pohodlné, príjemné a zároveň pevné držanie päty potešilo.

Topánky sme zatiaľ nemali možnosť otestovať pri vyšších teplotách. Preto je ťažké stanoviť verdikt pri priedušnosti zvršku. Nový materiál sa však vyznačuje skvelými vlastnosťami odvetrávania. Je však v celku bez väčších otvorov či medzier, ktoré pri pletenom povrchu bývajú. Zrejme bude platiť, že pri vhodne zvolených a kvalitných ponožkách sa bude vaša noha cítiť dobre aj v teplejšom počasí.

Veľmi dobrý univerzál

Samozrejme, na topánky si treba zvyknúť. Každá rýchla bežecká obuv si vyžaduje trochu inú techniku behu. Postupne sa vám však topánky prispôsobia a vy sa prispôsobíte im. Zaujímavosťou je, že topánky fungujú napriek svojej mäkkosti výborne aj na tartane. Z tohto pohľadu sa tak stávajú vysoko univerzálnou alternatívou, ktorú využijete bez problémov na pretekoch, pri tempových tréningoch aj pri intervaloch na dráhe.

Záverečné hodnotenie

Ak ste bežný hobby bežec, budete sa v týchto topánkach cítiť výborne. Sú pohodlné a príjemné na dlhé vzdialenosti a dlhé hodiny na nohách. Bežíte maratón za 3:30 alebo 4 hodiny? V tom prípade sú FuelCell SC Elite v4 práve pre vás. Pri tomto tempe vás naozaj zrýchlia. Hodia sa špeciálne i váhovo ťažším bežcom, ktorým výrazne zredukujú tvrdosť dopadu pri každom kroku, keďže sú naozaj mäkké. A využijete ich všestranne.

Rýchlejší, štíhlejší a elitní bežci, ktorí sa na tréningoch a v pretekoch pohybujú v iných tempách, však pocítia mierne nedostatky tejto obuvi. Je ťažšia ako jej predchodca v3 a pre tento typ atlétov až príliš mäkká. To v konečnom dôsledku pri tempe pod 4:00 najmä pri dlhých tréningoch či pretekoch v polmaratóne a maratóne už začína unavovať nohy a teda citeľne spomaľovať bežca. Preto bostonskému výrobcovi k dosiahnutiu špičkovej pretekárskej topánky zatiaľ stále krôčik chýba.

Náš celkový dojem je však v princípe výborný. Je tu však jeden zásadný faktor. V porovnaní s konkurenciou má nová vlajková loď New Balance vyššiu cenovku. Bežecká novinka je už dostupná na www.newbalance.sk.

Plusy:
+ Atraktívny vzhľad
+ Pohodlný zvršok
+ Mäkké tlmenie
+ Univerzálne využitie

Mínusy:
- Upevnenie na členku
- Príliš mäkké tlmenie
- Vyššia hmotnosť
- Cena 280 €
18.3.2024   /   Testy   /   Autor: Michal Čarnoky

Ďalšie články