Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Behanie a kŕčové žily. Prečo vznikajú, ako sa liečia?

Behanie a kŕčové žily. Prečo vznikajú, ako sa liečia?
Rozšírené, vyduté, kľukaté a pod kožou presvitajúce tmavomodré až fialové krvné cievy najmä na dolných končatinách, ktorým hovoríme „kŕčové žily“ (varixy), patria medzi neželaný diskomfort bežcov oboch pohlaví, viacej však žien, a to bez rozdielu veku.
Prejavujú sa pocitmi napätia, únavy, „ťažkých nôh“, horúčnatosťou či až páľavou alebo naopak – pocitmi chladu, zimomriavok a mravenčenia. Medzi ďalšie individuálne príznaky varixov patrí svrbenie kože, časté kŕče v lýtkach, zvýšená potivosť, niekedy nepríjemný tlak – akoby mala „noha puknúť“. Neskôr sa pridružujú opuchy a bolesti, často pozdĺž hroznovito rozšírených žíl vinúcich sa tesne pod pokožkou, najmä pri dlhodobom statickom státí alebo dlhšom sedení. U športovkýň sa môžu tieto ťažkosti zvýrazňovať pred menštruáciou a v teplom počasí. S postupom ochorenia sa okrem opuchu, ktorý má stupňujúcu tendenciu aj s ohľadom na zaťaženie počas dňa, pri dlhom sedení alebo postávaní, objavujú aj rôzne zmeny kvality kože a podkožia – zvýšená tmavá fľakatosť (hyperpigmentácia), „sklovitosť“ pokožky (dermatoskleróza), strata pružnosti kože, tvrdnutie podkožia a nakoniec ako najzávažnejší prejav – ťažko liečiteľný vred predkolenia. Môžu nastať aj komplikácie varixov – zápaly žíl, rôzne druhy infekcie, ťažko sa hojace rany po úderoch s následným dlhodobejším krvácaním.
Kŕčové žily, ktoré sa u športovcov objavujú čoraz častejšie, majú svoj pôvod pomerne často v genetickej predispozícii – sú dedičné. Ale rizikové faktory ako nevyhovujúca obuv, dlhé vysedávanie, nadváha, tehotenstvo alebo nedostatok vlákniny v potrave spojený s nesprávnym trávením, „prilievajú olej do ohňa“.

V liečbe varixov sa u bežcov využívajú radikálne postupy (chirurgické metódy, skleroterapia) často kombinované s konzervatívnymi metódami (málo obľúbené tlakové – kompresívne pančuchy, lieky). Dôležité je pozitívne ovplyvnenie prietoku krvi veľkými žilami (makrocirkulácia) zvyšovaním pružnosti napätia ich stien (tonusu) a znižovania ich rozťažiteľnosti. Podstatný je však aj vplyv na kvalitu prietoku malými žilami (mikrocirkulácia). Medzi látky s priaznivým účinkom na kŕčové žily patria preparáty s obsahom liečivých rastlín ako napríklad pagaštan konský, čučoriedky, ginko biloba či listnatec bodlinatý. Nezanedbateľné sú aj účinky vyšších dávok vitamínu C. Podstatné je však riešenie varixov hneď na začiatku objavenia sa ťažkostí, prípadne ešte pred tým než začnú byť znetvorené žily zreteľné – prehliadkou u špecialistu, ktorý navrhne okamžité riešenie. Otáľať sa určite nevyplatí, chronické problémy pri varixoch znižujú výkonnosť a nevýslovne bežca obťažujú aj v civilnom živote.

Niektorí bežci mávajú neraz pocit ťažkých nôh, nočné kŕče, svrbenie aj pichanie a vyskytuje sa u nich nepríjemné striedanie pálenia aj chladu lýtok aj bez zreteľných „kŕčových žíl“. Takéto signály rozhodne nepatria medzi bežné prejavy „kancelárskeho“ preťaženia zo sedenia, ani dôsledky náročného denného režimu alebo behania. Poukazujú skôr na problém, ktorý je potrebné neodkladne konzultovať s lekárom, hoci nie je „viditeľný“. Vtedy ide totiž pravdepodobne o chronické žilové ochorenie v počiatočnom štádiu. Jeho prvotnou príčinou býva oslabenie stien žíl (vrodené, po prechodenom ochorení, nedoliečenom zranení), strata ich pružnosti a následné „neviditeľné“ rozšírenie. Spolu s tým vzniká nedovieravosť žilových chlopní a obrátenie toku krvi v žilách. To spôsobuje poruchu prúdenia v cievnom systéme a ťažkosti, ktoré uvádzajú. Dlhšie trvajúca alebo paradoxne stagnujúca svalová práca navyše zhoršuje podmienky cirkulácie krvi aj lymfy a jeden zo spôsobov ako sa popri štandardnej terapii s problémom vyrovnať, je práve používanie kompresívnych podkolienok, ktoré zároveň zlepšia bežcovu výkonnosť a odporúčajú sa nosiť aj u zdravých jedincov.

Kompresívne podkolienky fungujú tak, že rovnomerne stláčajú mäkké tkanivá od špičiek prstov až po podkolennú jamku. Tento tlak pôsobí na všetky tkanivá v danej oblasti a teda aj na lymfatické a krvné cievy (tepny), kapilárnu sieť a povrchové žily. Špeciálna lievikovitá konštrukcia podkolienok príslušným spôsobom rozdeľuje silu kompresie (stláčania) v jej rôznych častiach. V oblasti členkov je kompresia najvyššia a smerom nahor postupne klesá. Vďaka tomu pomáhajú podkolienky efektívnym spôsobom cirkulácii krvi nahor, smerom k srdcu. Podporujú krvný prietok a zlepšujú okysličenie tkanív, čo vedie ku zvýšeniu podpory fyzického výkonu. Vedecké výskumy overujúce funkčnosť týchto podkolienok pre zvyšovanie výkonnosti stále vykonáva viacero slávnych inštitúcií. Napríklad - austrálska Central Queensland University porovnávala výkon, anaeróbny prah a schopnosť okysličovania svalov u športujúcich jedincov s kompresívnymi podkolienkami a bez nich, pričom dospela k záveru, že je možné pozorovať evidentné zlepšenie všetkých sledovaných parametrov v prospech nositeľov podkolienok.

Ako bonus sa javí predovšetkým mechanická podpora lýtkových svalov a tlmenie otrasov, ktoré sú pri skákaní, pokluse a zmenách smeru časté, a vyskytujú sa aj pri bežeckom tréningu v lese a zvlnenom teréne. Efektívne môže byť aj zlepšenie biomechanickej funkcie svalov v dôsledku tlakom podmieneného zmenšenia prierezu svalového vlákna (priblíži sa viacej k strednému ideálnemu vektoru ťahu) a „zahusteniu“ svalu. Ešte účinnejšie sú tlakové zmeny, ktoré vyvolávajú kompresívne podkolienky (ale aj návleky a ponožky) v podkoží. Riedke podkožné väzivo má len minimálny vlastný tlakový odpor a pri dlhodobom výraznom prekrvovaní dolných končatín sa do neho po námahe „precedí“ tekutina z krvných vlásočníc (kapilár). Vzniká opuch, ktorý je subjektívne vnímaný ako nepríjemná súčasť únavy zo záťaže. Kompresívne podkolienky tlak v podkoží značne priblížia tlaku v cievach a tým možnosť vzniku opuchov podstatne znížia. Samozrejme – ako u všetkých zdravotníckych pomôcok – o účinnosti rozhoduje individuálna schopnosť a znášanlivosť nosenia u každého jedinca.

Kompresívne podkolienky sa vyrábajú z rôznych materiálov. Tradičný je prírodný latex, z umelých materiálov sa používa elastan, mikrovlákno, polyamid, viskóza, lycra, bavlna aj hodváb. Zložky podkolienok musia byť priaznivé pre nosenie na koži – preto je tam bavlna. Hodváb a lycra sú pridané pre krajší vzhľad a striebro s acetátom zasa pre antimikrobiálny účinok. Častice striebra bránia množeniu baktérií a tým zabraňujú tvorbe zápachu.
15.3.2019   /   Bežecká škola   /   Autor: MUDr. Pavel Malovič   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články