Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Auto

Testy

Audi Q8: Nová dimenzia z Ingolstadtu

Audi Q8: Nová dimenzia z Ingolstadtu
Je to Audi a je to SUV. No napriek tomu je iné. Do vzorca pridáva komfort vlajkovej lode A8 a presvedčivú dynamiku vlastnú nefalšovaným kupé so štyrmi kruhmi.
Už vlaňajšie štúdie Audi Q8 Concept a Q8 Sport Concept naznačovali, že v Ingolstadte sa chystá čosi „veľké“ - reakcia na konkurenčné BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupé. Jednoducho, aj Audi zatúžilo po športovo ladenom SUV. A hoci z veľkej nemeckej trojky prichádza do tejto triedy ako posledné, čas zužitkovalo naplno. Nové Audi Q8 sa odpútalo od konvencií a spojilo technológiu luxusného Audi Q7 s DNA kupé. Aj keď inak ako jeho rivali. Pred splývavou siluetou uprednostnilo znížený profil strechy a viac sklonený zadný stĺpik. Lenže tu zmeny rozhodne nekončia.

Nižšie a širšie


Toto auto si s klasickým Audi Q7 nepomýlite. Rozdiely sú už vo formáte. Zhodný je len rázvor náprav s hodnotou 2 994 mm. Audi Q8 je však o 66 mm kratšie (4 990 mm), o 27 mm širšie (2 000 mm) a o 35 mm nižšie (1 710 mm). To znamená aj kratšie previsy a dynamickejšie proporcie. Že nejde o jednoduchý derivát veľkého Q7, naznačujú bezrámové okná a plne autonómny dizajn. Agresívnu prednú časť zdobí jednodielna 8-uholníková maska Single frame lemovaná masívnym hliníkom aj obrovské sacie otvory v nárazníku. Úzke reflektory sú už v sérii vybavené diódami.


Za príplatok dodá Audi reflektory HD Matrix LED s 24 individuálne riadenými diódami, ktoré urobia z noci deň. Z profilu upútajú veľké oblúky blatníkov, ktoré môžu ukrývať až 22-palcové disky kolies akoby pochádzajúce zo štúdie. A je tu aj odkaz na slávnu minulosť. Zadný stĺpik evokuje legendárne Audi Quattro z roku 1980, ktoré prišlo s revolučným pohonom oboch náprav a ovládlo seriál majstrovstiev sveta v rely. To isté platí o zadných svetlách prepojených čiernym pásom a efektnou diódovou linkou. Športový duch podporuje difúzor s dvojicou koncoviek výfukov a priam „civilný“ koeficient odporu vzduchu, len Cd 0,24, nízky ako pri športových kupé. Pritom ale Q8 nezabúda, že patrí aj do sveta SUV. Naznačuje to výškou podvozka, ktorá môže byť až 254 mm!

To, čo nevidieť, je inteligentná konštrukcia karosérie ASF spájajúca vysokopevnostnú oceľ a hliník. Tohto ľahkého materiálu tu nie je menej ako v športových autách - má až 24-percentný podiel. Vyrobené sú z neho dvere, blatníky, zadné veko aj strecha. Boj s hmotnosťou tak skončil výsledkom 2 145 kg pre 6-valcovú verziu 50 TDI Quattro. Nie je to málo, no musíme vziať do úvahy štedré vybavenie aj skutočnosť, že Q8 obsahuje množstvo asistenčných systémov a navyše mild-hybridnú sústavu, vrátane prídavnej li-ion batérie.

Kráľovstvo displejov


Interiér je mimoriadne vzdušný. Aj vďaka streche, ktorá klesá až za zadnými sedadlami. V priestore na nohy aj nad hlavou zadných cestujúcich poráža Q8 svojich najväčších rivalov. A pritom sa nevyhýba ani batožine. Zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sú posuvné aj sklopné, takže veľkosť kufra možno variovať od základných 605 až do 1 775 litrov. Dôležitejšie je ale to, ako sa cítite za volantom, či skôr v kokpite. A ani tu v Ingolstadte nešetrili. Q8 naozaj nie je len derivát Q7. Dostalo odlišnú palubnú dosku s horizontálnymi prieduchmi ventilácie, ktoré prechádzajú celou jej šírkou.
Infotainment prenáša Audi Q8 už dnes do budúcnosti. Tvorí ho digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca s troma druhmi zobrazenia a dvojica centrálnych 10,1-palcových, respektíve 8,6-palcových obrazoviek. Kým horná slúži zábave alebo navigácii, menšia spodná integruje funkcie klimatizácie a umožňuje aj písanie textových správ. Intuitívnosti napomáha haptická odozva displejov a pokročilé hlasové ovládanie.


Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. Vyššia úroveň MMI Navigation Plus obsahuje modul LTE Advanced a WLAN, čo umožňuje nielen využívať mobilné služby Audi connect či na diaľku ovládať prostredníctvom telefónu odomykanie alebo štartovanie, ale tiež zdieľať informácie o rizikách medzi vozidlami Audi (Car-to-X). Medzi luxusné prvky patria masážne a ventilované sedadlá, štvorzónová klimatizácia či výkonná aparatúra Bang & Olufsen s 23 reproduktormi.

Štyri balíky asistentov, jeden motor


Samozrejmosťou je plejáda asistenčných systémov rozdelených do štyroch balíkov. Tie pochádzajú priamo z vlajkovej lode A8. Ich súčasťou je asistent rýchlosti využívajúci dáta navigácie, asistent jazdy v kolónach, asistent pre zmenu jazdného prúdu, udržiavanie v jazdnom prúde, pomoc pri prejazde križovatkou, výstraha pri cúvaní, 360-stupňové zobrazenie okolia, ale aj novinka v podobe výstrahy pred obrubníkmi. Všetky systémy spolupracujú cez výkonnú riadiacu jednotku Audi zFAS, ktorá stojí za semi-automatickým riadením. Parking pilot umožňujúci parkovanie či vjazd a výjazd z garáže bez vodiča za volantom pribudne už budúci rok. Stačiť vám bude váš smartfón. Ovládať ním môžete dokonca aj niektoré funkcie svetiel.

Na trh dorazilo Q8 zatiaľ len s jediným motorom, no ten stojí za to. V časoch boja proti dieselovým motorom sa Audi nemienilo vzdať. Svoje kupé-SUV vybavilo vidlicovým 6-valcom 3,0 TDI s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Podľa novej ingolstadtskej nomenklatúry dostal motor označenie 50 TDI. Spojený je nielen s 8-stupňovým automatom, ale aj s mild-hybridnou sústavou pracujúcou s reverzibilným alternátorom BAS (Belt Alternator Starter). Ten je spojený s motorom pomocou remeňa. Moderný 48 V elektrický okruh umožňuje časté vypínanie a štartovanie motora, teda aj počas jazdy. A k tomu pridá účinnú rekuperáciu brzdnej energie s výkonom až 12 kW.
Ušetrenú energiu ukladá naftové Q8 do malej li-ion batérie. To všetko pre zníženie spotreby paliva a ostro sledovaných emisií. Tie krotí aj vstrekovaním prísady AdBlue do výfukových plynov (SCR). Už čoskoro sa ponuka rozšíri o slabšiu verziu motora 3,0 TDI (170 kW) s označením 45 TDI a tiež o benzínový 6-valec 3,0 TFSI (250 kW) pre 55 TFSI. Časom sa pridá plug-in hybrid a ostré prevedenie SQ8. Brilantné jazdné vlastnosti sú výsledkom 5-prvkového zavesenia predných aj zadných kolies a sériových adaptívnych tlmičov.

Príplatkové pneumatické odpruženie poskytuje nielen viac komfortu, ale aj možnosť meniť svetlú výšku v rozsahu až 90 mm. To príde vhod mimo asfaltu. Veď prašných ciest sa Q8 naozaj nebojí. Už v sérii je vybavené permanentným pohonom oboch náprav Quattro s tradičným, čisto mechanickým samosvorným medzinápravovým diferenciálom, ktorý rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies. Tento pomer sa však mení podľa okamžitých podmienok. Stabilitu a obratnosť môže zvýšiť riadenie zadných kolies. Tie sa natáčajú v rozsahu piatich stupňov. Pri nízkych rýchlostiach proti smeru predných a pri vyšších súhlasne. Takže napriek veľkorysým rozmerom sa pri parkovaní správa Q8 ako kompakt a pri predbiehaní ako svižné kupé.

Technické údaje

Motor 50 TDI (3,0 TDI)
Zdvihový objem (ccm) 2 967
Počet valcov/ventilov V6/24 2xDOHC Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 210/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 600/-
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 6,3
Max. rýchlosť (km/h) 232
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 145
29.1.2019   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články