BMW 2 Active Tourer: Minivan s génmi športovca

Najprv to bol šok. Veď môže mať rodinný minivan s predným náhonom a dokonca trojvalcom pod kapotou logo BMW? Áno môže. Volá sa BMW 2 Active Tourer. Ale nebojte sa, jazdí tak, ako sa na autá z Mníchova patrí. Verzia 225i s výkonom 170 kW vám dokáže rozprúdiť krv tak, ako keby ste sedeli v športovom kupé. Lenže odvezie celú rodinu a k tomu plný kufor batožiny.
BMW 2 Active Tourer: Minivan s génmi športovca
Marketingoví experti z Mníchova vedeli, čo robia. Prvé MPV v histórii BMW zaradili medzi kupé a kabriolet radu 2 s klasickou koncepciou a silne športovým akcentom. To aby bolo jasné, že rodinne orientovaný model ešte nemusí znamenať brzdu v premávke a už vôbec nie nudu za volantom. Je ale pravdou, že s klasickými dvojkami nemá Active Tourer veľa spoločného. Je postavený na novej modulárnej platforme UKL, ktorú už používa napríklad nové Mini, takže tu máme po prvýkrát aj predný náhon. O trojvalci základnej verzie 218i ani nehovoriac. Jednoducho, v Mníchove sa rozhodli načisto rozmetať tradície.

Active Tourer je teda jasným vanom nižšej strednej triedy, akými sú Renault Scénic, Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, ale hlavne jeho najväčší konkurent zo Stuttgartu – Mercedes-Benz triedy B. Ibaže v porovnaní s bežnými MPV nemienilo BMW popustiť v kvalite jazdných vlastností. Tie sú v Mníchove stále alfou a omegou. Možno aj preto má Active Tourer pomerne kompaktný formát. Na dĺžku meria 4 342 mm, je široký 1 800 a vysoký 1 555 mm. V porovnaní s „béčkom“ má dokonca o 29 m kratší rázvor náprav (2 670 mm). Nižšie ťažisko je ale potom nespornou výhodou v zákrutách a malý polomer otáčania zas bonusom v prehustenej mestskej džungli.




Športová DNA je však jasná na prvý pohľad. Toto je nepochybne najdynamickejší van planéty. Active Tourer má napríklad krátky predný previs, čo pri autách s predným náhonom naozaj nebýva zvykom, charakteristicky predsunuté „ľadvinky", zadné svetlá v tvare písmena L, efektné bočné prelisy, ale aj neodmysliteľný „Hofmeister knick“, čo je typický ohyb bočného okna v stĺpiku. Na cestu vám môžu svietiť adaptívne diódové svetlá a o vašu bezpečnosť sa starajú autonómne brzdy či radarový tempomat. Aj interiér je jasne „bavorácky“, čo platí nielen o dizajne, ale aj o výbere prémiových materiálov. A nechýba tu nič, čo patrí k čistokrvným BMW.

Napríklad rozhrania iDrive s otočným ovládačom na stredovom tuneli a centrálne situovaným displejom. Systém obsahuje prakticky všetky funkcie ConnectedDrive s využitím služieb Service& Apps. BMW 2 Active Tourer sa tiež môže pochváliť ako prvé MPV plnofarebným head-up displejom. Tentoraz sa však obraz nepremieta na čelné sklo, ale na priesvitný štít nad prístrojovým panelom. Za príplatok je k dispozícii obrovská panoramatická strecha, audiosústava Harman/Kardon, vyhrievaný volant a sedadlá či duálna klimatizácia. Výhodou je tiež neporovnateľne ľahší prístup do interiéru daný vyššou siluetou strechy a vynikajúci výhľad.A klasické BMW poráža Active Tourer aj priestorom. Nielen pre posádku. Veď v kufri je 468 litrov pre batožinu a vďaka posuvným zadným sedadlám môže batožinový priestor narásť až na 638 litrov. Variabilita tu však ešte nekončí. BMW pridáva totiž praktické delenie zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40, ktoré zväčšujú možnosti usporiadania interiéru a zároveň umožňujú nastavenie sklonu. Ďalej je tu dvojitá podlaha kufra, vďaka ktorej vytvoríte vodorovnú ložnú plochu a elektrické ovládanie zadného veka. Za príplatok dokonca len pohybom nohy pod senzorom v nárazníku (Smart Opener).




Aj pod kapotou sa udiala revolúcia. Zo šiestich pohonných jednotiek TwinPower Turbo sú tu totiž až dva trojvalce. Základnú benzínovú verziu 218i poháňa preplňovaný motor s objemom 1,5 litra a výkonom 100kW. Spojený je so 6-stupňovým manuálom alebo novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Nad ním stojí 4-valcová verzia 220i (141 kW) a na vrchole najsilnejší dvojlitrový 4-valec 225i s výkonom až 170 kW, kombinovaný výlučne s 8-stupňovým automatom. Ten vystrelí Active Tourer na stovku za necelých sedem sekúnd, takže o zábavu je nepochybne postarané.

Diesely začínajú 3-valcom s objemom 1,5 litra pre verziu 216d (85 kW), ktorá spotrebuje na 100 km v spojení so 6-stupňovým manuálom len 3,8 litra nafty. A potom tu máme dva dvojlitrové 4-valce vo verziách 218d (110 kW) a 220d (140 kW). Najsilnejší diesel sa opäť kombinuje výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Všetky motory sú uložené naprieč a spojené s kolesami prednej nápravy. A aby bol úder konkurenčnému „béčku“ dokonalý, nájdeme tu aj dve štvorkolky. Pohon xDrive je k dispozícii pre verzie 225i a 220d. No ako sme sa osobne presvedčili počas krátkeho kontaktu s verziou 225i, aj bez 4x4 jazdí Active Tourer úžasne.

S prenosom mohutného výkonu na asfalt totiž pomáha elektronická uzávierka diferenciálu EDLC. Na riadenie s variabilným posilňovačom sa pritom neprenášajú takmer žiadne negatívne sily. A o stabilitu sa zas stará vyspelý podvozok s plne nezávislým zavesením kolies – vpredu na vzperách McPherson a vzadu na viacprvkových závesoch. Ak vám je to málo, rozhodnúť sa môžete pre adaptívne tlmiče, prípadne balík M paket s podvozkom zníženým o 10 mm a štandardne dodávanými 17-palcovými diskami kolies. V takejto podobe sa Active Tourer stáva skutočným športovcom a to bez toho, aby ste museli robiť kompromisy vo vašich rodinných povinnostiach.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 342
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 555
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (l) 468 – 638
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1320 - 1 430

Technické údaje (benzínové motory)

Verzia                                  218i             220i            225i        225i xDrive
Objem motora (ccm)        1 499           1 998          1 998          1 998
Valce/ventily                        3/12             4/16            4/16           4/16
Max. výkon (kW/ot.)       100/4 500    141/4 700   170/4 750   170/5 000
Krút. moment (Nm/ot.)    220/1 250    290/1 250   350/1 250   350/1 250
Prevodovka                       6M/8A           6M/8A          8A               8A
Max. rýchlosť (km/h)      200/200         230/228        235              237
0 – 100 km/h (s)                9,3/9,6          7,5/7,4         6,8               6,3
Spotreba na 100 km (l)     4,9/5,1          5,9/5,6         6,0               6,4

Technické údaje (naftové motory)


Verzia                                 216d             218d          220d          220d xDrive
Objem motora (ccm)         1 496          1 995           1 995          1 995
Valce/ventily                         3/12             4/16            4/16           4/16
Max. výkon (kW/ot.)         85/4 000    110/4 000   140/4 000   140/4 000
Krút. moment (Nm/ot.)    270/1 750     330/1 750  400/1 750   400/1 750
Prevodovka                         6M               6M/8A       6M/8A              8A
Max. rýchlosť (km/h)         195            205/205         227/225        223
0 – 100 km/h (s)                10,6              8,9/8,9        7,6/7,5            7,3
Spotreba na 100 km (l)      3,8               4,1/4,1        4,4/4,3           4,6
3.12.2015   /   Testy automobilov   /   Autor: Andrej Lojdl

Fotogaléria

Ďalšie články