V rámci úvodného „who is who“ treba uviesť, že model Wave ASCEND 7 predstavuje krosové topánky „klasickej stavby“ určené skôr na tréningové hltanie kilometrov, ale dobrú prácu odvedú aj na príležitostnej účasti na pretekoch. Vhodné sú pre bežcov a bežkyne s neutrálnym nášlapom s hmotnosťou do 95 kg, resp. 75 kg. Svojou hmotnosťou 680 g (pár veľkosti 42) o pár gramov pribrali voči predchodcom (650 g), avšak vôbec nevyčnievajú z davu iných odpružených bežeckých topánok do terénu.
Pri priamom porovnaní starého a nového modelu zisťujem, že sedmičky sú o viac ako 6 mm užšie v prednej časti a cca 4 mm vzadu (oblasť päty). Prakticky toto zúženie nemá významný vplyv na vlastnosti topánok v teréne, ikeď v tomto prípade kvôli lepšiemu odrazu preferujem väčšiu šírku. Skôr to napovedá o určitej unifikácii produkcie Mizuna, pretože ďalšie porovnanie mi ukázalo, že „stopa v blate“ je tvarovo i rozmerovo identická cestným modelom Wave Rider 15. Podobnosť s týmto modelom možno nájsť aj pri pohľade zhora najmä pri olemovaní „jazykového otvoru“.
Z hľadiska stavby možno Wave Ascend 7 zaradiť do hlavného prúdu bežeckých topánok v hojnej miere využívajúcich rôzne tlmiace a pružiace systémy (na rozdiel od minimalisticky poňatých natural running topánok). Mizuno tu vsádza na rokmi osvedčený a priebežne vylepšovaný „vlnový koncept“, ktorý je doplnený o ďalšie prvky ako medzipodošvu AP+ a Smooth Ride technológiu, čím sa docielili veľmi dobré tlmiace vlastnosti. K celkovému pohodliu prispieva aj vyberateľná anatomicky tvarovaná pružná vložka, opäť už štandardný prvok Mizuno bežeckých topánok. Prevýšenie špička/päta je približne 10 mm, čo znamená preferenciu bežeckého štýlu päta – špička.

Zvršok topánky je tvorený dvojvrstvovým materiálom – pružná sieťovina z vonkajšej strany je zvnútra „utesnená“ pomocou jemného plátna. Koncepcia strihu i vystužení zvršku označovaná Mizunom ako DynamotionFit vyjadruje snahu o maximálne prispôsobenie topánky nohe. Aby topánka dobre sedela, je docielené vhodným polstrovaním v oblasti pod členkami a päty, pružnosťou bokov a polstrovaním jazyka. K úplnému ideálu mi chýbajú článkovité šnúrky použité na modeli 4. Tie sú tvorené akoby reťaz so striedaním článkov s väčším a menším priemerom, vďaka čomu sa šnúrka zachytáva o dierky vo zvršku a pri povolení ťahu počas šnurovania sa nevracia späť. To umožňuje pred zaviazaním veľmi citlivo nadávkovať tlak na jazyk aj v jeho dolnej časti. Prekrytie jazyka bokmi topánky je dostatočné aj v prípade bežca s vyšším priehlavkom a nedochádza k jeho skĺzaniu do strán. Keďže zvršok nie je vyrobený z materiálu odolného vode, sedmičky sú určené predovšetkým do suchých podmienok. Takmer bezdažďová prvá polovica tohtoročnej jesene mi neumožnila prakticky preveriť premokavosť i rýchlosť vysušovania týchto krosiek. Štvorková generácia však po premoknutí celkom rýchlo vysychala, čo som veľmi ocenil počas upršaných etáp Tatry Running Tour 2011.
Trocha
rozpačito na mňa zapôsobilo riešenie prednej časti okolo špičky.
Pri krosových behoch nie je núdza o rôzne zakopnutia, kde
predná časť topánky občas dostane riadne „do tela“, a preto
je vyžadovaná najmä robustnosť a odolnosť. Návrhári z Mizuna
tu však zvolili jednoduché riešenie - gumová špička prechádza
do vystuženia z pružného plastu, ktorého ukončenie tvorí
hranu, na ktorú je prišitý sieťovaný zvršok. Práve tento
hranatý prechod môže spôsobovať, že v zime sa bude na sieťovine
držať sneh a topánka sa rýchlejšie premočí. Pri hrane by
som uvítal prekrytie (vystuženie) sieťového zvršku úzkym
prúžkom látky, čím by sa zvýšila odolnosť topánky voči
snahe palcov pozerať sa priamo na cestu. Pre úplnosť doplním, že
pri štvorkovej generácii na gumovú špičku nadväzovala gumou
vystužená koženka plynulo prechádzajúca až do rovnej časti
zvršku nad prstami, čo som oceňoval najmä pri behu v snehu.
Rovnako na cestnom modeli Rider 15 považujem riešenie špičky za
vydarenejšie.

O spokojnosti bežcov s kroskami asi najviac rozhoduje podrážka. Od tvaru dezénu i použitého materiálu závisí, či topánky podržia, alebo nepodržia bežca v zradnom teréne. V prednej časti sedmičiek je dezén vytvorený piatimi ústrednými prvkami v tvare písmena X, ktoré sú doplnené menšími výstupkami uprostred a na okrajoch. Pätná časť, oddelená od prednej menšou priehlbinou, začína dvoma X prvkami, na ktoré nadväzuje niekoľko plochých prvkov s malými drážkami. S cieľom docieliť čo najlepšie držanie na podklade i odraz, je ako materiál použitá kombinácia gumy a syntetickej kože (koncept Wet Traction). Exponované miesta v zadnej časti päty sú osadené prvkami z odolnej karbónovej gumy X10. Pre porovnanie na starých štvorkách bol dezén tvorený obdĺžnikmi rôznej veľkosti a celkovo pôsobil „zubatejším“ dojmom.

Krátke bežecké skúsenosti z terénu sú pozitívne. Krosky Wave 7 sú pohodlné, na nohe veľmi dobre sedia. Nikde nič netlačí, neomína, kritické miesta sú vyriešené tradične dobre. Mám na mysli najmä dostatočné vykrojenie pod členkovými kosťami, či obopnutie päty a achilovky. To isté možno povedať aj o prednej časti topánky, zaoblenie poskytuje dostatok miesta pre prsty. Pri behu topánka na nohe dobre drží, nevyskytli sa žiadne pocity „plávania“. Z priameho porovnania nových a starých krosiek som však mal dojem, že dezén štvoriek ponúka lepšiu trakciu. Najmä vo výbehoch do strmých kopcov prevažne s hlineným povrchom som mal pocit, že ma lepšie pri odraze držali. Na teraz nezodpovedanou otázkou ostáva správanie sa topánok na kameňoch (najmä mokrých) a štrkovom podklade. Aj v porovnaní s ostatnými krosovými modelmi od Mizuna (Wave Cabrakan 4, Wava Tarawera) pôsobí dezén Ascendov najmenej „zubato“.
Záver: Kvalitu krosových topánok preverí čas a náročný terén. Za odporúčanú cenu 125 Eur ponúka Mizuno modelom Wave Ascend 7 solídne krosky na tréningové hltanie kilometrov v prírode. Určené sú skôr na bežné podmienky, t.j. na lesné cesty či chodníky a nedaždivé počasie. V článku spomenuté „slabé miesta“ reprezentujú skôr moje očakávania vecí, resp. riešení použitých na iných modeloch, ktoré by som uvítal aj na súčasných Ascendoch.