Rekonštrukciu Pieninskej cesty, pôvodne lesnej cesty okolo Dunajca, sa podarilo zrealizovať prostredníctvom cezhraničného poľsko-slovenského projektu v rámci programu Interreg. Zahŕňala nielen obnovu povrchu cesty, ale aj stabilizáciu oporných múrov, obnovu prístreškov, lavičiek a náučných panelov. „Nainštalovali sa prvky, ktoré majú zabrániť úrazom, či už ide o označenie úsekov, na ktorých musia ľudia zísť z bicykla, ale aj zábradlia, keďže sme mali viac prípadov, keď cyklisti spadli z cesty dole,“ priblížil Kĺč. Rovnako aj samotný povrch cesty je už bez výmoľov a dier. „Tiež tu pôsobí silne erózia skrze rieku Dunajec. Je tu niekoľko historických múrov, ktoré voda vymývala, narúšala celú statiku cesty, aj na to sme sa museli zamerať,“ dodal riaditeľ správy národného parku.
Podľa starostu Lesnice Jána Gondeka navštevujú lokalitu turisti z celého
sveta. „Toto bola niekedy konečná, ale teraz je to vstupná brána do
Pienin, obce, Prešovského samosprávneho kraja, aj na Slovensko,“
skonštatoval. Uvítal preto najmä bezpečnostné opatrenia.
„Pohladením na dušu bolo, keď sme ukončili rekonštrukciu prístaviska
pltí a namontovali zábradlia na betónke, kde sa stretávajú pltnícke
autá, koče, cyklisti. bežci, peší a v zime aj bežkári,“ zhodnotil. Tie podľa jeho slov môžu
zabrániť nehodám.
Náčelník oblastného strediska Horskej záchrannej služby Vysoké Tatry Miroslav Živčák však napriek opatreniam apeluje na ohľaduplnosť ľudí a zodpovednosť. „Je tu pár rizikových miest, ktoré v národnom parku v horskom prostredí bývajú. Nie je to vždy len autostráda, ale sú tu aj miesta, kde treba dávať pozor na seba i iných, aby sme nespôsobili nejaké zranenia,“ upozornil. Počas letnej sezóny v úseku zaevidovali šestnásť úrazov, z toho jedenásť cykloúrazov, a to aj napriek dvojmesačnej uzávere chodníka. „Na to, aké je to malé územie, je toho dosť. Zatiaľ to má ale klesajúcu tendenciu oproti rokom pred pandémiou COVIDu,“ skonštatoval Živčák pre SITA. Napríklad v rokoch 2016 a 2019 tam HZS zaznamenala po 28 úrazov.