TEST: FENIX HL26R je kvalitná čelovka strednej triedy za primeranú cenu

TEST: FENIX HL26R je kvalitná čelovka strednej triedy za primeranú cenu
Čo spája The Slovakia Run, Od Tatier k Dunaju a Štefánik trail? Okrem toho, že sa jedná o bežecké podujatia aj to, že časť trasy musia pretekári absolvovať v noci. Preto neodmysliteľnú súčasť ich výbavy tvorí aj kvalitná čelovka. Na rozdiel od pradávnych čias, kedy sa behalo s vreckovou baterkou na plochú batériu, dnešok ponúka široký sortiment čelových lampášov. Len ktorý si vybrať? Jednou z možností je čelovka FENIX HL26R, ktorú predstavíme v krátkom teste.
Veľkosť, tvar, hmotnosť, výkon, výdrž a cena to sú hlavné charakteristiky, ktorými možno vyjadriť produktovú rozmanitosť vo sfére čeloviek. Ešte pred hľadaním optimálneho výrobcu je potrebné si premyslieť niekoľko skutočností, ktoré sme sa pokúsili zhrnúť do nasledovných otázok: Kde budem po tme behať? Budú to slabo či vôbec neosvetlené asfaltky? Alebo to budú trasy vedúce po poľných či lesných cestách s malými nerovnosťami, či nebodaj náročné traily plné koreňov a kameňov? Odpoveď na túto otázku smeruje k voľbe čelovky s vhodnou svetelnou výkonnosťou. Na relatívne rovné asfaltové či poľné cesty nie je potrebný žiadny „megareflektor“, zatiaľčo na horskom chodníku oceníte každý lumen svetelného výkonu.

Ďalšia otázka by mala smerovať na trvanie behov s čelovým lampášom, teda akú svetelnú výdrž požadujem. V tomto prípade všetko stojí a padá na kapacite batérií, možnosti ich výmeny. Dvoj- či trojhodinové výbehy bez problémov zvládnu všetky výrobky, ale osem hodín stáleho svietenia odpovedajúce dĺžke nočného úseku ultrabehu zvládnu len niektoré čelovky. Na výber máte buď výrobky so zabudovanými dobíjateľnými akumulátormi alebo vymeniteľnými energetickými zdrojmi v podobe AA prípadne AAA batérií.

Posledné dôležité otázky výberového konania by mali znieť: Ako často budem behať? Bude to môj partner na väčšinu zimných večerných tréningov, či len pomôcka pri zopár nočných behoch za rok? Použijem ju aj pri iných športových aktivitách (bežkovaní, bicyklovaní, turistike)? Tu treba dobre zvážiť, či rôzne doplnky a rozšírenia využijem a teda ich kúpa nebudú vyhodené peniaze. Niektorí výrobcovia ponúkajú svietidlo s rôznymi kapacitami batérií, alebo rozsah využitia zvyšujú rôznymi držiakmi na riadidlá, prilby a pod.

FENIX HL26R – prvý pohľad

Čelovka sa dodáva v plastovej krabičke popísanej základnými údajmi o výrobku vrátane fotiek. Po jej otvorení máme pred sebou útly výrobok s približnými mierami - šírka 60 mm, výška 55 mm, hĺbka 40 mm, hmotnosťou 86 gramov (svetlo + čelenka) a cenou od 52 eur. Súčasťou balenia je aj návod a kábel s USB konektormi (klasickým a mikro), čiže čelovku možno nabíjať pripojením na počítač.

Telo svietidla je vyrobené z odolného polykarbonátu matnej čiernej farby a skrýva v sebe nielen svetlá na báze LED diód, ale aj nabíjateľný akumulátor a riadiacu elektroniku. Na prednú stranu samozrejme výrobca použil priehľadný plast a vnútorné tvarovanie tejto časti slúži na vhodné usmernenie svetelných lúčov. V dolnej časti pod gumovou krytkou je schovaný mikro USB konektor slúžiaci na nabíjanie akumulátora, nad ktorým sa nachádza štvorica malých modrých LEDiek zobrazujúcich stav nabitia akumulátora. Na prepínanie svetelných režimov slúži dvojica tlačidiel, ktorú výrobca umiestnil do hornej časti tela. Samotné telo je upevnené v držiaku pomocou dvojice otočných čapov a pomocou „výstupkového mechanizmu“ držané v jednej zo siedmych polôh. Poveternostnú odolnosť čelovky udáva výrobca stupňom IP66, čo znamená dlhodobú odolnosť voči dažďovým kvapkám vrátane krátkodobého poriadneho „okúpania“.



Už pri „statickej“ skúške sme ocenili dobré tvarovanie držiaka, vďaka čomu čelovka veľmi dobre sedela na hlave. Cez držiak je prevlečená čelenka z pružnej tkaniny, ktorú v prednej (držiakovej) časti vhodne dopĺňa tenký gelovým pás. Veľkosť čelenky možno ľahko nastaviť v širokom rozsahu.

Veľa svetla za málo elektrónov

Toto konštatovanie najlepšie vystihuje mohutný nástup svetidiel na báze LEDiek vo všetkých sférach svietenia. Ich hlavnými prednosťami sú najmä malé rozmery, nízky príkon a vysoká účinnosť. Ako vyplýva z názvu, zdrojom svetla je LED dióda (Light-Emitting Diode). Jedná sa o polovodičovú elektronickú súčiastku s P-N prechodom. Ak na ňu v priepustnom smere privedieme elektrický prúd, tak prechod vyžaruje úzkospektrálne svetlo, ktorého spektrum závisí od chemického zloženia tohto prechodu.

Z užívateľského pohľadu treba upriamiť pozornosť na dve veličiny charakterizujúce zdroj svetla. Prvou je svetelný tok. Zjednodušene by sa dalo hovoriť o svetelnej výkonnosti, keďže táto veličina vyjadruje svetelnú energiu, ktorú zdroj vyžiari za časovú jednotku. Energia je však posudzovaná z hľadiska citlivosti ľudského oka na rôzne vlnové dĺžky svetla, preto niektoré svetlá vnímame ako intenzívne a iné ako slabé, hoci ich vyžarujú reflektory s rovnakým elektrickým príkonom. Z pohľadu praxe možno povedať, že čím väčšie číslo, tým silnejšie a intenzívnejšie svetlo. Jednotkou svetelného toku je lúmen (lm).

Druhú užívateľsky zaujímavú veličinu predstavuje svietivosť, ktorá vyjadruje množstvo svetelného toku vyslaného zdrojom do jednotkového priestorového uhla. Jednotkou je kandela (cd). Svetlo sa šíri od zdroja priamočiaro všetkými smermi, preto je svetelný tok vo vzdialenosti 1m od zdroja rovnomerne rozprestretý na vnútornú guľovú plochu s polomerom 1m. Vysoké hodnoty svietivosti vyjadrujú skutočnosť, že svetlo je koncentrované do úzkeho kužeľa, čiže je osvetlené malá plocha pred bežcom.

Po krátkej „fyzikálnej rozcvičke“ sa pozrime na parametre Fenixa. Športovec má na výber buď osvetľovanie jednou centrálnou LEDkou alebo dvoma bočnými. Centrálne svetlo ponúka štyri režimy svietenia, ktorých charakteristiky sú uvedené v tabuľke.

Režim svietenia
burstMaximálnyStrednýMinimálny
Svetelný výkon (lumen)
450
1307030
Výdrž (hod)
1,5
6
1225
Dosah (m)
1005742
30
Svietivosť (candela)
2564
810
450
225






Na ovládanie režimov centrálneho svetla slúži pravé gumené tlačidlo v hornej časti tela čelovky. Po jeho asi sekundovom zatlačení sa dióda rozsvieti v takom režime, v ktorom bola vypnutá. Na prepínanie medzi režimami minimálny – stredný – maximálny stačí krátke stlačenie tlačidla. Jeho asi dvojsekundové stlačenie slúži na vypnutie svietenia. Rovnaký efekt však docielite aj krátkym stlačením ľavého tlačidla určeného pre ovládanie bočných svetiel. Režim „burst“ sa aktivuje dlhým stlačením pravého tlačidla pri už svietiacej čelovke, ktorá najprv zhasne a následne začne svietiť veľmi intenzívnym svetlom. Treba upozorniť, že „burst“ slúži iba na krátkodobé intenzívne ožiarenie trate a po minúte sa automaticky svietenie prepne do predchádzajúceho režimu. Vysoké hodnoty ako svetelného výkonu tak aj svietivosti hovoria, že svetlo je koncentrované do relatívne úzkeho priestoru, čiže je osvetlená malá plocha pred bežcom.

Ako možno vyčítať z údajov v druhej tabuľke, bočné svetlá sú zamýšľané skôr ako doplnkové.

Režim svietenia
SilnýSlabýSOS blikanie
Svetelný výkon (lumen)404
40
Výdrž (hod)1310026
Dosah (m)104
Svietivosť (candela)244

Na ich ovládanie slúži ľavé tlačidlo. Po jeho krátkom - asi sekundovom stlačení zistíte na základe rozsvietenia modrých diodiek stav nabitia akumulátora. Bočné svetlá sa aktivujú až dlhším stlačením a rovnako ako pri centrálnom svetle aj tu sa krátkymi stlačeniami sa prepínajú režimy svietenia. Dlhším stlačením ľavého tlačidla sa docieli vypnutie svetiel.

Zdrojom energie je batéria umiestnená v telese čelovky. Výhoda tohto riešenia spočíva v tom, že do svietiacej časti nevedie žiadny externý kábel na rozdiel od umiestnenia batérie na zadnej časti hlavy alebo zásobníku za pásom. Základné charakteristiky batérie sú 3,7 V / 1,6 Ah. Prvé číslo vyjadruje, že pracovné napätie je 3,7 V a ak by z nej odoberali prúd veľkosti 1 ampér, tak po 1,6 hodine by bola totálne vybitá. Keďže však LEDky „žerú“ podstatne menší prúd, kapacita akumulátora vystačí 6 po 100 hodín v závislosti od zvoleného režimu svietenia. Tieto údaje platia len za predpokladu, že sa nevyužíva „burst“ režim, ktorý výrazne vysáva energiu z baterky. Úroveň vybitia indikujú štyri malé modré svetielka umiestnené pod centrálnym svetlom. Ich význam je nasledovný:

  • Ak svietia všetky 4, batéria je nabitá nad 80 % celkovej kapacity.
  • Ak svietia 3, k dispozícii je 60 až 80 % celkovej kapacity.
  • Dve svetl8 signalizujú 40 až 60 % celkovej kapacity.
  • Pri jednom svetle je to len 20 až 40 % kapacity.
  • Ak bliká len jedna LEDka, nabitie batérie je menšie ako 20 % a čelovka svieti iba v minimálnych a SOS režimoch. 

Pri vypnutej čelovke krátke stlačenie ľavého tlačidla aktivuje modré diódy a stav nabitia. Ako sme už spomenuli na nabíjanie slúži mikro USB konektor v dolnej časti, ktorý je prekrytý gumennou krytkou. Nabíjanie trvá max. 3 hodiny a proces opäť signalizujú modré ledky.



S Fénixom v tmavom lese


Prezentované technické údaje a možnosti čelovky sú jedna vec, čo reálne dokáže druhá. Takže hor sa do lesa, ktorý mám kúsok od domu. Večer o desiatej je už slušná tma a hneď za bránou domu putuje Fenix na moju hlavu. Plastový držiak opierajúci sa o čelo je dobre tvarovaný a po nastavení správnej dĺžky čelenky lampa na hlave dobre sedí. Po malej chvíli ani necítim, že o nejakých 86 gramov ju mám ťažšiu. Počas chôdze na bežeckú trasu, ktorá je na kopci, skúšam ovládanie. Vôbec sa nenaplnili moje obavy, že v krajnej polohe, kedy je časť tela skrytá pod strieškou, budú ovládacie tlačidlá horšie dostupné a prepínanie režimov svietenia komplikované. Na začiatku lesa, kde už svetelný smog zo sídliska nie už taký výrazný, prepínam svietenie na bočné diódy. Ako sa dalo vyčítať z technických parametrov, tak svetlo je síce rozptýlené do široka, ale jeho intenzita aj pri silnom režime ledva postačuje na chôdzu a pri slabšom nevidím takmer nič. Čiže bočné svetlá nájdu uplatnenie skôr pri statických činnostiach spojených napríklad so stanovaním vo voľnej prírode.

Konečne som na kopci a idem behať. Bežecky som čelovku skúšal na štvorkilometrovom okruhu obsahujúcom širokú lesnú cestu, lesný chodník i menej prechodenú cestičku. Všetky tieto úseky mám veľakrát prebehnuté cez deň, preto ma veľmi zaujímalo, aké to bude za umelého osvetlenia. Centrálnu LEDku prepínam na najnižšiu svetelnú výkonnosť (30 lm, 225 cd a 30 m) a vybieham na lesnú cestu. Už po niekoľkých metroch konštatujem, že svetlo ponúknuté týmto najslabším režimom je v prípade širokej cesty s minimálnymi nerovnosťami postačujúce. Po chvíli volím stredný režim (70 lm, 450 cd a 42 m), ktorý sa ukazuje ako univerzálne riešenie. Cesta i chodník boli dobre osvetlené, s čítaním terénu neboli žiadne ťažkosti. Na menej vychodenej či vybehanej cestičke som však už mal občas problém s podrobným sledovaním terénu, ale po prepnutí na maximálny režim (130 lm, 810 cd a 57 m) som všetko krásne videl. Dôležitú úlohu tu hrá aj možnosť naklápania čelovky. Pri behu športovec zrakom skenuje oblasť 30 – 40 metrov pred sebou a do značnej miery závisí, v akom teréne beží. Pri behu po ceste som mal lampáš v takmer krajnej polohe (na druhom zube aretačného mechanizmu), čiže svietil som si „ďalej“, zatiaľ čo pri silnom režime na úzkom chodníčku som svetlo prestavil o dva zuby nižšie, aby som si lepšie videl pod nohy. Najvýkonnejší „Brust“ režim som v mojom teréne vôbec nepotreboval. Svetlo je pri ňom tak intenzívne, že som mal dojem dňa v noci. Pri všetkých troch skúšaných režimoch centrálnej LEDky bolo svetlo aj výškovo dobre rozptýlené, takže v pohode som videl nielen konáre, ktorým sa bolo treba vyhnúť, ale aj orientačné či turistické značky na stromoch.

Lenže vďaka čelovke športovec nielen vidí, ale je aj videný. A to môže spôsobovať problémy. Centrálna dióda najmä v strednom a maximálnom režime predstavuje veľmi intenzívny bodový zdroj svetla, ktorý môže spôsobovať oslňovanie bežcov v protismere. Preto odporúčam pri behaní na asfaltkách používať iba slabý režim, aby najmä šoféri v oproti idúcich autách neboli oslňovaní. A rovnako sa nezľaknite, keď v diaľke uvidíte pohybujúce sa dva malé svetelné body v malej výške nad zemou. Sú to oči psa, ktorého (snáď aj s majiteľom) však zbadáte až o hodnú chvíľu neskôr.

Kúpiť či nekúpiť?

Čelovka FENIX HL26R predstavuje kvalitný produkt strednej triedy za primeranú cenu. Je určená pre bežných behajúcich smrteľníkov, ktorí jej služby budú potrebovať jednorázovo maximálne na 5 hodín v typických slovenských lesoch. Pre „extrémistov“ bežiacich terénom celú noc nemá batéria dostatočnú kapacitu a výrobok ani neponúka možnosť jej výmeny. Pre náročné „trejly“ plné skál a koreňov by bolo zasa potrebné dlhodobé svietenie s vyššou intenzitou – niečo medzi „Burst“ a maximálnym režimom. Veľkým plusom čelovky sú kompaktné rozmery a relatívne nízka hmotnosť.
8.6.2017   /   Testy   /   Autor: Andrej Červeňan

Fotogaléria

Ďalšie články