Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Vyskúšajte v zime Nordic Running. Stojí to za to!

Vyskúšajte v zime Nordic Running. Stojí to za to!
V zimnom období môžeme beh s bežeckými palicami využiť predovšetkým v situáciách, kedy nie je možné ani "normálne" behať, ani ísť na bežky. Beh s palicami nám umožňuje kvalitný a bezpečný tréning bez ohľadu na to, či je alebo nie je sneh.
Začať behať s bežeckými palicami môžeme samozrejme kedykoľvek. Dôležité ale je, že ak beh s palicami úspešne zvládneme a zaradíme ho do svojej pravidelnej tréningovej prípravy, stane sa pre nás celoročnou záležitosťou. Keď je zima ako sa patrí, sú určite najlepšou alternatívou bežeckého tréningu bežky. Ale na tie sa spravidla dostaneme iba cez víkend, a to ešte musíme mať prístup k upraveným bežeckým stopám či magistrálam. Beh s bežeckými palicami sa však dá v zime praktizovať všade tam, kde z rôznych dôvodov lyžovať na bežkách nemôžeme. Teda v mestách, v malých obciach a ich okolí, kde upravené stopy nie sú a snehová vrstva býva ušlapaná (cykochodníky, parkové a lesné cesty). A oproti niekoľkohodinovému výletu na bežkách nám tréningová jednotka ,,Nordic runningu“ zaberie podstatne menej času.Vlastne by sme beh s palicami po snehovej vrstve mohli nazývať snow nordic running. Aby sme si ho mohli maximálne vychutnať, mala by byť stála vrstva snehu v rozmedzí 10 až 15 cm. V príliš hlbokej vrstve čerstvého snehu alebo naopak v úplnej člapkanici nám ani palice nebudú nič platné.

Ak ešte nemáme bežecké palice, môžeme si na vyskúšanie behu s palicami vziať do snehovej vrstvy palice bežkárske. Aby nám umožnili prevedenie správnej techniky a "neprekážali", musia byť asi o 10 centimetrov kratšie ako naše paličky na klasiku (takže si ich napríklad vypožičiame od niekoho menšieho z rodiny). Ak sa nám bude v zime beh s palicami páčiť, prejdeme následne na palice bežecké, umožňujúce celoročné využitie.

Zaujímavou variantou môže byť aj beh s palicami na horách. Ak trávime zimné prázdniny alebo dovolenku v niektorom z horských stredísk, nemusíme len celý deň zjazdovať či bobovať s deťmi, ale sa polhodinku prebehneme s palicami niekde po hrebeni alebo po okraji miernejšej zjazdovky. Stojí to za to!

A čo keď nie je sneh?


V posledných rokoch pribúda mrazivých zimných dní bez snehu. Bežkovať nemožno, behať s palicami áno. Vyhľadávať by sme ale mali plochy trávnaté (parky, lúky), prípadne prehľadný les, pretože umožňujú zapichnutie hrotu. Na hlinité a pieskové cesty, ktoré sú premrznuté, vybehneme tak, že na hroty nasadíme trekové klobúčiky. Tým stlmíme náraz aj hluk palice pri odraze. Na zamrznutú poľnú oračinu, tvrdú ako betón, sa nevyberieme vôbec - necháme si ju ako lahôdku na teplejší zvyšok roka.:)

Sneh nesneh, bežecké palice nám aj v zime umožňujú kvalitné a bezpečné behanie. Ak je námraza, zľadovatený asfalt, zaraďujem Nordic running v známom teréne dvakrát aj trikrát týždenne a to isté odporúčam aj vám.

Hriať vás bude nielen pocit z efektívneho tréningu, ale aj komplexnejšie zapojenie svalových skupín. Na seba si preto pokojne vezmite o jednu vrstvu menej (alebo namiesto bundy bežeckú vestu). Oproti "obyčajnému" behu pri behu s palicami tiež nehrozí, že by vás oziabali ruky, budú stačiť tenké bežecké rukavičky.

V zime sa budujú základy jarnej, letnej bežeckej formy. Zapracujte teda práve v nepriaznivých podmienkach na vašej fyzickej kondícii a využite k tomu všetky výhody nordic runningu. Správnu techniku sa môžete naučiť na niektorej z pravidelných výukových lekcií alebo na bežeckom kempe.
9.1.2014   /   Ostatné   /   Autor: Milan Kůtek

Ďalšie články