Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Bolesti predkolenia patria medzi najčastejšie problémy bežcov

Bolesti predkolenia patria medzi najčastejšie problémy bežcov
Bolesti predkolenia (holene) patria medzi najčastejšie problémy bežcov, ktoré sa vypuklejšie prejavujú najmä u snaživých začiatočníkov. Výraznejšie ju pociťujú jedinci tráviaci väčšiu časť dní v sede či v ľahu.
Túto bolesť netreba prekonávať alebo podceňovať a „ísť cez ňu“. Je to veľmi nerozumné a prinášajúce dlhodobejšie problémy. Bolesť totiž vždy signalizuje určité ohrozenie kostí a mäkkých tkanív (svalov a šliach) predkolenia, prípadne upozorňuje na chronický problém, ktorý tam „tlie“.

Kedy sa bolesť prihlási?

  • pri zápale šliach a úponov lýtkového svalstva
  • pri preťažení lýtkových svalov nadmerným zaťažením 
  • pri zápaloch okostice (obalu kosti) 
  • pri únavových (stresových) zlomeninách 
  • pri zápale a podráždení prebiehajúcich nervov predkolenia 
  • pri problémoch s driekovou chrbticou

Príčinou však môže byť aj hromadenie krvných zrazenín (trombóza) prípadne nesprávne prekrvenie (ischémia), ktoré je veľmi časté napríklad u tuhých fajčiarov. Sprievodným javom týchto dvoch problémov býva pichavá bolesť, tuhý opuch a farebné zmeny končatiny (začína fialovieť). Tu je naozaj nevyhnutná akútna konzultácia s lekárom - špecialistom (ortopéd, telovýchovný lekár, angiológ) a následná kvalifikovaná liečba aj rehabilitácia.
Bolesti predkolenia najčastejšie spôsobuje zápal okostice - blany obaľujúcej povrch kostí. Intenzita zápalu ovplyvňuje liečbu aj vhodnosť či nevhodnosť zaťažovania behaním vo fáze hojenia.

V prípade dlhodobého preťažovania dochádza k podráždeniu mäkkých tkanív, ktoré prechádza do zápalovej formy. V najťažších prípadoch môže dôjsť k „odlúpeniu“ časti okostice od kosti.
Pretrvávajúce dráždenie môže spôsobiť únavovú zlomeninu. Zápal okostice bolí spočiatku po výraznej záťaži, neskôr aj po miernej (chôdza) a najťažším stupňom je permanentná bolesť, ktorá obťažuje bežca aj 24 hodín denne. Bolesť pociťuje na prednej strane predkolenia, najčastejšie medzi jeho hornou a strednou tretinou.

Čo problémy spôsobuje :

- Nadmerný rozsah pohybu v členkovom kĺbe pri behaní. Po odraze bežec príliš zohne chodidlo smerom nadol a pred došliapnutím zasa príliš zdvihne špičku nahor. Tento nie veľmi „ekonomický“ pohyb môže viesť k preťaženiu svalov predkolenia
- Príliš rýchle navýšenie objemu alebo intenzity záťaže
- Pretrénovanie
- Nevhodná bežecká obuv
- Tvrdé došliapanie na pätu (napr. behanie na tvrdom povrchu)
- Nerovnováha svalov predkolenia, zlý bežecký štýl
- Nerovnaká dĺžka končatín, slabé brušné svaly, nestabilita členkových kĺbov
- Chybná geometria nohy (rôzna šírka, dĺžka alebo tvar chodidiel, plochonožie)
- Nesprávne držanie tela

Postupné zvyšovanie tréningových dávok znamená, že vzhľadom k svojej trénovanosti (fyzickej kondícii) budeme postupne predlžovať odbehnutú či prejdenú vzdialenosť. Tréningy musia ctiť metodický princíp: jedna tréningová jednotka rozvíja vytrvalosť, ďalšia rýchlosť, iná silu a nasledujúca techniku. Po zaťažení musí nasledovať regeneračná fáza.

Všetky problémy s oporno-pohybovým aparátom sa začínajú od nohy. Úplne stačí zlé postavenie prstov na nohe a nastávajú problémy. Je úplne jedno, či beháte, chodíte alebo robíte akýkoľvek iný šport - pre všetkých z nás platí jedno: od nohy (chodidla) sa odvíjajú všetky naše problémy.

Ak ste ešte neabsolvovali žiadne vyšetrenia - diagnostiku nohy, urobte to pri najbližšej príležitosti u špecialistu - podiatra (podológa), ktorý dokáže optimálne poradiť.

Aké sú možnosti aktívnej liečby a primárnej a sekundárnej prevencie?

Liečba

  • protizápalové liečivá (podľa odporúčania lekára)
  • ľadovanie podľa individuálnej tolerancie chladu 
  • terapeutické tejpovanie rigídnym tejpom alebo kineziotejpom 
  • balančné cvičenia 
  • rôzne fázy fyzioterapie spojené s elektroliečbou (podľa ordinácie lekára) 
  • zmena bežeckej obuvi 
  • zmena štýlu chôdze a behu
Prevencia

  • ortopedické vložky (podľa ordinovania podiatra)
  • dynamické preťahovanie svalov predkolenia (strečing) pred záťažou 
  • statický strečing po záťaži 
  • posilňovanie svalov predkolenia cvičením s terabandom 
  • vhodná bežecká obuv 
  • kompresívne podkolienky 
  • metodicky správna technika chôdze a behania 
  • pravidelná a dostatočne dlhá regenerácia
Ako predchádzať zraneniam sa dočítate v knihe Bežec a zranenia.

8.11.2020   /   Bežecká škola   /   Autor: MUDr. Pavel Malovič   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články