Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Bežecký štýl: Ako ho vylepšiť používaním bežeckých palíc

Bežecký štýl: Ako ho vylepšiť používaním bežeckých palíc
,,Máte už dosť masáže o tom, že za všetko je pri behaní zodpovedný bežecký štýl? Čo vám bráni v tom, aby ste na neho vzali palicu." Teda dve – bežecké.
Behanie s bežeckými palicami má niekoľko vzájomne súvisiacich prínosov. Okrem zvýšenia intenzity behu a zníženia záťaže na kĺby dolných končatín medzi ne - pre niekoho možno trochu prekvapivo - patrí aj zlepšenie "normálneho" bežeckého štýlu.

Nikto nie je dokonalý. To platí aj o behu, takže na bežeckom štýle každého z nás (vrátane výkonnostných bežcov a športovcov iných odvetví) možno nájsť nejakú tú "muchu". Správne prevedenie bežeckej techniky je však veľmi dôležité. Bežcom-vytrvalcom pomáha ušetriť energiu na dlhé vzdialenosti a ani pri ostatných športoch nie je plytvanie energiou v dôsledku nesprávneho bežeckého štýlu zrovna žiaduce.

Čo s tým? Skúsme pomenovať štyri časté chyby v správnej bežeckej technike, ktoré sa týkajú hornej polovice tela. Tá býva totiž pri normálnom behu takmer nevyužívaná (aktívne sa nezapája); pohyby paží sú dokonca niekedy skôr na obtiaž. Následne sa pokúsme vysvetliť, prečo a ako sa tieto chyby dajú s využitím bežeckých palíc odstrániť.


1. lakte do strán

Ak sa pohybujú naše paže, resp.lakte pri behu namiesto dopredu a dozadu šikmo do strán, "vyhadzujeme" tým časť našej energie, pretože ju usmerňujeme mimo os behu. To nám bežecké palice nedovolia z jednoduchého dôvodu - veľmi rýchlo by sme sa o ne polámali. Naopak nás tieto palice donútia k tomu, aby sme pri behu s ​​nimi nasmerovali paže správne pozdĺž tela. Výsledkom bude predpisovo rovnobežný pohyb lakťov a rúk, ktorý si následne zafixujeme a prenesieme aj do normálneho behu (= bez palíc). Chybné smerovanie lakťov do strán môžeme napraviť aj pri behu s nesením palíc v ťažisku.


2. vytiahnuté ramená

Naše ramená by pri behu mali byť prirodzene uvoľnené a spustené. U rady bežcov však môžeme vidieť závažnú chybu - ramená vytiahnuté hore. Príčinou môže byť buď kŕčovitá snaha dvíhať ťažisko tela a "nadnášať sa", alebo veľká únava bežca a jeho "tuhnutie", či proste neuvedomovaná a zafixovaná horná pozícia ramien. Vytiahnuté ramená však okrem nesprávneho dýchania môžu časom viesť aj k problémom s krčným a šijovým svalstvom, ktoré je preťažené (pretože nie je uvoľnené ramenami spustenými dole). Zapichovanie bežeckých palíc pri správnej technike behu s ​​palicami si spustenie ramien z ​​nesprávnej polohy vynúti a následne dôjde aj k uvoľneniu šijovej oblasti, pretože záťaž preberajú práve ramená a paže.


3. zovreté päste

Chybné zovretie rúk v päsť môžeme vidieť pri niektorých bežcov v súvislosti s predchádzajúcou chybou (vytiahnuté ramená a "nadnášanie sa"), ale aj samostatne (často ho pozorujem pri bežcoch so slúchadlami). Každopádne päsť je znamením neuvolnenosti a kŕčovitosti. Zovretie bežeckej palice pri behu s ​​palicami však kŕčovité byť nemôže, pretože by neumožnilo plynulý a mierne kĺzavý (tzn. lyžiarsky) pohyb ruky po rukoväti. Prirodzené "polozovretie" ruky pri úchope palice následne pomôže "napríklad napnutie" bežcom uvoľniť zovreté päste aj pri normálnom behu a dosiahnuť žiaducej pozície voľne sa dotýkajúcich prstov ("drž motýľa za krídlo").


4. strnulý trup

Nemožno to samozrejme spočítať, ale najmenej polovica bežcov nedokáže pri behu zaujať správnu polohu trupu, teda jeho mierny náklon vpred. Z rôznych dôvodov je ich trup strnulo rovný, alebo behajú dokonca v miernom záklone. To, že odraz bežeckých palíc pri behu s ​​palicami smeruje šikmo dozadu, nás však prinúti zaujať správnu polohu trupu, tj jeho mierne prepadávanie . K udržaniu žiaduceho mierneho náklonu trupu vpred nám tak pri našom ďalšom behaní nemusí napomáhať len zemská gravitácia , ale aj predstava odrážania sa palicami v našej mysli .

Ak ste sa v niektorej z vy
ššie popísaných chýb spoznali, popremýšľajte o možnosti jej odstránenia pomocou bežeckých palíc a ich zapojenia do vášho behania. Nejde o žiadnu špekuláciu, šarlatánštinu, či hlúposť. Ide o overenú skutočnosť. Beh s palicami môže váš normálny bežecký štýl postupne "učesať " a napraviť.



19.11.2013   /   Bežecká škola   /   Autor: Milan Kůtek

Ďalšie články