Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Čo robiť pri kŕčoch z tepla? Ako sa prejavuje úpal? Prvá pomoc pri kolapse bežca

Čo robiť pri kŕčoch z tepla?  Ako sa prejavuje úpal? Prvá pomoc pri kolapse bežca
Na mestských maratónoch to väčšinou potrebovať nebudete, pretože tu je možné veľmi rýchlo privolať lekársku pomoc, ktorá už vykoná príslušné úkony a zabezpečí odvoz postihnutého do nemocnice. Ako sa máme zachovať a čo by sme mali urobiť v prípade, že si len tak s kamarátmi vybehneme, vyjdeme alebo vyjdeme do prírody a jeden z nás zrazu doslova odpadne a zostane ležať tam, kam práve dopadne? Alebo pri pretekoch vedúcich terénom, kedy človek nemá možnosť privolať rýchlo pomoc odborníkov?
Nebudem sa zaoberať prípadmi, keď postihnutý má nejaký dlhodobejší zdravotný problém, či nejaké zdravotné obmedzenia, alebo prípady, keď ten, koho tá nepríjemnosť postihla, je proste vysilený, pretože podcenil prísun energie. Budem sa zaoberať situáciami, ktoré majú vzťah hlavne k prehriatiu organizmu a dehydratácii, pretože to sú stavy, s ktorými sa môžete najčastejšie na akciách, ktoré som v úvode spomenul, stretnúť.

Tým, s čím sa môžeme pravdepodobne pri behaní v prírode stretnúť, je:


   * mdloba
   * tepelné vyčerpanie
   * kŕče z tepla
   * úpal
   * úpal (slnečný úpal)

 Čo robiť pri mdlobe?

  • Postihnutého odniesť na chladné, tienisté miesto, položiť ho naznak s mierne zníženou hlavou a zdvihnúť mu mierne dolné končatiny
  • Uvolniť mu krk a hrudník
  • Dávať mu studené obklady alebo ľad, môžete ho jemne postriekať studenou vodou (hlavne ochladzujte hlavu!). K rýchlejšiemu prebratiu z mdloby pomáha mierne fackanie po lícach alebo pričuchnutie k látke s ostrou vôňou
  • Pomaly nahradzujte tekutiny. Najvhodnejší je iontový nápoj alebo osolená voda (1 čajová lyžička soli na liter tekutiny), veľmi dobrý je studený, veľmi mierne osladený čaj s citrónom
  •  Pri bezvedomí urýchlene zabezpečte lekársku pomoc

Čo robiť pri tepelnom vyčerpaní?


Tepelné vyčerpanie je spojené so stratou tekutín. Má podobné príznaky ako mdloba, ale pretože sa jedná o dlhší stav, môže sa ešte prejavovať poruchami správania, zmätenosťou, podráždenosťou aj delíriom. Prvá pomoc aj predchádzanie tomuto stavu je rovnaké ako u mdloby.

Čo robiť pri kŕčoch z tepla?


 Kŕče z tepla sú spojené s ťažkou telesnou námahou pri vysokých teplotách a s veľkými stratami tekutín a iónov. Dochádza k bolestivým svalovým zášklbom alebo kŕčom. Prvá pomoc aj predchádzanie tohto stavu je rovnaké ako u mdloby. Pri dostatočnom prísune tekutín aj iónov sa stav veľmi rýchlo spraví.

Ak chceme predísť tomu, aby nás kŕče z tepla postihli, je dobré brať niekoľko dní pred akciou, u ktorej očakávame, že budeme vystavení vyššej telesnej námahe, vyššej teplote vzduchu, alebo kde dokonca budú pôsobiť obidva faktory, Performance Magnesium Liquid [. Čo je vysoko účinný roztok iontov horčíka (magnézia), vyrobený práve tak, aby človeka ochránil resp. mu pomohol predchádzať svalovým kŕčom. Ampulka s hotovým nápojom je určená na okamžité použitie a jej obsah sa rýchlo a ľahko vstrebáva.

 Ako sa prejavuje úpal?


 Úpal - vzniká v dusnom a teplom prostredí, v ktorom naše telo prestane odvádzať nadbytočné teplo. Úpal sa prejavuje najskôr bolesťami a návalmi krvi do hlavy, hučaním v ušiach, nevoľnosťou a pocitom ťažoby, závratov a smädom. Postihnutý je citlivý na svetlo, robí sa mu tma pred očami, začne ho bolieť brucho, objaví sa hnačkami. Koža je horúca a červená, zrenice očí rozšírené. Teplota tela vystúpi až na 40 ° C. Pri prehriatí ide všetko rýchlejšie a postihnutý môže upadnúť rovno do bezvedomia.

Ako sa prejavuje slnečný úpal?


Vzniká silným účinkom slnečných lúčov na ľudské telo. Zvyčajne je spájaný aj s úpalom. Príznaky sú podobné ako u úpalu. AK sa človek nesnaží vyhľadať pomoc a nechá aj ďalej pôsobiť slnko, príznaky úpalu sa spravidla stupňujú. Na rozdiel od úpalu sa problémy môžu ukázať až s niekoľkohodinovým oneskorením (napr. v noci po opaľovaní).

Aby sme predchádzali úpalu, je dôležité dostatočne piť, občas sa ochladzovať (kúpanie, sprchovanie, zvlhčovanie kože, zvlhčovanie vlasov zvlášť u detí) a nosiť pokrývku hlavy.

Čo robiť pri úpale alebo slnečnom úpale?


  1. Postihnutého okamžite uložiť na chladné, tienisté miesto s podloženými alebo zdvihnutými končatinami.
  2. Pri úpale radšej zdvihnúť hlavu Uvolniť oblečenie na krku a na hrudníku
  3.  Prikladať studené obklady na hlavu, na krk a na hrudník. Dávať studené obklady alebo ľad, môžete ho jemne postriekať studenou vodou (hlavne ochladzovať hlavu!)
  4. Pomaly nahrádzať tekutiny. Najvhodnejší je iontový nápoj alebo osolená voda (1 čajová lyžička soli na liter tekutiny), veľmi dobrý je studený, veľmi mierne osladený čaj s citrónom
  5. V bezvedomí stabilizovať jeho polohu. Pri zlyhávaní životných funkcií je dôležitá ich opora (umelé dýchanie, nepriama masáž srdca)
  6.  Urýchlene zabezpečiť lekársku pomoc
Ako ste asi postrehli, dôležitou zložkou prevencie proti všetkým týmto možným problémom je pitný režim. Osobne mám problém piť sladké iontové nápoje, preto dávam prednosť ESTIM E30 ISOTONIC, ktorý je slaný. Ak vyrážam na dlhší výlet, odsypem si množstvo, ktoré predpokladám, že vzhľadom na očakávané vzdialenosti, obtiažnosti terénu a pravdepodobné teplote a vlhkosti vzduchu budem potrebovať asi doplniť a postupne primiešavam do vody, ktorú si nesiem sebou.

Ešte jedna technická rada


Na maratóne v Zermatte som zažil jednu nepríjemnú udalosť. Bežali sme štyria, jeden z nás zostal po problémoch na trati a bol odvezený na infúzie do miestnej nemocnice. Ma potom v cieli vyhlásili, aby som mu vyzdvihol veci, ktoré mal pripravené na prezlečenie. Volám mu na mobil, ten vyzváňa ako divý a nič. Nebolo mi vôbec dobre a vlastne nikomu z nás. Nakoniec sa zas nič až takého nestalo, "len dehydratoval", následkom toho bol tepelne vyčerpaný a začali na neho ísť mdloby. Odviezli ho do nemocnice, napojili dvoma infúziami a večer priviezli vysmiatého na hotel. Ten mobil, ktorý zvonil bez toho aby ho zdvíhal, ležal v jeho taške v mojej izbe. No nezabili by ste ho! :).

Takže, ak vyrážate na nejaký dlhší pretek, bežecký, cyklistický, chodecký, alebo akýkoľvek iný, vezmite si so sebou mobil a ten majte zapnutý, nikdy neviete, kedy ho budete potrebovať, či pre seba alebo pre niekoho iného.

Prajem vám len šťastné cesty a vždy šťastný návrat.

27.7.2013   /   Bežecká škola   /   Autor: Miloš Škorpil   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články