Auto

Testy

Audi Q5: Atlét aj turista v jednom

Audi Q5: Atlét aj turista v jednom
Cíti sa rovnako dobre na diaľnici ako aj v prírode. Pohon oboch náprav a pneumatické pruženie vie poskytnúť komfort limuzíny a mimo asfaltu zas vlastnosti blízke svetu off-roadov.
Prvú generáciu Audi Q5 uviedol Ingolstadt na trh v roku 2008. Stala sa z neho síce ikona, ale na veľkú zmenu bol predsa len najvyšší čas. Audi ho využilo do bodky. Novinka, ktorá prišla na náš trh len nedávno, posúva tento model míľovými krokmi vpred. Je to totiž tak trochu Audi Q7 v menšom formáte. Napokon, rodilo sa na čistom hárku papiera. Začalo to platformou MLB pripravenou pre modely s pozdĺžne uloženými motormi. Možno to znie trochu „sucho“, ale práve tento aspekt ho odlišuje od mainstreamových koncernových SUV ako Volkswagen Tiguan, Seat Ateca či Škoda Qodiaq.

Na nových základoch

Jednoducho Q5 využíva prémiové základy novej generácie Audi A4. A to je veľmi podstatné. Nová platforma a použitie zmesi hliníka s vysokopevnostnou oceľou v konštrukcii karosérie a náprav stojí za medzigeneračným odľahčením až o 90 kg. Takže aj s vodičom za volantom váži približne toľko ako jeho prázdny predchodca. Pritom je väčšie a priestrannejšie. Na dĺžku má 4 660, na šírku 1 890 a na výšku 1 660 mm. To znamená, že je o 30 mm dlhšie a o päť vyššie. Šírka 1 900 mm ostala prakticky identická. Podobne je to s rázvorom náprav, ktorý sa natiahol na 2 820 mm, čo je len o decentných desať mm viac.



Proporčne však toto auto pôsobí omnoho svalnatejšie a sebavedomejšie, za čím stojí dizajn evokujúci veľké Audi Q7. Máme tu neodmysliteľnú masku Single frame lemovanú chrómom, LED svetlá a vo vyšších úrovniach reflektory Matrix LED, ktoré robia z noci deň. Strohosť minulej generácie je preč. Stará sa o to plavná bočná línia, podobne ako na kupé A5 a A5 Sportback. Zadné veko zabieha hlboko do stĺpikov, čo je opäť prvok typický pre väčšie Audi Q7. Koncovky výfukov sú nádherne integrované do horizontálnej lišty. Nechýbajú ani zužujúce sa zadné svetlá, samozrejme, vybavené diódami a smerovými svetlami, ktoré sa rozsvecujú postupne. Pritom s podarilo znížiť aerodynamický odpor vzduchu na Cx 0,30.



Vďaka tomu vo vysokých rýchlostiach obteká vzduch telo karosérie oveľa tichšie. V Ingolstadte nezabudli ani na bohatú individualizáciu. Na výber je až štrnásť lakov karosérie a päť dizajnových línií – od Sport Design a S line Sportpaket cez Design Selection až po S line Exterieur paket. S tým súvisí aj ponuka diskov s rozmerom od 17 do 19 palcov. No za príplatok si môžete dopriať krásne dvadsaťjednotky. Tie možno nie sú výhodou mimo asfaltu, ale na kľukatých cestičkách urobia z Q5 obratné kupé.

Interiér plný displejov

Sympatické je, že aj keď Audi Q5 vychádza z technológií sedanu a kombi Audi A4, interiér má plne autonómny dizajn. Prekvapí najmä robustnou kaplnkou prístrojového panela. Ako inak, ten môže byť za príplatok vybavený virtuálnym kokpitom s 12,3-palcovým displejom s dvoma druhmi grafického zobrazenia. A k tomu pridáva farebný head-up displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné okno. Základom konektivity je však multimediálne rozhranie MMI s 8,3-palcovým voľne stojacim displejom a ovládačom na stredovej konzole s touch padom. Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto.

Samozrejme, vo vrcholovej verzii umožňuje vysokorýchlostné pripojenie na internet, využívanie navigačných služieb a mobilných aplikácií, streamovanie hudby či komunikáciu s vozidlom na diaľku. Z luxusných prvkov spomeňme vyhrievanie volantu, masážne sedadlá alebo špičkovú aparatúru Bang&Olufsen. Nechýba ani záplava asistenčných systémov združených do troch paketov – Tour, City a Parking. Máme tu autonómne brzdy, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, asistent pre jazdu v kolónach, výstrahu pred kolíziou, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie chodcov a okolia vrátane výstrahy pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami, čítačku značiek a parkovací asistent.



Pod elektricky výklopným zadným vekom, ktoré otvoríte aj nožným senzorom, teda aj s nákupom v rukách, pribudlo pre batožinu len symbolických desať litrov. No celkových 550 litrov nie je určite málo. Navyše, voliteľné posuvné zadné sedadlá umožnia nárast na 660 litrov, ak sa zadní cestujúci uskromnia s miestom na nohy. A po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40 sa z Q5 stane „dodávka“ schopná prepraviť až 1 550 litrov nákladu.

Päť motorov pre veľký výkon a nízku spotrebu

Pod kapotou vládne jednoznačne nafta. Audi tvrdí, že výkony nových motorov vzrástli priemerne o 20 %, no pri výraznom znížení spotreby. Jediným benzínovým agregátom, s výnimkou ostrého SQ5, je modernizovaný dvojliter 2,0 TFSI naladený na 185 kW. Zato dieselové 4-valce 2,0 TDI majú až tri výkonové verzie od 110 cez 120 po 140 kW. Na výkonový vrchol sa postaví opäť naftový motor, tentoraz vidlicový 6-valec 3,0 TDI (210 kW). Úplne nové sú prevodovky vrátane 6-stupňového manuálu. Potom nasledujú 7-stupňové dvojspojky DSG (S tronic) pre 4-valcové motory a 8-stupňový automat Tiptronic pre najsilnejší diesel.

Automatické prevodovky šetria palivo funkciou voľnobežky. Až na najslabšiu verziu 2,0 TDI (110 kW) sú všetky ostatné motorizácie sériovo spriahnuté s novým pohonom oboch náprav Quattro ultra, ktorý síce ruší permanentný pohon 4x4, no vďaka prediktívnej funkcii ho zapája v takej miere, že rozdiely sú prakticky nepostrehnuteľné. Zato sa podieľa na znížení spotreby. Výnimkou je opäť najsilnejší diesel, ktorý disponuje klasickým permanentným pohonom oboch náprav. Navyše si môžete dopriať športový zadný diferenciál s aktívnym rozdelením krútiaceho momentu pre pravé a ľavé koleso, čo znamená presnejšie prejazdy zákrut.



Veľké zmeny sa odohrali aj na podvozku. Audi Q5 má úplne nové 5-prvkové závesy všetkých kolies a adaptívne tlmiče. Po prvýkrát však ponúka aj pneumatické odpruženie Adaptive Air Suspension, ktoré okrem zmeny charakteristiky pruženia mení svetlú výšku v piatich stupňoch. Príplatkové dynamické riadenie zas mení prevodový pomer. Všetky aktívne systémy od riadenia, podvozku, prevodovky, pohonu quattro či trakcie máte pod palcom vďaka voliču jazdných režimov Audi Drive Select až so siedmimi prednastavenými módmi vrátane úplne nových – Lift/Offroad a Allroad pre jazdu na nespevnených povrchoch. Takže Q5 sa dokáže dokonale prispôsobiť tomu, čo od neho práve očakávate.

Výrobu Q5 zabezpečuje úplne nový závod koncernu Volkswagen v Mexiku. Ceny začínajú na 51 900 eurách za verziu 2,0 TFSI Basis (185 kW) s pohonom Quattro. Základná predokolka príde neskôr. Zato tu už máme ostré SQ5 s „nadupaným“ trojlitrovým 6-valcom a výkonom až 260 kilowattov.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 663
Šírka (mm) 1 893
Výška (mm) 1 659
Rázvor náprav (mm)
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 616/1 609
Objem kufra (l) 550 – 1 550

Technické údaje
Motor 2,0 TDI quattro 2,0 TDI quattro 2,0 TFSI quattro 3,0 TDI quattro
Zdvihový objem (ccm) 1 968 1 968 1 984 2 967
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 6/24
Max. výkon (kW/ot.) 120/3 800 140/3 800 185/5 000 210/3 750
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/1 750 400/1 750 370/1 600 620/1 500
Prevodovka 0 - 100 km (s) 7A 7A 7A 7A
0 – 100 km/h (s) 8,9 7,9 6,3 -
Max. rýchlosť (km/h) 211 218 237 -
Spotreba na 100 km (l) 4,9 4,9 6,8 -

15.5.2017   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články