Pulzový oxymeter: Ako funguje a čo dokáže prezradiť príležitostným a vrcholovým športovcom?

Pulzový oxymeter: Ako funguje a čo dokáže prezradiť príležitostným a vrcholovým športovcom?
Nedostatočné nasýtenie krvi kyslíkom dokáže spôsobiť veľa škody – od navonok banálnej bolesti hlavy až po zlyhávanie orgánov. Senzor na meranie pulzovej oxymetrie priamo v hodinkách pomáha s kontrolou zdravia a fyzickej kondície príležitostným i vrcholovým športovcom. Ako funguje a čo dokáže prezradiť?
Hodinky a pulzová oxymetria
 
Pulzová oxymetria je metóda merania saturácie kyslíka v krvnom obehu. Tento údaj je označovaný aj ako SpO2 a vyjadruje sa percentami. Klasický oxymeter, ktorý sa využíva v medicíne, pripomína štipec a upína sa na konček prsta alebo ušný lalok. Senzor umiestnený v ňom pomocou LED diódy a presvietenia odmeria hodnotu okysličenia krvi.

Je to citlivý, ale na dnešné pomery jednoduchý prístroj, ktorý sleduje zafarbenie krvi, resp. pokožky. Asi viete, že čím viac svetlá, jasnočervená je krv, tým je jej hemoglobín – červené farbivo – lepšie zásobený životne dôležitým kyslíkom. Čo však možno neviete, je fakt, že s podobným senzorom sa možno stretnúť pri smart hodinkách a náramkoch – pri meraní srdcovej, resp. tepovej frekvencie. Aj táto kontrola funguje na báze presvecovania pokožky LED diódami. Ide o známe blikajúce zelené svetielko na spodnej časti športových hodiniek. Väčšina hodiniek Garmin ho dokáže využiť už aj na oxymetriu, pričom využíva červené LED svetlo.

Prečo sa zaujímať o pulzovú oxymetriu?
 
Jej meranie vám pomôže lepšie pochopiť, čo sa práve deje s vaším telom. Veštecká guľa to síce nie je, no predsa dokáže predznamenávať niektoré zdravotné problémy a ochorenia. Znížená saturácia môže indikovať ťažkosti srdca či pľúc, no pokojne aj vyčerpanosť, presilenie organizmu, fázu doliečovania sa po ochorení, ktorá napriek subjektívne dobrému pocitu ešte nie je ukončená, alebo nástup virózy či iného ochorenia.

Zdravý dospelý človek by mal mať hodnotu SpO2 na úrovni 95 % a viac (obvykle sa udáva správna hodnota zdravého dospelého človeka v rozmedzí 94 – 99 %). Tento údaj však je individuálny, môže sa mierne líšiť. Ak pozorujete a zaznamenávate hodnotu saturácie 90 % alebo ešte menej, navštívenie lekára je na mieste.
Pre športovcov môže byť hodnota saturácie skvelým indikátorom pripravenosti na tréning alebo ukazovateľom toho, či sa regenerujú správne. Ak ste sa po ťažkom tréningu neregenerovali správne a spali ste menej ako 7 hodín, saturácia na druhý deň môže byť len na úrovni 92 %. Znamená to, že telo ešte nie je pripravené na ďalší tréning.


Štandardný pulzový oxymeter vs. oxymeter v hodinkách
 
Štandardný oxymeter sa používa na jemných a subtílnych častiach tela, akými sú konček prsta a ušný lalok. Deje sa to predovšetkým kvôli presnosti merania. Hodinky nosíme na zápästí, LED diódy musia v tomto prípade prejsť oveľa hrubšími štruktúrami a výsledky merania teda nemusia byť až také presné ako pri štandardnom oxymetri. Prečo potom oxymeter zabudovaný v hodinkách vôbec používať?

V medicíne sa oxymetria využíva ako orientačná metóda a je jedným z krokov pri určovaní presnej diagnózy. Preto aj na 100 % nie presná hodnota dáva športovcovi zmysel a odovzdáva zaujímavé informácie k samotnému tréningu, regenerácii aj aktivitám súvisiacim so životným štýlom.

Ak vám záleží na tom, aby mali dáta a hodnoty zistené smart hodinkami čo najväčšiu dôveryhodnosť, sledujte si pulzovú oxymetriu pravidelne – denne. Ak sa rozhodnete pre kontrolu len raz za pár dní, vývoj hodnôt vám nebude odovzdávať taký presný obraz, ako by mohol. Na základe malého počtu meraní len ťažko pochopíte, čo sa deje s vaším telom, a ľahko prehliadnete jeho prípadné varovné signály. Najlepšie je nastaviť automatické pravidelné meranie a nechať ho v réžii hodiniek.


Ako nastaviť meranie SpO2 na hodinkách Garmin?
 
Prejdite do menu aplikácie Garmin Connect, vyberte si vaše hodinky, prejdite na položku sledovanie aktivity, kde nájdete meranie pulzovej oxymetrie (Pulse Ox). Potom stačí už len zapnúť celodenné sledovanie a sledovanie počas spánku.

Celkovo máte tri možnosti nastavenia meraní: manuálna kontrola (sami si spúšťate meranie), počas spánku, celý deň. To, aký režim merania si zvolíte, má vplyv aj na výdrž batérie.

TIP: Manuálne nastavenie pravidelného merania saturácie krvi kyslíkom niekedy nie je potrebné. Napríklad v prípade hodiniek Garmin Forerunner 955 sa o to postará výrobca. Hodinky sú od začiatku používania pripravené na zaznamenávanie užitočných údajov o zdraví ich používateľa. 

Pulzový oxymeter v hodinkách sa oplatí používať pri pravidelných tréningoch a ich plánovaní, ale aj na horských a vysokohorských túrach či pri mnohých iných aktivitách. Prezradí vám, ako v týchto prípadoch zvládate aktuálnu záťaž. O svojom tele sa dozviete informácie, ktoré sa dajú zaujímavo analyzovať a s ktorými sa dá cielene pracovať. S pulzovým oxymetrom v hodinkách dokážete manažovať svoje zdravie a zdravý životný štýl – v dlhodobý prospech.
29.12.2022   /   Bežecká škola   /   Autor: blog.garmin   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články