Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Najčastejšie bežecké poranenia - ako im predchádzať

Najčastejšie bežecké poranenia - ako im predchádzať
Spoločné zásady pre liečenie bolesti - zápalu z preťaženia (často zodpovedá i úrazovým poraneniam)
* Pokoj alebo obmedzenie aktivít podľa závažnosti poranenia.
* Znehybnenie iba pri zlomeninách!

Obmedzenia možno dosiahnuť aj použitím ortézy, bandážami, tapingom, ortopedickými stielkami.

Obmedzením záťaže je aj zmena tréningu (kopce, vzdialenosť, rýchlosť).

Lieky - analgetiká - nesteroidné antireumatiká - sú vhodnou súčasťou liečby u závažnejších ťažkostí. Potrebné vylúčiť použitie pred a počas aktivít, pretože maskujú bolesť - teda známku preťaženia a môžu vo výsledku pomôcť k zhoršeniu stavu.

Ľadovanie - je vhodnou súčasťou liečby  ako u práve vzniknutých, tak chronických poraneniach. Možno využiť pred aktivitou aj tesne po aktivite, alebo niekoľkokrát denne. Ľad je zabalený do látky, aby nedošlo k omrzlinám, nikdy neprikladajte ľad priamo na kožu! Ľad prikladajte po dobu asi 20 - 30 min aj opakovane bezprostredne po záťaži.

Stretching - preťahovanie - zabraňuje preťaženiu šliach a úponov pri dostatočnej prieťažnosti svalov.

Rozcvičenie - zlepšuje aktivitu a prieťažnosť svalov, chráni sval pred natrhnutím aj mikrotraumami svalových snopcov. Obdobného efektu ako pri rozcvičení možno dosiahnuť aj posunom aktivít na popoludnie, kedy sú svaly už zohriate z ranných hodín. Pre bolesti úponové sú typické štartovacie bolesti z pokoja alebo ráno po prebudení.

Balančné cvičenia - séria cvikov na rovnomernú prieťažnosť svalov

Propriorecepčné cvičenie - zlepšuje stabilitu a koordináciu svalových skupín.

Rehabilitačná liečba - je špecializovaná starostlivosť po vyšetrení špecialistom vrátane používania prístrojov.

Bandážovanie - zlepšuje stabilitu kĺbu a svalovú koordináciu.
Po úraze či preťažení zabraňuje opuchu.

Elevácia - zvýšená poloha urýchľuje ústup opuchu, spomaľuje vznik opuchu. Zlepšuje mikroperfusiu.

Včasná aktivácia - mobilizácia zlepšuje rekonvalescenciu a hojenie. Zabraňuje vzniku jaziev, kontraktúr a svalových atrofíí.

Vhodné je vyhľadať špecialistu s osobnými skúsenosťami v športovej disciplíne a športovými úrazmi.


Pri pretrvávajúcich ťažkostiach neváhajte a navštívte lekára špecialistu, nemá cenu sa hrať na hrdinu, zranenia aj tie podľa nás najbanálnejšie väčšinou nejdú len rozchodiť či rozbehať. Nebojte sa, že vám lekár zakáže prevádzkovať váš obľúbený šport, nakoniec odkladaním jeho návštevy už potrebné k tomuto kroku nebude musieť pristupovať, lebo vy si ho svojím prístupom "zakážete" a to natrvalo, sami, pretože potom ani najväčší macher už s vami, respektíve vaším zranením bez radikálnych metód - treba operácia, nič nedokáže.

S injekčná liečbou - obstreky tiež opatrne.
Stlmia momentálnu bolesť, ale čo potom?

Úlohou trénera a terapeuta je niekedy atléta brzdiť. Motivácia zvyčajne nechýba, ale premotivovaný človek je väčšinou sám sebe najväčším škodcom!.



2.2.2011   /   Bežecká škola   /   Autor: Miloš Škorpil   /    Foto: bigstock

Ďalšie články