Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Chcem byť stále lepším - mám trénovať alebo súťažiť?

Chcem byť stále lepším - mám trénovať alebo súťažiť?
Bežecká sezóna sa nám už pekne rozbehla, pretek naháňa pretek. Tým, čo si behajú len tak pre dobrú pohodu, je to v celku jedno, ale potom sú tu tí druhí, čo sa potrebujú merať a aj keď si to väčšinou nepriznajú, každá porážka ich pekne miesi. Rozum im potom velí, potrénovať a za mesiac mu / jej to ukážem, "povinnosť" vybaviť si to s ním / s ňou čo najskôr, rozum ignorovať a nastúpiť čo najskôr do ďalšieho preteku a tam mu / jej to ukázať! Ťažko radiť , keď sa to vymkne kontrole, ťažko radiť, keď pretekár v nás má navrch.
Napriek tomu do toho idem, aj keď to bude hlavou proti múru, ale niekedy aj múr povolí, tak treba to bude práve váš prípad, a keď nie, tak vám maximálne na hlave pribudne jedna hrča:).

Je lepšie pre bežecký rast behať preteky alebo skôr trénovať a pretekať len občas?


Záleží na tom, koľko máte natrénované, koľko bežeckých sezón už máte za sebou.Pokiaľ vám ide len o to "zarobiť", tak ostanete stále len talentom, ktorý ako ostatné zapadne do priemeru slovenskej,českej špičky. Ak s behaním začínate, mali by ste sa sústrediť len na pár cieľov v danom roku a medzi nimi usilovne trénovať. Pretekať môžete, mali by ste však preteky brať ako tréning, mali by ste sa naučiť plniť si v nich postupné ciele, bez ohľadu na to, že vaši súperi budú nafúknutý, že vám to natreli. Vy im to ukážete, až keď vy budete chcieť! Nie skôr! Vybudujte si silu v nohách, silnú myseľ i silného ducha, to sú atribúty úspešných a nielen v behu.

Keď pobežím pretek každý týždeň, ako mám medzi tým trénovať?


Ak sa rozhodnete pre variant behať preteky každý týždeň, nesnažte sa naháňať dva zajace naraz a v týždni si doprajte skôr odpočinok alebo zaraďte do svojho tréningu len voľný beh.

Tiež vám odporučím, aby ste do vášho "jedálnička" zaradili potravinové doplnky, ktoré vášmu organizmu umožnia lepšiu regeneráciu a znížia možnosť vzniku nejakého zranenia. Ktoré to sú?

Vitamín C

Vitamín C je asi náš najznámejší pomocník v boji proti, kašľom a ďalším zdravotným problémom, ktoré sú väčšinou údené, pretože sa najskôr spotíme, potom rýchlo vychladne, premočíme sa a pod Ako prevencia stačí dodávať telu v zimných mesiacoch 500 - 1000 mg denne. Ak už vás ale kašeľ, bolesti hrdla ... postihnú, nebojte sa vziať si konskú dávku 4000 mg tak 3 - 4 dni po sebe. Nemusíte mať obavy, že by ste vitamín C prebrali, ten má tú dobrú vlastnosť, že čo telo nespotrebuje, tak vylúči močom.

Vitamín C posilní vašu imunitu, navyše je to výborný antioxidant, čo je veľmi dôležité, pretože či chcete alebo nie, každý pretek predstavuje pre vaše telo extrém - stres a to je živná pôda pre voľné radikály. Navyše sa vitamín C podieľa na tvorbe kolagénu, čo ocenia vaše kĺby.

Minerály


vápnik, draslík, horčík, fosfor a železo.

Ak máte opakovane problémy s imunitou, to znamená, že sa vám často podarí prechladnúť či ľahko podliehate rôznym vírom, nemusíte sa nutne považovať za padavky. V súčasnosti týmto problémom trpí väčšina národa. Príčiny to má dve: trvalé vystavovanie životnom stresom - neumenie odpočívať a stravovanie. Pokiaľ ide o stravovanie, tak teraz nemám na mysli ani tak skladbu vášho jedálnička a spôsob vášho stravovania (najčastejšie v pokluse), ale to, že pôda, v ktorej sa plodiny pestujú, je vyčerpaná a tak obsahuje všeobecne málo selénu a zinku. V lekárňach nájdete niekoľko prípravkov, ktoré obsahujú oba tieto minerály. Ak ale chcete, aby sa vaša imunita posilnila dlhodobo, pripravte sa na to, že ich budete musieť dopĺňať dlhodobo. Každopádne sa to však oplatí.

Q10


jedná sa o prípravok, ktorý ja osobne užívam už viac ako desať rokov. A ak sa pýtate, kde je zdroj mojej energie, tak som vám ju práve odhalil. Tento prvok, ktorý sa vytvára v našej pečeni, sa podieľa na tvorbe energie pre svaly (ATP). Bohužiaľ po dvadsiatom roku nášho veku ho pečeň začínajú produkovať čím ďalej tým menej, a tak sme aj od tejto doby, obzvlášť keď tú našu pečeň občas ešte zaťažíme nejakým tým alkoholom, čím ďalej tým unavenejšia. Možnosť ako sa s tým pobiť nám dávajú doplnky stravy obsahujúce koenzým Q10. Je ale dobré vedieť, že tie, v ktorých nie je koenzým Q10, rozpustený v sójovom oleji, majú minimálnu vstrebateľnosť.

Cieľ a cesta


Zdá sa vám, že som nejako odskočil od pôvodnej témy? Ale vôbec nie, v živote i v behanie platí, že je potrebné sa na všetko pozerať v súvislostiach. Zameranie na cieľ je správne, ale kvôli tomu by nám nemal unikať život, a ten vám v prípade, že vidíte jediný cieľ v tom sa neustále zlepšovať - uniká. A to doslova a do písmena. Slovo v tomto prípade predstavuje všetko, čo je treba mať na pamäti, aby sme nezistili, že naše telo nemá z čoho žiť. Písmeno (písmená) predstavujú tie jednotlivé komponenty, z ktorých sa náš život pozostáva - vzťahy, rodina, práca, zábava, šport, strava, odpočinok, regenerácia ...

Skrátka to znamená, že k akémukoľvek cieľu nás môže doviesť len jedna cesta. Cesta, na ktorej musíme urobiť každý krôčik, ak chceme dôjsť svojho cieľa, keď jeden neurobíme, k cieľu nikdy nedospejeme, maximálne sa k nemu priblížime a to je sakra rozdiel. Treba si uvedomiť, že  klameme len seba a svoj ​​život ochudobňujeme o poznanie. O poznanie, ako to chutí stáť na vrchole!
18.5.2011   /   Bežecká škola   /   Autor: Miloš Škorpil

Ďalšie články