Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Nový Mégane je malý Talisman

Nový Mégane je malý Talisman
Vlani vstúpil Renault po dlhých rokoch opäť do strednej triedy. Luxusným Talismanom zaútočil na Passat či Insigniu. A profit z neho má aj nový Mégane. Používa rovnaké motory, multimediálne rozhranie R-Link 2 a dokonca aj riadenú zadnú nápravu. To z neho robí naozaj silného hráča. Okoreniť dizajn možno paketom GT.
Mégane má za sebou dlhú a úspešnú kariéru. Na svet prišiel v roku 1995, keď vystriedal pôvodný Renault 19. Odvtedy sa predstavili ďalšie dve generácie. Tá posledná v roku 2008. Vo výrobe ju nechal Renault neskutočných sedem rokov. To je na mainstreamový model nižšej strednej triedy odvážne dlhý cyklus. Bolo ale jasné, že za udržiavaním Mégane III pri živote stojí dôkladný vývoj novej generácie. A tá predstavuje skutočný zlom. Novinka predstavená vlani na jeseň vo Frankfurte si totiž najprv počkala na príchod luxusnej limuzíny Talisman. Dôvod? Mégane používa jej platformu CMF, techniku aj všetky vychytávky vrátane rozhrania R-Link 2 či riadenej zadnej nápravy 4Control, ktorá je v tejto triede skutočným unikátom. Renaut si dal jednoducho záležať.

Úplne nový

Spriaznenosť s Talismanom naznačuje Mégane už samotným dizajnom. „Na vysoko konkurenčnom trhu je životne dôležité, aby nový Mégane zaujal na prvý pohľad," vyjadril sa na jeho konto Frank Le Gall, šéfdizajnér exteriéru. A zdá sa, že dielo sa vydarilo. Od čias príchodu nového Clia, ktoré odštartovalo dizajnovú revolúciu v Paríži, už ubehlo dosť času, za ktorý sa Renault naučil bravúrne pracovať s novými štylistickými prvkami Laurensa Van Den Ackera. Najlepším dôkazom je práve Mégane. Z Talismanu si požičal prednú masku, predné denné svetlá s nezameniteľným svetelným podpisom v tvare bumerangu, ale aj nádherné zadné, ktoré sa takmer dotýkajú loga na výklopnom veku. Mimochodom, svietia aj cez deň, aby bol efekt dokonalý.




Z dizajnu vyžaruje nielen dynamika ale tiež solídnosť a elegancia. Zaslúžil sa o to aj nový formát a kratšie previsy. Mégane má dĺžku 4 359 mm, čo je o 64 mm viac ako jeho predchodca. A na rázvore pribudlo ďalších 28 mm (2 669 mm). Pritom strecha je o 25 mm nižšie k asfaltu. Na výšku má Mégane len 1 447 mm, čím sa radí medzi najnižšie v triede. Jeho postoj umocňuje o 47 mm širší predný a o 39 mm širší zadný rozchod kolies. Komu to nestačí, môže voliť novú verziu GT, ktorá stojí medzi klasickým Mégane a nadupaným Mégane RS. Jej ambície demonštrujú väčšie sacie otvory v nárazníku, plástový výplet masky, zadný difúzor, dvojica výfukov, strešný spojler, ale aj špecifický dizajn 18-palcových diskov divízie Renault Sport. To všetko dotvára modrý lak Iron Blue a tmavé doplnky Dark Metal.

Viac miesta a komfortu

Zásadne bol prepracovaný aj interiér. Opäť inšpirovaný Talismanom. Napokon, vidieť to už na vysokej kvalite použitých materiálov. Pre nohy zadných pasažierov pribudlo 20 mm (1750 mm) a aj šírkou vo výške ramien patrí Mégane k rekordérom triedy. Kufor ponúka skvelých 434 litrov pre batožinu a kabína ďalších 20 litrov pre menšie predmety. Centrom palubnej dosky je veľké dotykové rozhranie R-Link s 8,7-palcovým vertikálne umiestneným monitorom v tvare tabletu. Ten zredukoval počet klasických tlačidiel na minimum. Slúži k ovládaniu audia, navigácie, bezpečnostných systémov ale aj cúvacej kamery. Je tiež cenným zdrojom informácií a  spája posádku so svetom internetu či mobilných aplikácií. Ďalší displej nájdete vo funkcii prístrojového panelu. Meniť tak možno grafiku aj zobrazenie údajov. A navyše prichádza Mégane s head-up diplejom.




Mnoho komfortných prvkov akoby ani nepochádzalo z jeho kategórie. Napríklad predné masážne sedadlá, ktoré ponúkajú až tri rozličné módy a päť úrovní intenzity. O skvelý zvuk sa zas postarala aparatúra Bose. Z Talismanu a nového Espace tiež pochádza systém Multi.Sense. Dotykom obrazovky môžete jednoducho meniť charakter jazdných vlastností v režimoch Sport, Normal, Comfort a Eco. Pri verzii GT je Eco nahradený režimom RS. Mení sa odozva plynu, tuhosť riadenia, režim prevodovky ale aj grafika prístrojov a ambientného osvetlenia interiéru. Ak vám žiaden z módov nevyhovuje, je možná individuálna konfigurácia v režime Perso. Z bezpečnostných prvkov spomeňme adaptívny tempomat, autonómne brzdy či monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel.

Fantastická spotreba

Aj pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Zákazníci majú na výber z troch benzínových a štyroch naftových verzií. Paleta sa opäť nápadne podobá väčšiemu Talismanu. Teda s výnimkou malých benzínových motorov 1,2 TCe. V každom prípade nič väčšie ako motor 1,6 nedostanete. Základom je 4-valec 1,2 TCe 100 s výkonom 74 kW a krútiacim momentom 175 Nm. Jeho výkonnejšia verzia TCe 130 dáva 97 kW a 205 Nm. Kým najslabší benzínový motor bude spojený výlučne so 6-stupňovým manuálom, pri TCe 130 môžete voliť aj 7-stupňovú dvojspojku EDC7. Nasleduje obrovský skok, pretože tretím zážihovým motorom je agregát 1,6 TCe 205 pre Mégane GT s výkonom až 151 kW a krútiacim momentom 280 Nm. To je dokonca viac ako v Talismane. Renault ho spáruje s automatickou prevodovkou EDC7. V tejto verzii bude zrýchľovať na stovku za 7,1 sekundy.

Dieselovú ponuku tvoria motory 1,5 dCi (66 kW, 81 kW) a 1,6 DCi (96 kW, 118 kW). Najsilnejší z nich bude - tak ako v Talismane, Kadjare alebo novom Espace - vybavený dvojicou turbodúchadiel. Krútiaci moment sa potom vyšplhá až na 380 Nm. Aj v tomto prípade je najvýkonnejší diesel kombinovaný s dvojspojkovou prevodovkou EDC6, ale ako naznačuje názov, len 6-stupňovou. A opäť pôjde o verziu Mégane GT. Dvojspojka však bude k dispozícii aj pre motor 1,5 dCi 110 (81 kW). Ostatné verzie dostanú 6-stupňový manuál. Priemerná spotreba sa má pohybovať pri benzínových verziách od 5,3 do 6,0 litra a pri naftových od 3,6 do 4,0 litra. Normovaný priemer pre najvýkonnejší diesel však známy nie je, keďže príde na trh neskôr.

Mégane už bol uvedený na slovenský trh. Ešte tento rok môžeme očakávať aj praktické kombi.


Rozmery, objemy
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 359/
Rázvor náprav (mm) 2 669
Objem batožinového priestoru/nádrže (l) 434/47

Technické údaje (benzínové motory)

Motor 1,2 TCe 100 1,2 TCe 130 1,6 TCe 205
Valce/ventily 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 198 1 198 1 616
Max. výkon (kW/ot.) 74/4 500 97/5 500 151/6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 175/1 500 205/2 000 280/2 400
Prevodovka 6M 6M/7EDC 7EDC 0 – 100 km/h 12,3 10,6/- 7,1
Max. rýchlosť (km/h) 179 197/- 233
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,4 5,3/- 6,0

Technické údaje (naftové motory)

Motor 1,5 dCi 90 1,5 dCi 110 1,6 dCi 130 1,6 dCi 165
Valce/ventily 4/8 4/8 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 461 1 461 1 598 1 598
Max. výkon (kW/ot.) 66/4 000 81/4 000 96/4 000 118/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 220/1 750 250-260/1 750 320/1 750 380/1 750
Prevodovka 6M 6M/6DCT 6M 7DCT 0 – 100 km/h 13,4 11,2/12,3 10,0
Max. rýchlosť (km/h) 174 188/187 198
Priemerná spotreba na 100 km (l) 3,6 3,3/3,7 4,0 -
19.4.2016 / Testy automobilov / Autor: Andrej Lojdl /  Foto: RH