Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Auto

Testy

BMW M135i xDrive: Hothatch aj bez 6-valca

BMW M135i xDrive: Hothatch aj bez 6-valca
Nová generácia BMW radu 1 má za sebou radikálnu transformáciu. Čistá „zadokolka“ je síce minulosťou ale pohon oboch náprav nie. A práve ten vie najlepšie využiť najvýkonnejšia verzia M135i xDrive, ktorá posiela k všetkým štyrom kolesám 225 kW. Tentoraz však už nepochádzajú zo 6-valca.
BMW radu jeden je tu s nami od roku 2004. Z dvoch generácií putovalo k zákazníkom viac ako 1,3 milióna kusov. Tento mníchovský kompakt, vyrábaný v troj- a päťdverovej verzii bol na trhu skutočným unikátom. Dôvod? Klasická koncepcia s pozdĺžne uloženými motormi vpredu a so zadným náhonom. To je už ale minulosťou. Tretia generácia BMW 1, predstavená začiatkom roka sa totiž zaradila do šíku „predokoliek“ s priečne uloženými motormi, podobne ako Mercedes-Benz triedy A či Audi A3. V Mníchove si však dobre uvedomovali, že koncepčná zmena môže vyvolať u tradičných priaznivcov BMW nevôľu. A tak si nedali za cieľ nič menšie, ako postaviť ten najlepší kompakt s predným náhonom.

Zmena koncepcie, nie charakteru

V novom BMW 1 debutuje trakčný systém ARB, potláčajúci preklz kolies. A to nielen pri verziách s predným náhonom, ale aj pri štvorkolkách xDrive. Zaujímavosťou je, že pochádza z elektrického BMW i3. Princíp spočíva v presune systému z riadiacej jednotky stabilizácie DSC priamo do riadiacej jednotky motora. Elimináciou dlhých signálnych trás sa informácie dostanú do cieľa až trikrát rýchlejšie. Rekcia na hroziaci preklz je dokonca až desaťkrát rýchlejšia. Takže BMW 1 získalo mimoriadnu odolnosť proti nedotáčavosti. Navyše ARB spolupracuje so systémom Performance Control, ktorý aktívnymi zásahmi bŕzd stáča vozidlo do zákruty. Platí to aj pre najvýkonnejšiu verziu M135i, ktorá však môže rátať s pomocou pohonu oboch náprav xDrive. A to v sérii.



Nová koncepcia priniesla BMW 1 množstvo výhod. Napriek skráteniu rázvoru náprav je totiž v kabíne viac miesta. Technika ustúpila v prospech interiéru. Na zadných sedadlách tak získala posádka 33 plusových milimetrov na kolená. O 19 mm je aj viac miesta nad hlavou a o 13 v šírke pliec. Vpredu pribudlo v tejto „disciplíne“ až 42 mm. Väčší je tiež kufor. Má objem od 380 litrov, čo je o 20 viac ako v minulosti. Je tiež o 67 mm širší. Po sklopení operadiel vzrastie kapacita na celkových 1 200 litrov. Nakladanie uľahčí po prvýkrát v BMW 1 použité elektrické výklopné veko. Takže ani vyznávači klasiky by sa nemali sťažovať. Najmä nie v prípade vrcholovej verzie, ktorá nezabúda svoje adrenalínové gény deklarovať aj navonok.

Adrenalín na prvý pohľad

BMW M135i xDrive dostalo špecifický výplet tradičných obličiek, špeciálne tvarované lemy koncoviek výfukov s priemerom až 100 mm v sivej farbe Cerium Grey a zadný spojler BMW M vo farbe vozidla. Diódové reflektory majú matné pozadie a nárazník agresívnejšie tvarované sacie otvory . Nechýba ani zadný čierny difúzor a veľké 19-palcové disky kolies. Podobne je to v interiéri plnom Alcantyry, čiernych lesklých dekorácií či neprehliadnuteľných karbónových akcentov. Vrcholový model má v sérii športový M volant aj športové M sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Štartovacie tlačidlo sa presunulo na stredový tunel. Disponuje tiež najvyššou úrovňou infotainmentu s operačným systémom 7.0. BMW Live Cockpit Professional disponuje dvojicou 10,25-palcových displejov.

Jeden v úlohe prístrojového panela s grafikou obličiek a druhým dotykovým, orientovaným na vodiča vo funkcii rozhrania iDrive. Navyše je tu po prvýkrát 9,2-palcový farebný head-up displej. Obrazovky umožňujú individuálne prispôsobenie obsahu. Okrem dotyku sa dajú vyvolávať funkcie aj hlasom alebo siedmimi gestami. Osobný asistent Intelligent Personal Assistant s umelou inteligenciou sa aktivuje povelom „Hej, BMW“, je schopný učiť sa rutinné postupy, obľúbené nastavenia či zvyky, a následne ich použiť vo vhodnom kontexte, prípadne ich pochopiť z bežnej konverzácie. Ciele navigácie je možné zadávať aj z externých zdrojov. Vychytávkou je Digital Key, ktorý nahrádza klasický kľúč mobilným telefónom.



Stačí ho pridržať pri kľučke a vozidlo sa vďaka vzájomnej komunikácii cez NFC (Near Field Communication) otvorí alebo zamkne. Podobne je to so štartovaním. Všetky funkcie pritom fungujú, aj keď je telefón vybitý. Podmienkou je operačný systém Android 8. Rovnako pokroková je plejáda asistenčných systémov. Autonómne brzdy, ktoré sú spolu s aktívnym udržiavaním v jazdnom prúde Lane Assist (od 70 do 120 km/h) v sérii, registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov. Priplatiť si môžete za adaptívny tempomat s asistentom rýchlosti (do 160 km/h) či Driving Assistant s varovným systémom zmeny jazdného prúdu. Vychytávkou je parkovací asistent s plne automatickým parkovaním a vyparkovaním a tiež schopnosťou zapamätať si 50 metrov jazdy a túto vzdialenosť v zopakovať cúvaním.
Štvorvalec s výkonom 6-valca

Srdcom BMW M135i je novučičký 4-valec 2,0 TwinPower Turbo. Nahrádza väčší 3-litorvý šesťvalec. Na prvý pohľad ide o ústup, no mníchovským technikom sa podarilo použitím väčšieho turbodúchadla vyžmýkať aj z menšieho zdvihového objemu dostatok výkonu. I keď nie toľko ako mal predchádzajúca verzia M140i. Naladený je na 225 kW a 450 Nm krútiaceho momentu, čo znamená, že ide o vôbec najvýkonnejší 4-valec v histórii BMW. Vyžiadalo si to úpravu kľukového systému uloženého vo väčšom hlavnom ložisku, použitie odolnejších piestov a tiež prídavného chladiča prevodového oleja. Sila motora putuje ku všetkým štyrom kolesám cez 8-stupňovú automatickú prevodovku a mechanický diferenciál Torsen sú zvýšenou svornosťou.

Za takýchto okolností a s pomocou funkcie Launch Control, ktorá púšťa na prvom aj druhom prevodovom stupni na kolesá plný krútiaci moment, šprintuje M135i xDrive na stovku za 4,8 sekundy a v zrýchlení pokračuje až do 250 km/h, kde ho zastaví obmedzovač. Na ceste držia tento hot hatch pneumatiky 225/40 obuté na 18- alebo 19-palcových diskoch. Kolesá sú zavesené nezávisle. Športový podvozok je znížený o 10 mm a má špecificky naladené odpruženie aj riadenie. Na dobrej stabilite sa podieľa zosilnená karoséria vzperou v tvare bumerangu v zadnej časti skeletu či dodatočná výstuha stredového tunela a tuhšie uloženie stabilizátora. To všetko ponúka M135i xDrive za 45 300 eur.

Rozmery, objemy


Dĺžka (mm) 4 319
Šírka (mm) 1 799
Výška (mm) 1 434
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (mm) 380 – 1 200

Technické údaje


Verzia M135i xDrive
Objem motora 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/ot.) 225/5 000 – 6 250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 450/1 750 – 4 500
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 4,8
Max. rýchlosť (km/h) 250
Spotreba na 100 km (l) 6,8
18.2.2020   /   Testy automobilov   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články