Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

BMW i3 vyráža z mesta. Na jedno nabitie zvládne až 300 km!

BMW i3 vyráža z mesta. Na jedno nabitie zvládne až 300 km!
Sú elektromobily vhodné len do mesta? BMW si myslí, že majú na viac. A dokazuje to aj novou verziou futuristického elektromobilu i3 94 Ah. Môžete s ňou vyraziť za dobrodružstvami aj na dlhšie vzdialenosti. Tristo kilometrov nie je problém. A s prídavným generátorom REX limity celkom padajú.
BMW i3 šokuje automobilový svet už od roku 2013. Vek mu pritom nijak neublížil. Automobilka z Mníchova mu totiž dala do vienka tak obrovský technologický náskok, že na konkurentov sa pozerá z odstupom ešte aj dnes. Na tomto elektromobile nie je naozaj nič štandardné. Vidieť to už na futuristickom dizajne, ktorý sa rodil na čistom hárku papiera. Na dĺžku má síce len 3 999 mm, čo je podobné autám nižšej triedy, ale kompaktný elektrický pohon, šírka 1 775 a výška 1 578 mm umožnili vytvoriť na tomto „mestskom“ formáte oveľa väčšie auto.

Stvorené z prírody

Jednoducho, ak posuniete kolesá do rohov karosérie, batérie umiestnite do podlahy a techniku zredukujete na minimum, ostane viac miesta pre posádku aj batožinu. A presne to BMW urobilo. Navyše použilo pri stavbe karosérie postupy, ktoré majú bližšie k svetu lietadiel než áut. Čosi ako oceľ tu nehľadajte. Základom je hliníková platforma na ktorej je pomocou lepených spojov a len štyroch skrutiek pripevnený skelet z utraľahkých kompozitov. Áno, BMW je prvou automobilkou na svete, ktorá dotiahla technológiu uhlíkových vlákien až do sériovej produkcie.




Vonkajšie panely zas tvoria termoplasty vystužené uhlíkovými vláknami CFRP (Carbon Fiber Reinfoced Plastic). O ich dokonalé spojenie sa stará 160 metrov lepených spojov. Čosi ako zváranie tu jednoducho neprichádzalo do úvahy. V Mníchove tomu hovoria Life Drive. Bonusom je navyše kompletná recyklovateľnosť kompozitných dielcov. Hlavným dôvodom ich nasedenia je však ich nízka hmotnosť, tak dôležitá práve pri elektromobiloch. Ľahká konštrukcia dokáže totiž kompenzovať hmotnosť batériových článkov, ktoré majú 230 kg.

Takže na váhe má tento „karbónový“ zázrak len 1 195 kg, čo je o 330 kg menej ako má konkurenčný Nissan Leaf a približne toľko ako vážia konvenčné auta nižšej strednej triedy. Lenže BMW neostalo len pri futuristickom materiálovom mixe. Futuristická je aj samotná karoséria s absentujúcimi stredovými stĺpikmi. Zadný úzky pár dverí sa otvára protismerne. A po otvorení spolu s prednými, vzniká ničím nerušený vstupný otvor do mimoriadne priestrannej kabíny. Tá za exteriérom nijako nezaostáva. Spomeňme opäť materiály.

Ekológia bez kompromisov

Poznáte snáď iné auto, ktorého palubná doska a vnútorné výplne dverí pozostávajú z lisovaného bombajského konope a recyklovaných PET fliaš. Spolu je ich tu až 27. Všetky ozdobné lišty zas tvorí eukaliptové drevo a poťah sedadiel vlna z oviec, ktoré sa pasú priamo v areáli lipského závodu. Ak sa rozhodnete pre kožu, vedzte, že je zafarbená pigmentom z listov olivovníka. Ekológia však rozhodne nešla na úkor úžitkových vlastností a ani komfortu. Kabína je určená štyrom cestujúcim, ktorí majú dostatok priestoru na nohy aj nad hlavou.

Do kufra sa síce v základe zmestí len 260 litrov, veď pod jeho podlahou sa nachádza elektromotor, ale po sklopení zadných operadiel je to až 1 100. A ďalších pár litrov nájdete pod prednou kapotou . O komfort sa stará multimediálne rozhranie iDrive, aparatúra Harman/Kardon, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlá či panoramatická strecha. Jednoducho, v BMW i3 sa nebudete nikdy cítiť ako obeť ekológie. A platí to aj pre bezpečnosť.

Karoséria odoláva nárazom do 10 km/h bez poškodenia, čo ej veľmi praktické, nájdete tu adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdných prúdoch či čítačku dopravných značiek. Cúvanie uľahčuje cúvacia kamera. Rovnako plnohodnotné je BMW i3 z pohľadu dynamiky. Žiadna „zelená brzda“ v premávke sa nekoná. Vzadu uložený synchrónny elektromotor poháňajúci zadné kolesá má výkon 125 kW a porciu 250 Nm už od nulových otáčok. Takže šprint na stovku zvláda i3 za športových 7,2 sekundy. Maximálnou rýchlosťou 150 km/h síce neočarí ale na pokorenie diaľničného limitu to stačí s veľkou rezervou.

Dojazd až 300 km

Li-ion akumulátory, ktoré tvorí osem segmentov po dvanásť článkov majú v základnej verzii 60 Ah kapacitu 22 kWh. To stačí na dojazd do vzdialenosti od 130 do 160 km. V režime EcoPro+ je to ale takmer 200. Ak dochádzate s i3 do práce, nebude vás nijak obmedzovať. Z domácej elektrickej siete dobijete batérie na 100 % kapacity za 8 hodín, s domácou nabíjačkou Wall Box je to však o tretinu kratšie a ak pripojíte i3 na 50 kW nabíjačku, 80 % energie získate za mene ako 30 minút. Voliť môžete aj verziu i3 REX (Range Extended) s predlžovačom dojazdu, teda generátorom dobíjaným pomocou motocyklového 2-valca, ktorý predĺži dojazd nad 300 km.

Ale pozor, tento rok prichádza BMW s novinkou v podobe novej verzie 94Ah Kapacita jej akumulátorov vzrástla až o 11 kWh na konečných 33. Sympatické je, že nedošlo k zväčšeniu batériového bloku. Ten má pôvodné rozmery, no väčšiu energetickú hustotu. To vďaka optimalizácii jednotlivých článkov a väčšieho množstvu elektrolytu. Daňou je len hmotnosť vyššia o 50 kg. To je však zanedbateľný hendikep v porovnaní s najväčšou výhodou novej verzie – dlhším dojazdom. Podľa európskeho cyklu by malo teraz BMW i3 94Ah prejsť na jedno nabitie až 300 km, teda približne toľko, ako predošlá verzia i3 REX.




Bonus je teda zrejmý. A zaujímavé je aj to, že napriek vyššej hmotnosti došlo dokonca k zníženiu spotreby elektrickej energie. Z pôvodne 12,6 kWh/100 km na 12,3 kWh/100 km. Rovnaké ostali dokonca aj dynamické parametre. BMW i3 94 Ah zrýchli na stovku za 7,3 sekundy, čo je len o desatinu dlhšie ako pôvodná verzia i3 60 Ah. Majitelia budú síce musieť počítať s o čosi dlhším nabíjaním, ale to len v prípade, ak i3 napájajú z bežnej domácej siete alebo jednosmerným prúdom. V prvom prípade trvá nabitie na 80 % kapacity 10 hodín, v druhom 40 minút.

Rýchlejšie nabíjanie

Naopak, nový systém trojfázového nabíjania striedavým prúdom (11 kW), dokáže akumulátory dobiť za menej než tri hodiny, čo je rovnaký čas ako potrebuje verzia s menšou kapacitou akumulátorov. Obe sa budú totiž vyrábať súčasne. A nielen to, v ponuke bude naďalej aj verzia REX s benzínovým 2-valcom vo funkcii pohonu generátora. S range extenderom sa potom dojazd predĺži o ďalších 150 km. Celkovo budú teda na výber štyri verzie – i3 (94 Ah), i3 (94 Ah) REX, i3 (60 Ah) a i3 (60 Ah) REX. Myslelo sa dokonca aj na zákazníkov, ktorí už svoje i3 parkujú v garáži.

Nové batérie s vyššou kapacitou im môže automobilka vymeniť za staré. Vďaka rovnakému objemu to nie je problém. Novú verziu i3 94 Ah, ktorá sa nebude brániť dlhším jazdám za hranicou miest spoznáte vďaka novému modrému laku karosérie Protonic, ktorý doteraz využíval jedine plug-in hybridný superšport BMW i8. Za volantom tejto „zadokolky“ sa budete cítiť takmer ako v športovom kupé. A to nielen z dôvodu dynamiky, ale aj jazdných vlastností. BMW totiž dodržalo základné pravidlá skvelej stability – rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50 aj nezávislé zavesenie všetkých kolies.

A to výlučne na ľahkých hliníkových ramenách. Tie zadné držia dokonca 5-prvkové závesy. Limitom sú len špecifické 19-palcové disky kolies obuté pneumatikami so šírkou len 155 mm. Má to ale svoju logiku. Disky sú o 36 % ľahšie ako porovnateľné kolesá a špecifický profil zas prináša veľmi nízky valivý odpor. Na ekológiu sa jednoducho myslelo v každom aspekte. A platí to aj pre samotnú výrobu. Tá spotrebuje len polovičné množstvo energie. Navyše pochádza výlučne z veterných alebo vodných elektrární . A čo sa týka vody, tak tej sa pri produkcii BMW i3 spotrebuje len 30 %. Od spustenia predaja koncom roka 2013 sa pre elektrické BMW rozhodlo už viac ako 60 000 zákazníkov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 3 999/1 775/ 578
Rázvor náprav (mm) 2 570
Objem batožin. priestoru (l) 260 – 1 100
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 195 – 1 440

Technické údaje

Verzia i3 60 Ah i3 94 Ah i3 60 Ah REX i3 94 AH REX
Motor elektromotor elektromotor elektromotor + REX elektromotor + REX
Max. výkon (kW) 125 125 125 125
Max. krút. moment (Nm) 250 250 250 250
0 – 100 km/h (s) 7,2 7,3 7,9 8,1
Max. rýchlosť (km/h) 150 150 150 150
Využiteľná kapacita akumulátorov (kWh) 18,8 27,2 18,8 27,2
Dojazd (km) 190 300 300 450

18.8.2017 / Testy automobilov / Autor: Andrej Lojdl