Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Kto maže, ten... Ako správne navoskovať lyže?

Kto maže, ten... Ako správne navoskovať lyže?
Správne navoskovanie lyží tvorí veľmi dôležitú zložku výkonu v behu na lyžiach. Často z médií počúvame alebo si prečítame, že zlyhal servis, pretekárovi nešli lyže. Nie sú to výhovorky, ako si mnohí myslia.
Keby voskovanie ovplyvnilo len 5 % výkonu, tak na trati dlhej 20 km, ktorú prekoná lyžiar za 50 minút, môže voskovaním získať, ale tiež stratiť aj 2 minúty. Pri klasickej technike sa na skĺznici lyže nachádza stúpacia zóna (mazacia zóna), na ktorú sa nanášajú stúpacie vosky. Táto zóna tvorí asi 1/3 z celkovej dĺžky lyže a nachádza sa v strede lyže. Dĺžka stúpacej zóny závisí od tvrdosti lyže a hmotnosti pretekára ako dokáže pretlačiť lyžu, keď na nej stojí. Zvyšné 2/3 lyže tvorí sklzová zóna, kde sa nanášajú vosky (parafíny, prášky) na zlepšenie sklzových vlastností lyže. Kolmý tlak na lyžu spôsobuje trenie medzi skĺznicou a snehom čo zabezpečí možnosť odrazu priamo vpred. Čím kratšia je odrazová zóna pri rovnakej tvrdosti lyže, tým je lyža sklznejšia, a zároveň menej stúpavá (je ťažšie sa z nej odraziť), preto treba nájsť tú správnu kombináciu voskov, aby bola lyža dostatočne stúpavá a sklzná.


Stúpacie vosky delíme na tuhé, polotekuté a tekuté. Tuhé vosky voskujeme na dlhšiu zónu (modrá čiara)  ako tekuté vosky (červená čiara). Zóna na tuhé vosky je dlhšia pretože, vrstva ktorá sa navoskuje tuhými voskami je tenšia ako vrstva navoskovaná tekutými voskami. Výber voskov závisí od vlhkosti a teploty snehu. Čím je sneh teplejší a vlhkejší tým viac treba siahnuť po voskoch na teplejšie snehy (tekuté, polotekuté), ak je sneh suchší a chladnejší siahneme po (tuhých voskoch). Sú aj extrémne prípady kedy je sneh zamrznutý a zľadovatený vtedy použijeme tiež tekuté vosky (gumu), ktorá sa nanesie ako podkladová vrstva, aby vrchná vrstva vydržala na lyži dlhšie. Teplotná škála voskov je skoro u všetkých značiek rovnaká. Čím teplejšia farba tým je vosk na teplejší sneh. Na voskoch sa väčšinou uvádza teplota snehu, na ktorý je vosk vhodný.


Na rozdiel od klasickej techniky voskovanie lyží na korčuľovanie je omnoho jednoduchšie. Prečo je to tak? Ak ste čítali všetky články, určite poznáte odpoveď. Keďže pri korčuľovaní sa odráža lyžiar z hrany lyže, nie je potrebné, aby sa na skĺznicu lyže nanášali stúpacie vosky, ktoré umožňujú odraz priamo vpred pri klasickej technike behu. Pre rekreačné bežkovanie stačí nanášať len spodnú vrstvu parafín najlepšie s nižším obsahom flóru, čím ošetríme skĺznicu a predĺžime jej životnosť.



Ak chceme lyže pripraviť na preteky, po stiahnutí základného parafínu nanášame ešte prášok, ktorý zažehľujeme najčastejšie pri teplote 180 °C. Treba si dávať pozor na výpary, ktoré unikajú pri žehlení. Je vhodné používať masku. Sklzové vosky s vyšším obsahom flóru sú drahšie. Sú aj kvalitnejšie ale neznamená to, že idú vždy lepšie ako hydrokarbónové vosky prípadne vosky s nižším obsahom flóru. Flórové vosky idú prevažne na vlhkejších snehoch. Teplotná škála je podobná ako pri stúpacích voskoch. Cena práškov je niekoľko násobne drahšia ako cena parafínov, preto je zbytočné práškovať si lyže ak ste rekreačný bežec.




Podrobnejší popis voskovania, poskytujeme na našich kurzoch. Verím, že náš článok Vám pomôže pri správnom výbere voskov a stretneme sa čoskoro v bežeckej stope. Biela stopa sa začína už o necelý týždeň a ja tam budem. Verím, že aj vy. V prípade akýchkoľvek otázok sa obráťte na náš tím www.nordicacademy.sk, kde Vám radi poradíme a odpovieme.


Videá ako voskovať bežky


8 týždenných mikrocyklov na Bielu stopu - 7. mikrocyklus

Štvrtok : 100 min., (55-60% /maxpf) - bežky - korčuliarskaá technika

Piatok : Voľno

Sobota : 25 min. rozbehanie (50-60% /maxpf), 15 x 15 sekundový úsek, členitý profil (97 % - 100 % / maxpf) IO - 2 min., 20 min. vyjazdenie (50-60% /maxpf). - korčuliarska technika

Core silový tréning (expandre, fitlopta, bosu, trx... ) 4 cviky, 3 minút sa cvičí každý cvik, 15 sekúnd zaťaženie 15 sekúnd pauza. Najprv odcvičíte vkuse jeden cvik (celú sériu) a potom idete na druhý.

Nedeľa : 110 min., (60%/maxpf) - bežky - klasická technika


17.1.2013   /   Škola bežeckého lyžovania   /   Autor: Peter Žiška, nordicacademy.sk   /    Foto: rex, youtube, davorin.sk

Fotogaléria

Ďalšie články