V Bratislave pobeží opäť celý svet

V Bratislave pobeží opäť celý svet
Jeden z najkrajších momentov roku 2017 bol pre nás okamih, keď slovenský bežec Jozef Urban vyhral našu kráľovskú disciplínu, tvrdí jeden zo zakladateľov maratónu v hlavnom meste a riaditeľ 13. ročníka ČSOB Bratislava Marathon Jozef Pukalovič.
Aké novinky ste nachystali pre účastníkov 13. ročníka podujatia?

Máme dve nové disciplíny, nesúťažný senior run/walk a Beh dobrých ročníkov, ktorého cieľom je uviesť do pohybu aj našich seniorov, ktorí nám doteraz pri maratóne vo veľkej miere pomáhali najmä ako dobrovoľníci. Doplnili sme maratónsku štafetu na 4x10,5 km. Ďalšou novinkou je, že maratónci, ktorí už najmä zo zdravotných dôvodov nebudú chcieť ku koncu prvého okruhu pokračovať ďalej, môžu dobehnúť do cieľa a budú klasifikovaní ako polmaratónci. Teší nás aj fakt, že sa rozširuje naša spolupráca so Slovenským atletickým zväzom. A budeme mať po prvýkrát aj bežeckú appku.

Budete aj tento rok meniť trasu?


Ide o mierne zmeny, asi 1,4 kilometra sme upravili, takže skôr hľadáme optimum pre podujatie pri zohľadnení nárastu počtu bežcov a priepustnosti trate na niektorých úsekoch. Vychádzame v ústrety aj požiadavkám polície a dopravného podniku Bratislava.

Koľko bežcov čakáte tento rok na podujatí?


Očakávame asi 11 000 až 12 000 bežcov, takže uvidíme. Necháme sa prekvapiť, či predpokladané počty v druhý aprílový víkend aj reálne naplníme.

Ktorá súťaž z celého programu 13. ročníka sa najrýchlejšie naplnila, resp. vypredala?

V bežeckej komunite predovšetkým rastie predovšetkým obľuba polmaratónu, v ňom máme aktuálne veľmi pekný percentuálny nárast. Štafetové behy bývajú pravidelne vypredané, aj teraz to tak vyzerá, lebo záujem je veľký. Predbežný trend registrácie nás veľmi teší a dodáva nám elán do príprav.


Máte prehľad, z koľkých krajín sa hlásia vytrvalci, ktoríý chcú 8. apríla v Bratislave bežať mestský maratón?

Nie je to žiadne klišé, keď poviem, že z celého sveta. Máme už aj množstvo „exotických“ účastníkov, ktorí objavili Bratislavu na bežeckej mape sveta, čo nás veľmi teší. Prekvapilo nás, že aj naše zimné prípravné behy - ČSOB zimná séria - mali už početné medzinárodné zastúpenie. Zistili sme, že na ČSOB Bratislava Marathon pravidelne behajú bežci z takmer päťdesiatich krajín celého sveta.

V ktorých krajinách ste bratislavské podujatie špeciálne propagovali?

Samozrejme, že kľúčoví sú pre nás domáci bežci, ale promo sme robili najmä u susedov, v Rakúsku, Maďarsku, Poľsku a Českej republike, to sú naše hlavné „trhy“. Pomáhajú nám spriaznení bežci, ktorí nosia naše letáčiky po celej Európe a šíria povedomie o bratislavskom podujatí. Veľa si do budúcna sľubujem aj od spolupráce s Bratislava tourist board, ktorej cieľom je tiež podpora turistického ruchu v našom meste.

Už roky sa sa usilujete o to, aby počas ČSOB Bratislavana Marathonu žilo týmto podujatím celé mesto. Aký bude sprievodný program maratónu?

Pestrý. Dúfam, že popri trati bude zasa živo. Nachystaných mámePrispeje k tomu viac hudobných zón, rovnako tak fun zóny na povzbudzovanie. VOsobne verím, že bežcov príde tento rok podporiť a oceniť ich úsilie opäť o niečo viac Bratislavčanov, než to bolo v minulosti. Samotné nákupné centrum Eurovea ako epicentrum podujatia bude žiť akciou už od utorka 2. apríla, keď začíname s výdajom štartových balíkov

Už pred niekoľkými rokmi ste sa vzdali "africkej cesty", pokiaľ ide o úsilie dosiahnuť zaujímavý rekord podujatia v hlavnej mužskej a ženskej kategórii. Viac priestoru dávate domácim vytrvalcom. Budete v tomto trende pokračovať?

Určite áno. Jeden z najkrajších momentov roku 2017 bol pre nás okamih, keď slovenský bežec Jožko Urban vyhral našu kráľovskú disciplínu., Vvšimol som si aj reakcie ľudí priamo v cieľovom priestore a boli výrazne emotívnejšie a búrlivejšie, ako v predchádzajúcich rokoch predtým. Aj tento rok sa črtá zaujímavá slovenská konfrontácia, uvidíme, ako dopadne kategória žien a či aj v nej budeme prípadne korunovať najrýchlejšiu maratónkyňu zo Slovenska.

S akým plánovaným rozpočtom tento rok pracujete?

Plánovaný rozpočet na tohoročný ČSOB Bratislava Marathon je približne 400 000 eur, ale stále nám ešte pribúdajú náklady, takže je možné, že táto suma bude ešte vyššia. Chceme, aby akcia naďalej napredovala a rozvíjala sa. Tomu prispôsobujeme aj finančné plány.

Koľko maratóncov v hlavných kategóriách a koľko vytrvalcov v tých ostatných predstavuje pri súčasných podmienkach absolútny strop?

Je to zložitá otázka a kombinácia mnohých faktorov. Tak ako sme mnohými vecami limitovaní, mnohé viemetak vieme veľa vecí aj v závislosti od vývoja udalostí aj flexibilne a operatívne meniť. Napríklad pre deti smemáme pripraviliených a objednaných 1500 kusov účastníckych tričiek, batohov a medailí, tam sa viac nevieme pohnúť. Pri dospelých máme skôr limit celkový a ten môžeme naplniť v rámci jednotlivých disciplín rôzne. Snažíme sa pripraviť podmienky tak, aby sme ten očakávaný desaťpercentný nárast bez väčších problémov zvládli.

S čím budete ako riaditeľ podujatia spokojný po skončení 13. ročníka?


Keď si bežci povedia, že štartovať na tomto maratóne bol pre nich veľký zážitok a budú tvrdiť, že sa im oplatilo prísť a odbehnúť si svoje preteky. A my ako organizátori si po maratóne povieme, že sme sa pred podujatím síce poriadne narobili, ale celá tá námaha a úsilie stáli to za to. A budem veľmi rád, keď budeme na naše podujatie hrdí, keď nás bude napĺňať dobrý pocit z toho, že ho môžeme robiť - a že môžeme byť pri jeho organizovaní. To bude najlepšia odmena za prácu.


4.4.2018   /   Rozhovory   /   Autor: Stefan Zilka

Ďalšie články