Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Viktor radí: Nepoužívajte kryoterapiu príliš často

Viktor radí: Nepoužívajte kryoterapiu príliš často
Martin, Senica: Behávam viac ako päť rokov. Chcel by som sa spýtať na regeneračné účinky kryoterapie. Ako často by ste ju odporučili zaradiť do tréningu a akú metodiku je optimálne použiť?

Princíp kryoterapie spočíva v pobyte v chladnom prostredí alebo jednoducho v pôsobení chladu na organizmus alebo jeho časť. Hlavným účinkom je zníženie zápalových procesov, ktoré vznikajú po namáhavom, intenzívnom telesnom zaťažení. Avšak ako vyplýva z výsledkov 21 štúdii, najväčší účinok schladenia na lepšiu regeneráciu po výkone sa preukázal pri šprintoch, menej po vytrvalostnom a silovom výkone. Tým nechcem naznačiť, že pre vytrvalcov je kryoterapia zbytočná. Práve naopak, veď aj bežci na dlhé trate zaraďujú do prípravy intenzívnejšie tréningy. V dôsledku veľkej námahy vzniká vo svaloch zápal a vyššia svalová citlivosť na druhý deň (svalová horúčka). Pôsobenie chladu môže tieto dôsledky eliminovať. Kryoterapia má rôzne podoby od ľadových vaní, cez studené sprchy až po extrémne pôsobenie chladu tzv. kryokomory. Výsledky zo 4 laboratórnych experimentov potvrdzujú, že účinok expozície v extrémnom chlade nezlepšuje regeneráciu. Chýbajúce vedecké poznatky negatívnych účinkov kryoterapie predstavujú určité zdravotné riziko.

Praktické rady a varovania

Po intenzívnej dlhotrvajúcej telesnej námahe vzniká dehydratácia a vyčerpanie zásob svalového glykogénu. Vtedy sa znižuje imunita organizmu. Následný pobyt v ľadovej vode by mohol mať za následok vznik choroby.

Po náročnom tréningu sa prezlečte do suchého oblečenia (hlavne vrchnú časť tela) a ponorte si do chladnej vody len dolné končatiny.

Ako vyplýva z nedávnej štúdie, striedanie teplej a studenej vody (1 min : 1 min) v trvaní 15 minút má podobné účinky ako ľadová voda.

Nepoužívajte kryoterapiu príliš často. Vznik zápalu je dôležitý pre adaptáciu a zlepšenie trénovanosti. Jeho potlačenie môže znížiť účinok tréningu. Citát „No pain no gain“ je na mieste, obzvlášť ak je cieľom budovanie svalstva.
30.3.2016   /   Poradňa Viktora Bielika   /   Autor: RNDr. Viktor Bielik, PhD.   /    Foto: bigstock

Ďalšie články