Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Viktor radí: Maratón pod 3 hod.

Viktor radí: Maratón pod 3 hod.
Existujú nejaké testy alebo vyšetrenie, na základe ktorých by som vedel, či mám na to odbehnúť maratón pod 3 hod? Počul som aj o koeficiente z polmaratónu.
Odpoviem priamo: „Nie, neexistujú žiadne testy!“ Testovaním môžeme zistiť určité predpoklady. Napr. tzv. spiroergometrickým vyšetrením, alebo laktátovou krivkou vieme zistiť, či máte rýchlostný predpoklad na maratón pod 3 hod. Vieme dokonca stanoviť maratónske tempo. Ale nevieme určiť, aká je vaša maratónska kapacita. Tú sú znevýhodnené hlavne rýchlostné, výbušne typy bežcov. Dvaja maratónci s takmer identickými výsledkami z testov môžu mať vo výslednom čase rozdiel aj viac ako 10 minút. Maratónsku kapacitu nezistíme ani z výsledného času na polmaratóne. Pravdou je, že rýchly polmaratón je predpokladom a podmienkou zároveň. V žiadnom prípade nie je zárukou. Uvedomte si, že polmaratón má k desiatke 11 km, ale k maratónu mu ostáva ešte 21 km. Jeden z predpokladov, o ktorom sa nehovorí, je miera potenia. Nadmerná strata telesných tekutín potením znevýhodňuje aj toho najrýchlejšieho bežca. Zlá správa je, že zníženie potivosti nevieme dosiahnuť. Určité straty vieme kompenzovať pitným režimom. Sme ale limitovaní schopnosťou tráviaceho traktu. Maratónci, ktorí sa potia menej, majú určite navrch. Ak patríte k tým, ktorí sa potia výrazne (≥2 litre/hod), nájdite si na svoj osobák novembrový alebo marcový maratón.
30.6.2016   /   Poradňa Viktora Bielika   /   Autor: doc. RNDr. Viktor Bielik, PhD.   /    Foto: bigstock

Ďalšie články