Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Viktor radí: Kŕče v bruchu na pretekoch?

Viktor radí: Kŕče v bruchu na pretekoch?
Pri posledných viacdňových pretekoch som dostával kŕče/bolesti v oblasti brucha. Nebolo to klasické pichanie v boku. Dá sa tomu do budúcna predísť? Martin 26.
Gastrointestinálny diskomfort vyskytujúci sa počas behu môže mať viacero príčin a množstvo spúšťacích faktorov. Súťaženie vyvoláva stres. Centrálna nervová sústava neovplyvňuje počas športového výkonu len prácu srdca, dýchacieho systému či svalovej sústavy. Reguluje aj tráviaci trakt. U senzitívnejších jedincov dochádza k zvýšenej peristaltike čriev častokrát vyúsťujúcej do predštartových hnačiek či dokonca zvracania. Vo vašom prípade nekonzumujte deň pred maratónom alebo bezprostredne pred pretekmi (na raňajky) nielen jedlo so zvýšeným množstvom vlákniny, ale vyraďte aj koreniny. Ideálna nie je ani „pasta party“ v čínskom „fastfude“ kvôli možným dráždivým ingredienciám, ktoré do jedla pridávajú.

Dráždenie žalúdka môžu vyvolať aj športové gély obzvlášť v druhej polovici pretekov. Organizmus je dehydrovaný, čím sa znižuje vstrebateľnosť doplnkov. Okrem iného, kvôli trvanlivosti, pridávajú výrobcovia do doplnkov stabilizátory a konzervačné látky. Pri extrémnom výkone (aj maratón je extrémny výkon), kedy je organizmus značne vyčerpaný, môžu zvýšiť dráždivosť slizníc tráviaceho traktu a vyvolať kŕče. Avšak je to individuálna záležitosť. Ak máte zažívacie ťažkosti pri používaní športových gélov, určite nebehajte dlhé vytrvalostné preteky o hlade. Vyskúšajte klasické slané tyčinky, ktoré zapijete čistou vodou alebo banán.

Ďalej si treba uvedomiť, že tráviaci systém tvorený žalúdkom a črevami nie je v brušnej dutine pevne uchytený. Počas behu dochádza k vertikálnym výkyvom trupu o cca 7-14 cm pri každom kroku, čím sa „natriasajú“ aj vnútorné orgány. Aj keď je tráviaci systém fixovaný pomocou spojív, dochádza k jeho menším pohybom v rámci brušnej dutiny. Preto je rozdiel bicyklovať najedený a behať najedený. Pri dlhšom behu z kopca, kde je výraznejšie brzdenie pri dokročení a vplyvom únavy sa kŕče môžu vyskytnúť. Ak by sa kŕče/nevoľnosti objavovali častejšie, nechajte sa rozhodne vyšetriť gastroenterológom, môže ísť aj o zdravotný problém.

Ďalšie články