Čo Vás zaujíma

Potná bilancia - koľko vypotíte počas tréningu - koľko vypiť, aby ste nahradili čo vypotíte

Potná bilancia - koľko vypotíte počas tréningu - koľko vypiť, aby ste nahradili čo vypotíte

24.1.2013   |   Bežecká škola   |   Autor: Miloš Škorpil
V tomto článku ide o to vám poradiť, ako zistíte, koľko treba vypiť tekutín, aby ste boli pre svoj tréning dostatočne zavodnený (hydratovaní).
Táto téma je dôležitá teraz v zime dvojnásobne už preto, že sériu svojich pohybových aktivít robíme vo vnútri - v telocvični, vo fitku, a rad aktivít zase vonku. Teda v podmienkach, ktoré sú veľmi odlišné a tak by sme ich mali vo svojom pitnom režime zohľadniť.


Táto téma je dôležitá teraz v zime dvojnásobne už preto, že sériu svojich pohybových aktivít robíme vo vnútri - v telocvični, vo fitku, a celý rad zase vonku. Teda v podmienkach, ktoré sú veľmi odlišné a tak by sme ich mali vo svojom pitnom režime zohľadniť.

Potná bilancia


Ak ste ešte tento pojem nepočuli, tak vedzte, že: Potná bilancia je to, koľko potu (vody) vypotíte počas svojej pohybovej aktivity.

Čo všetko má vplyv na potnú bilanciu


Na to, koľko toho počas svojho tréningu vypotíte, má vplyv:

  1.     teplota vzduchu v mieste, kde sa potíte (trénujete)
  2.     vlhkosť vzduchu
  3.     nadmorská výška
  4.     intenzita tréningu
  5.     vaša momentálna fyzická kondícia
  6.     vaše momentálnej zdravie
  7.     vrstvy vášho oblečenia
  8.     priedušnosť / funkčnosť vášho oblečenia

Ako pri určení potnej bilancie postupovať


Prvým predpokladom úspechu alebo skôr získanie hodnôt potnej bilancie, ktoré vám potom pomôžu skvalitniť váš tréning, je vytvorenie rovnakých vstupných podmienok. Aspoň vo faktoroch, ktoré ste schopní sami ovplyvniť, to znamená, pred aktom váženia si odskočiť na veľkú aj malú a na vlastný tréning sa obliecť rovnako ako pri tréningoch, v ktorých ste vykonávali merania v predchádzajúcich dňoch. Meranie by ste mali vykonať aspoň 3x, ale lepšie je ho vykonať aspoň 7x alebo 10x, potom získate viac vypovedajúci výsledok a to najmä k premenlivosti faktorov čísla 4. a 5. Výsledok každého merania si zapíšte, po skončení posledného merania údaje spočítajte a vydeľte počtom dní, kedy ste meranie vykonávali.

Pozor: MERANIE VYKONÁVAJTE ZVLÁŠŤ PRE behanie vonku, vo fitku, ALEBO V INEJ nadmorskej výške.

Meranie potnej bilancie krok za krokom

   
  1. Pred meraním si odskočte na malú aj na veľkú
  2. Odvážte sa na spoľahlivej váhe, najlepšie nahí. Ak sa musíte vážiť oblečení, skúste si zaistiť, aby ste sa po tréningu vážili v suchom oblečenie (čo najviac váhovo zodpovedajúceho tomu, v ktorom ste sa vážili pred tréningom a hlavne suchom!).
  3. Tréning si skúste odbehnúť v podmienkach, v ktorých bežne trénujete alebo v ktorých očakávate, že prebehne pretek.
  4. Pripravte si na tréning dostatočné množstvo nápoja. Ak ho počas tréningu nevypijete celý, zaznamenajte si, koľko ste počas tréningu vypili.
  5. Ak je to možné, zvážte sa po dobehnutí ešte pred tým, ako sa vykúpete či osprchujete.

Výpočet potnej bilancie




Pre stanovenie straty tekutín počas behu vydeľte svoju hodinovú potnú bilanciu 6 alebo 4, podľa toho, či je pre vás jednoduchšie (optimálnejšie) piť každých 10 alebo 15 minút. V uvedenom príklade by mal bežec na pokrytie 666 ml, ktoré počas tréningu vypotil, vypiť každých 10 minút 111 ml, alebo 166 ml, každých 15 minút, nápoja. V podstate ide o to, aby ste vedeli, vzhľadom k panujúcim vonkajším podmienkam, koľko tekutín by ste mali v daných časových úsekoch vypiť, aby bol váš organizmus v každej chvíľi optimálne zavodnený.

Fotogaléria k článku

Ďalšie články: