Auto

Testy

TEST: Britská šelma vstúpila do terénu

TEST: Britská šelma vstúpila do terénu
Tak ako s každým Jaguarom s ním môžete zaparkovať priamo pred Royal Albert Hall, no po prvýkrát v histórii značky z Coventry sa nebráni ani terénu. Nový Jaguar F-Pace si totiž požičal štvorkolku z Land Roveru. A nepotrebujete ani kľúč. Otvoríte ho chytrým náramkom. Stačí hodiť do kufra tenisky, surf či bike a vyraziť do prírody.
Jaguar F-Pace je prvým SUV značky. Nevzdáva sa ale pritom elegencie ani tradície. Jeho základy sú totiž zhodné s prestížnymi limuzínami XE a XF. To znamená úplne novú platformu iQ(AL), ktorá umožnila doslova čarovať s rozmermi. Rázvorom 2 874 mm a dĺžkou 4 731 mm stojí preto presne medzi svojimi konvenčnými súrodencami. Samozrejme, je ale podstatne vyšší. Jeho strecha sa vznáša 1 652 mm nad asfaltom. Aby zvládal aj terén, podvozok má svetlosť 213 mm. Úžasná brodivosť až do hĺbky 525 mm zaváňa takmer svetom drsných off-roadov.

Dizajn Jaguaru v SUV balení

Ian Callum, šéfštylista Jaguaru, zakomponoval do nového SUV maximum prvkov typických pre nové modely vrátane prednej masky a svetiel inšpirovaných sedanom XE. Tie zadné si zas vzali za vzor roadster a kupé F-Type. Celé je to „zabalené“ vo svalnatých proporciách a postavené na kolesách s priemerom minimálne 19 palcov. Tie najväčšie majú po vzore štúdie C-X17 z roku 2013 až gigantických 22 palcov. Tak ako každý atlét si pritom dáva F-Pace pozor na váhu. A tu urobili konštruktéri obrovský kus práce.



Až 80 % štruktúry karosérie pripadá na hliník. Zvyšok tvorí vysoko pevná oceľ a dve percentá horčíka. Zadné výklopné veko je dokonca z kompozitov. Základná verzia tak váži len 1 665 kg. Len pre zaujímavosť, samotná karoséria má na 298 kg, čo je menej ako hmotnosť karosérie malého Fiatu 500X!

Interiér ponúka prémiovú atmosféru a dostatok priestoru pre piatich cestujúcich a ich batožinu. Pod elektricky ovládanými zadným vekom je fantastický kufor s objemom 650 litrov. Variabilitu zlepšujú elektricky sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40. Naložiť športové náradie je potom naozaj hračkou. Veď schopnosti F-Pace sa tým vyšplhajú až k 1 740 litrom.

Komfort ako v limuzíne

Nešetrilo sa ani na komforte. Palubná doska, opäť v štýle XF, obsahuje virtuálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom a 8-palcové rozhranie. Za príplatok si môžete dopriať multimediálny systém InControl Pro s 10,2-palcovou obrazovkou, internetovým pripojením, harddiskom s kapacitou 60 GB, hot-spotom až pre osem externých zariadení či funkciami pre diaľkovú komunikáciu s vozidlom. Sprevádzať vás môže laserový head-up displej a 3D navigácia.



K luxusným prvkom musíme pripočítať ventilované a vyhrievané sedadlá, panoramatickú otvárateľnú strechu, vyhrievané zadné sedadlá, audio Meridian so 17 reproduktormi a výkonom 825 W. Zaujímavým prvkom je náramok Activity Key pre prípad, že idete plávať alebo surfovať. Keďže náramok nepoužíva batériu, voda mu nevadí. Auto otvoríte priložením náramku k písmenu „J“ na nápise zadných dverí.

Stereokamery vidia aj to, čo vy nevidíte

O bezpečnosti tiež niet najmenších pochybností. Napokon, F-Pace už má päť hviezdičiek z testov Euro NCAP. Počas jazdy vás strážia všetky dostupné asistenčné systémy vrátane núdzových bŕzd a detekcie chodcov a áut. Stereokamera tiež slúži potrebám monitorovania jazdných prúdov, ale tiež čítačke dopravných značiek. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat a obmedzovač na základe údajov maximálnej povolenej rýchlosti. O osvetlenie vozovky sa môžu starať adaptívne full-LED svetlá.

Dostatok sily dávajú ľahkému britskému atlétovi štyri nové agregáty. Základom sú dvojlitrové 4-valce Ingenium 20d (133 kW) a benzínový 20t (177 kW). Oba spojené výhradne s pohonom zadných kolies. Výkonnejšiu alternatívu tvoria trojlitrové 6-valce – naftové bi-turbo 30d (221 kW) a zážihový agregát 35t (250 alebo 280 kW), vždy s pohonom oboch náprav. Manuálna prevodovka bude dostupná len pre základný naftový motor. Inak je v sérii 8-stupňový automat.



Aj vďaka nízkej hmotnosti a slušnej aerodynamike (Cx 0,34) sa spotreba naftových verzií pohybuje od 4,9 do 6,0 a benzínových maximálne do 8,9 litra paliva na 100 km. To len dokladuje, ako vie F-Pace rozumne narábať s energiou. Na asfalte ťaží z dvojitých lichobežníkových závesov vpredu a viacprvkového zavesenia zadných kolies. Vhod príde rozdelenie hmotnosti medzi nápravami v spravodlivom pomere 50 : 50. Presnejšiu stopu v zákrutách stráži systém Inteligent Drive Dynamics s vektorovaním hnacej sily medzi pravými a ľavými kolesami.

Suverén aj v teréne s know-how od Land Roveru

O dokonalý prémiový komfort sa postarajú príplatkové magnetoreologické tlmiče Adaptive Dynamics, schopné meniť tuhosť pruženia na základe kontroly pohybu kolies až 500-krát za sekundu. A F-Pace nie je žiadnym outsiderom ani v teréne. Systém AWD je totiž v mnohom inšpirovaný štvorkolkou sesterského Land Roveru. Čo lepšie si priať? Sympatické ale je, že uprednostňuje zadné kolesá, takže za normálnych okolností sa F-Pace správa ako limuzíny Jaguaru. Ak je to ale potrebné, dokáže v zlomku sekundy preniesť 50 % hnacej sily na prednú nápravu.

Systém All Surface Progress nie je pritom ničím iným, ako obdobou známeho voliča jazdných režimov Terrain Response v Range Roveroch pre rôzne druhy pohonov. A nechýba ani „terénny tempomat“ Control Progress aktívny od 3,6 do 30 km/h. F-Pace tak dokonale spája svet luxusu a dobrodružstva, ktoré dokážu zvládnuť len autá pripravené zísť z nudného asfaltu na prašné a kľukaté cestičky.


27.8.2016   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články