Auto

Testy

Seat Ateca: „Leon“ sa vybral do terénu. A svedčí mu to

Seat Ateca: „Leon“ sa vybral do terénu. A svedčí mu to
Prvé SUV Seatu je všestranné a tvárne ako chameleón. Ak je vaším rajónom mesto, stačí mu trojvalec a predný náhon. No nebojí sa prašných ciest, terénu ani mokrej diaľnice. V takomto prípade vie svojich 140 kilowattov oprieť do „štvorkolky“.
Španieli nás posledné roky zásobovali konceptmi na tému SUV. Spomeňme štúdiu Tribu z roku 2007, o štyri roky mladší Seat IBX a vlaňajší koncept 20V20. Až posledný z nich však dozrel do sériovej výroby. Dostal názov Ateca a predstavil sa na autosalóne v Ženeve. Zdá sa, že svojich súperov zoberie útokom. Má na to všetky predpoklady. Napokon, jeho základom je mimoriadne úspešný Leon. Lenže v Atece koluje omnoho túlavejšia krv. Je to crossover a SUV zároveň.



Väčšia ako Leon, no stále kompaktná

V porovnaní so svojimi koncernovými súrodencami nezabúda na športový imidž značky. Je preto kratšia a nižšia ako Tiguan či očakávaná Škoda Kodiaq. Na dĺžku má 4 360 mm a jej rázvor je 2 640 mm. Výsledkom sú dynamické proporcie, rozhodne nie však na úkor úžitku. Ateca má mimoriadne priestranný interiér a v kufri s dvojitou podlahou minimálne 485 litrov. To je na rodinnú dovolenku až-až a asi o 100 litrov viac ako v Leone. Pod podlahou je pritom stále miesto na dojazdovú rezervu, čo nie je pri SUV nikdy na zahodenie.

Niet najmenších pochybností, že ide o Seat. K značke sa hlási nielen typickým geografickým názvom odvodeným z rovnomennej obce neďaleko Zaragozy vo vnútrozemí Pyrenejského polostrova, ale aj dizajnom. Predná časť odkazuje tvarom svetiel a lichobežníkovej masky na Leon. Na svet sa pritom môže pozerať modernými full-LED svetlami. A diódy nájdete aj v zadných svetlách. Z profilu zaujme ostro vykrojené tretie bočné okienko a mohutný spodný prelis.

Neprehliadnuteľná plastová ochrana podvozku či blatníkov je spolu s väčšou svetlou výškou jasným odkazom na schopnosti Atecy zísť z asfaltu na prašné cesty. Pomôcť jej pritom môžu až 19-palcové disky kolies. A športový esprit nestráca ani v zadnej časti s dynamicky tvarovanými svetlami či dvojitou koncovkou výfuku. Palubná doska síce vychádza z Leonu, no je výrazne modifikovaná. Napokon, v tomto SUV sedíte vyššie ako v konvenčnom hatchbacku, čo prináša vynikajúci výhľad. A to si vyžiadalo zmeny.


Bezpečnosť nadovšetko

Orientácia na vodiča sa ale nemení. Stredová konzola je stále mierne natočená k „šéfovi“ posádky a to isté platí o dotykovom rozhraní s 8-palcovou obrazovkou. Multimediálny systém Full Link je kompatibilný cez MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto prakticky s všetkými smartfónmi. Vrcholová verzia Media System Plus umožňuje dokonca využívať cez ConnectApp internetové aplikácie a spojiť sa s vozidlom na diaľku. K dispozícii sú vám potom napríklad údaje z palubného počítača.

Novinkou je bezdrôtové dobíjanie telefónov v schránke Connectivity Box, takže už žiadne káble! K vychytávkam terénneho Seatu patrí tiež záplava asistenčných systémov, ktoré sa starajú o vašu bezpečnosť, aj keď o tom netušíte. Okrem monitorovania jazdných prúdov a slepých uhlov, automatického prepínania diaľkových svetiel, čítačky značiek či autonómnych bŕzd tu nájdeme aj adaptívny tempomat, ale najmä takzvaný Traffic Jam Assist. Ten dokáže v zápchach samočinne brzdiť, rozbiehať a udržiavať vozidlo v jazdnom prúde.

Od rýchlosti 60 km/h systém asistuje vodičovi pri udržiavaní správnej stopy medzi vodiacimi čiarami. Emergency Assist sa stará o bezpečné zastavenie vozidla, pokiaľ elektronika zaregistruje, že vodič sa prestal venovať riadeniu, napríklad vplyvom zdravotných problémov. Najprv ho ale vyzve zvukovým a vizuálnym signálom a krátkym trhnutím bŕzd. Ateca vie za vás aj zaparkovať, či už priečne alebo pozdĺžne, čo je výhoda najmä v meste.



Od crossoveru až po SUV

Všestrannosť dokumentuje aj ponuka motorov. Vďaka nim sa Ateca mení z praktického mestského crossoveru až po výkonné SUV. Všetko to začína trojvalcom 1,0 TSI (85 kW) spárovaným so 6-stupňovým manuálom a predným náhonom. To neznie príliš lákavo, ale ľahké SUV s hmotnosťou len 1 280 kg vie rozbehnúť na stovku za 10,5 sekundy a za svoje služby si pýta len 5,2 litra benzínu. Väčší 4-valec 1,4 TSI má už 110 kW a spojiť ho možno nielen s novou 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7DSG ale aj pohonom oboch náprav 4Drive.

Tento systém dokáže vďaka elektrohydraulickej spojke Haldex piatej generácie distribuovať hnaciu silu na obe nápravy. Najviac jej má však Ateca, ak do nej tankujete naftu. Základom je síce opäť slabší motor 1,6 TDI s predným náhonom, ale voliť môžete aj dvojliter 2,0 TDI (110 kW) a tiež jeho výkonnejšiu verziu, ktorá dáva až 140 kW. Táto je už štandardne spojená so „štvorkolkou“ a dvojspojkou 7DSG. Na stovku šprintuje za rovných sedem sekúnd a na 100 km si vypýta len päť litrov nafty. Pri slabšom variante sú obe vychytávky k dispozícii, no za príplatok.

Či ste už na asfalte alebo v prírode, Ateca má vždy recept, ako si najlepšie poradiť so situáciou. Pripravený je pre ňu systém Seat Drive Profile, čo nie je nič iné, ako voľba jazdných režimov. Už v základe sú k dispozícii štyri módy – Normal, Eco, Sport a Individual. Každý z nich upravuje činnosť motora, prevodovky, riadenia či stabilizačného systému. Verzie s pohonom 4Drive ťažia navyše z režimov Snow a Offroad upravujúcich účinok trakčných systémov. Navyše sa môžete spoľahnúť na kontrolu klesania Hill Descent Control.

Tri úrovne výbav

Zákazníci si budú môcť vybrať z troch úrovní výbavy. Základ bude tvoriť línia Reference, ktorá zahŕňa klimatizáciu, päťpalcovú obrazovku informačno-zábavného systému, elektronickú parkovaciu brzdu, sedem airbagov, monitorovanie tlaku v pneumatikách, systém núdzového brzdenia a rozpoznávania únavy vodiča. Stredná Style sa už môže pochváliť 17-palcovými diskami, zadnými LED svetlami, automatickou klimatizáciou, koženým volantom a zadnými parkovacími senzormi.

Najvyššiu výbavu Xcellence prezrádzajú chrómové rámy okien, stmavené zadné okná, 18-palcové zliatinové disky a predné LED svetlomety. Vo vnútri sa najvyššia výbava líši ambientným osvetlením a čalúnením z Alcantary alebo kože. Štandardom je systém Seat Drive Profile. Horúca novinka Seatu bude na slovenský trh uvedená v priebehu septembra. Ceny však poznáme už dnes. Základná verzia Reference 1,0 TSI štartuje na 16 990 eurách. Za diesel 2,0 TDI s pohonom 4x4 a manuálom v strednej úrovni Style zaplatíte 25 240 eur.


Rozmer, objemy hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 363/1 841/1 601
Rázvor náprav (mm) 2 638
Veľkosť kufra/nádrže (l) 485 – 510/50 - 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 280 – 1 610

Technické údaje (benzínové motory)
Motor 1,0 TSI 1,4 EcoTSI 1,4 EcoTSI 4Drive
Zdvihový objem (ccm) 999 1 395 1 395
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 85/5 000 110/5 000 110/5 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 200/2 000 250/1 500 250/1 500
Prevodovka 6M 6M/7DSG 6M
0 – 100 km/h (s) 10,5 8,5/6,6 9,0
Max. rýchlosť (km/h) 183 201/198 192
Spotreba na 100 km (l) 5,2 5,4/5,5 6,2

Technické údaje (naftové motory)
Motor 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI 4Drive 2,0 TDI 4Drive
Zdvihový objem (ccm) 1 598 1 968 1 968 1 968
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 85/3 250 110/3 500 110/3 500 140/3 500
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 250/1 500 340/1 750 340/1 750 400/1 900
Prevodovka 6M 6M/7DSG 6M 7DSG
0 – 100 km/h (s) 10,5 8,3/8,5 8,6 7,0
Max. rýchlosť (km/h) 184 202/201 196 212
Spotreba na 100 km (l) 4,3 4,4/4,5 4,9 5,0

20.10.2016   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl

Fotogaléria

Ďalšie články