Auto

Testy

Audi Q7: Expert na dlhé trate

Audi Q7: Expert na dlhé trate
Je obratnejšie a ľahšie ako kedykoľvek predtým. Z veľkého a ťažkého krížnika ciest sa stal jednoducho atlét, ktorý sa nezľakne maratónskych tratí ani terénu.
Bolo načase. Kým konkurenčné BMW a Mercedes-Benz majú už dávno na trhu tretiu generáciu veľkých SUV, Audi prichádza len s druhou. V Ingolstadte však využili čas na maximum. Nová Q-sedmička urobila hneď dva kroky vpred. Za všetko hovorí údaj zníženia hmotnosti o neuveriteľných 325 kg! Dieselová verzia 3,0 TDI váži len 1 995 kg a benzínové Q7 je dokonca ešte o 25 kg ľahšie. Bez redukčnej diéty to dnes jednoducho nejde. Kilá navyše zvyšujú nároky na palivo a zhoršujú dynamiku. To vie predsa každý bežec.

Menej kíl mu svedčí

Na úbytku váhy má veľký podiel platforma MLB Evo pripravená pre veľké modely koncernu VW s pozdĺžne uloženými motormi. Len na podvozku sa tak podarilo Q7 zhodiť viac ako 100 kg. Ďalších 75 kg išlo dole vďaka karosérii, ktorá využíva až 41 % -ný podiel hliníka. Vyrobené sú z neho blatníky, dvere (- 24 kg), predná kapota, ale aj zadné veko. Pomohla tiež redukcia rozmerov. Na dĺžku ubudlo 37 mm a na šírku 15. I tak je Q7 s celkovou dĺžkou 5 050 mm stále velikánom triedy, väčším než Mercedes-Benz M (po novom GLE) alebo BMW X5. Len výška 1 740 mm ostala zachovaná. Energiu šetrí Q7 aj úspešnejším bojom s vetrom. Koeficient odporu vzduchu Cx klesol na úroveň 0,32.




Podieľajú sa na ňom nielen prekrytý podvozok a hladká silueta, ale aj detaily, ako napríklad aktívne lamely chladiča, ktoré sa otvárajú len ak to treba. Atletické ambície demonštruje Q7 aj dizajnom so silne športovým DNA. Nová 6-uholníková predná maska s mohutným chrómovým lemom sa dotýka priamo reflektorov. Tie sú v štandardne bi-xenónové alebo za príplatok s full LED technológiou. Samozrejme, nechýba ani najdrahšia alternatíva v podobe adaptívnych svetiel Audi Matrix LED s individuálne riadenými diódami. Najvyššia úroveň môže používať vzadu dynamické smerové svetlá, kde sú LED diódy štandardom.

Tento viac než päťmetrový kolos stojí minimálne na 18-palcových diskoch kolies. No k dispozícii sú kolesá s priemerom až do 21 palcov. Tie svedčia najmä verziám vybaveným exteriérovým paketom S line obsahujúcim špecifické sacie otvory v nárazníku, prahy, spojler či difúzor. Napriek miernemu zmenšeniu formátu vyčarovali konštruktéri v Q7 viac priestoru. Tak napríklad vpredu je o 41 a vzadu o 21 mm viac miesta na nohy. K tomu pridáva Q7 o 24 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou a o 20 mm viac v šírke ramien. V základe je Q7 určené piatim pasažierom. Traja zadní sedia na individuálnych sedadlách s možnosťou posunu až 110 mm. Takže luxusné ingolstadtské SUV je svojou variabilitou pripravené splniť rôzne úlohy.

Luxusná limuzína, dodávka aj off-road v jednom


Tam ale zďaleka nekončí. Za príplatok sú totiž k dispozícii dve elektricky ovládané sedadlá tretieho radu, ktoré je možné zapustiť úplne do podlahy. Pritom je nakladacia hrana kufra o 46 mm nižšie ako v minulosti A keď sme už v kufri, jeho objem sa pohybuje od 295 litrov v sedemmiestnom usporiadaní, cez 890 litrov v päťmiestnej verzii až po celkových 2 075 litrov, ak sú sklopené aj sedadlá druhého radu. Nakladanie uľahčuje elektricky ovládané zadné veko. Mimochodom v sérii všetkých verzií. Prední cestujúci sa zas môžu tešiť z elektrického nastavovania sedadiel až v 18 smeroch, ventiláciou či masážnou funkciou. O luxus naozaj nie je núdza.





Palubná doska je podobne ako pri kupé TT vybavená sériovo virtuálnym kokpitom. Displej s uhlopriečkou 12,3 palca nahrádza klasické analógové prístroje a umožňuje rôzne druhy zobrazenia. Pribudol tiež head-up displej. Ďalšiu obrazovku multimediálneho rozhrania nájdeme v strede palubnej dosky. Má buď 7, alebo 8,3 palca a slúži ďalším funkciám od navigácie, nastavenia vozidla až po komunikáciu. Úplnou novinkou je ovládanie MMI all-in touch s touch padom, ktorý ponúka dotykovú spätnú väzbu, ale aj osem malých plôch pre rýchly vstup do obľúbených funkcií menu. Pochopiteľne, nechýba písanie písmen či hlasové ovládanie.

Vrcholová zostava multimediálnych zariadení obsahuje on-line aktualizáciu navigačných dát, audio Bang&Olufsen s 23 reproduktormi či vysokorýchlostné internetové pripojenie LTE. O zábavu je postarané aj vzadu. Môžu tu byť inštalované dva špeciálne tablety s uhlopriečkou 10,1 palca, prepojené s vozidlom. Podobne pokrokové sú bezpečnostné systémy rozdelené do troch balíkov – Parking, City a Tour. Obsahujú autonómne kolízne brzdy, aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie jazdných prúdov či „autopilota“ pre jazdu v zápchach. Nechýba nočné videnie, varovanie pri cúvaní či výstraha pri vystupovaní, ak by mohlo otvorením dverí dôjsť ku kontaktu s cyklistom alebo iným autom.

Viac sily za menej paliva


Pod kapotou je viac svalov ako kedykoľvek predtým. Na výber budú spočiatku dva 6-valce. Modernizovaný diesel 3,0 TDI (200 kW) alebo benzínová alternatíva 3,0 TFSI (245 kW) dopovaná odpájateľným kompresorom. Obe kombinované s 8-stupňovými automatickými prevodovkami a pohonom oboch náprav Quattro. Vďaka lepšiemu narábaniu s energiou a nižším odporom spotrebuje Q7 až o 26 % menej paliva. V číslach to znamená priemernú spotrebu 5,7, respektíve 7,7 litra na 100 km. Pritom sú oba varianty podstatne rýchlejšie. Stovku zvládnu za 6,1 a 6,3 sekundy. Ešte úspornejšia bude verzia 3,0 TDI ultra (160 kW) s balíkom šetriacich opatrení a po prvýkrát v Q7 použitý benzínový 4-valec 2,0 TFSI (185 kW).

Pohon Quattro s medzinápravovým diferenciálom integrovaným v automatickej prevodovke rozdeľuje hnací moment štandardne v pomere 40 : 60. V prípade potreby dokáže však na prednú nápravu odviesť 70 a na zadnú 85 % výkonu. Trakciu zlepšuje systém vektorovania hnacej sily na jednotlivé kolesá. A keď sme už pri podvozku, ten prekonal radikálne zmeny. Nápravy totiž zamenili pôvodné dvojité lichobežníkové ramená za odľahčené 5-prvkové závesy na všetkých štyroch kolesách. Jazdným vlastnostiam prospeje aj o 50 mm znížené ťažisko. A potom je tu vychytávka v podobe riadených zadných kolies, ktoré sa vychyľujú v uhle piatich stupňov buď súhlasne s prednými alebo proti natočeniu predných kolies. To prináša nielen ľahké parkovanie, ale tiež stabilitu vo vysokých rýchlostiach.



Kto na to má, voliť môže aj príplatkové pneumatické pruženie schopné meniť výšku karosérie v rozsahu až 90 mm, pričom najvyššia svetlá výška je 235 mm. Za normálnych okolností je o 60 mm nižšie a pri vysokých rýchlostiach o ďalších 30. Takže nové Q7 sa cíti rovnako dobre na asfalte ako aj v ťažšom teréne. Neskôr bude nasledovať dieselový plug-in hybrid e-tron s výkonom 275 kW, ktorý má skresať spotrebu paliva na ťažko uveriteľných 1,7 litra nafty na 100 km.

Technické údaje


Dĺžka/šírka/výška (mm) 5 050/1 970/1 740
Rázvor (mm) 2 990
Objem kufra (l) 770 - 2 075
Motor 2,0 TFSI 3,0 TFSI 3,0 TDI ultra 3,0 TDI Q7 e-tron
Počet valcov/ventilov 4/16 6/24 6/24 6/24 6/24
Objem motora (ccm) 1 984 2 995 2 967 2967 2 967+ el. motor
Max výkon (kW) 185 245 160 200 190 + 94
Max. krút. moment (Nm) 370 440 500 600 700
Prevodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Pohon - 4x4 4x4 4x4 4x4
0 – 100 km/h (s) - 6,1 - 6,3 6,1
Spotreba na 100 km (l) - 7,7 - 7,7 1,7
2.1.2016   /   Testy automobilov   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: RH

Fotogaléria

Ďalšie články