Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Je pečivo škodlivé? Tu sú mýty a pravda

Je pečivo škodlivé? Tu sú mýty a pravda
Veľa športovcov vylúčilo zo svojej stravy lepok, hoci netrpia celiakiou. Robia dobre?
Tvrdenie:
  • „Lepok z obilia je pre ľudí toxický, spôsobuje autoimunitné a neurodegeneratívne ochorenia.“
  • „Všetky mozgové dysfunkcie súvisia s naším každodenným chlebom. Moderné obilniny potichu ničia náš mozog.“ 
  • „Lepok je pre telo ťažko stráviteľný a spôsobuje tráviace ťažkosti.“
Prečo tomu bežci veria?

Vystrašili vás knihy ako Pšeničný mozog od Dr. Perlmuttera alebo Život bez pšenice od Dr. Davisa či kniha úspešného tenistu Djokoviča Naservírujte si víťazstvo? Máte pocit, že už neplatí nič z toho, čo ste doteraz o výžive vedeli, a že sa už ničomu nedá veriť? Nenechajte sa oklamať. Informácie o tom, ako nám pšenica a lepok z nej škodí, sú v rozpore s historickou skúsenosťou ľudstva aj výsledkami súčasného výskumu.

Prečo však toľko bežcov a iných športovcov naskočilo na bezlepkovú diétu?

V roku 2015 bol publikovaný zaujímavý prieskum na viac ako 900 športovcoch, ktorého cieľom bolo zistiť, koľkí z nich vylučujú zo stravy lepok, aj keď nemajú celiakiu.
Zaujímavé je, že viac ako 40 % z nich udalo, že nekonzumujú lepok, alebo sa mu aspoň snažia vedome vyhýbať. Prečo to robia? Jedným z dôvodov je, že niektorí ľudia pociťujú po konzumácii pšeničných výrobkov (najmä po konzumácii väčšieho množstva) tráviace ťažkosti, a to najmä nafukovanie, plynatosť a hnačky.
Ak má človek celiakiu (geneticky podmienené, autoimunitné ochorenie) - škrtnúť lepok je odstránením príčiny, ktorá spôsobuje ochorenie. No u človeka, ktorý má tráviace ťažkosti, vylúčenie lepku nie je odstránením príčiny, je to len odstránenie príznaku. Okrem toho, väčšina ľudí má problém s konzumáciou pšenice, a nie samotného lepku. Za tráviace ťažkosti sú u nich zodpovedné fruktány, a nie lepok, ako sa mylne domnievajú.

Po vylúčení pšenice môžu nejaké tráviace ťažkosti zmiznúť, alebo sa zmierniť, no tým sa len odstráni vonkajší príznak. To je, ako dať si tabletku pri bolesti hlavy. Zmierni sa vám síce nafukovanie, zlepší sa konzistencia stolice, ale nevyriešili ste problém, ktorým je črevo, črevná mikrobiota, časté jedenie či chronický zápal sliznice.
Situácia sa subjektívne môže zlepšiť, no príčina tam zostala a je len otázkou času, kedy sa ťažkosti vrátia. Je preto dôležité liečiť črevo - príčinu, a nielen zmierniť následok.
Nie sú to však iba tráviace ťažkosti, ktoré ľudí privádzajú k bezlepkovej diéte. Najmä športovci, ktorí sa snažia byť (minimálne) o krok pred svojimi súpermi, sa nechajú ľahšie nachytať na to, že existuje vinník v ich strave, ktorý im spôsobuje únavu a stratu výkonnosti. Lepok to však nie je - ak netrpíte na celiakiu. Väčšinou je problém niekde inde.
Či už v nedostatku konzumovaných sacharidov, vhodných tukov, alebo sa skrýva v systematickom zanedbávaní dostatočnej regenerácie. Je dôležité uvedomiť si, že neopodstatneným dodržiavaním bezlepkovej diéty sa športovci vystavujú značnému riziku deficitu niektorých dôležitých nutrientov.

Toto riziko je o to vyššie, čím dôslednejšie bezlepkovú diétu dodržujú a či okrem toho všeobecne obmedzujú príjem sacharidov. Pri nedostatočnom príjme komplexných sacharidov hrozí u športovcov vyššie riziko zranení, nedostatočná regenerácia, nedostatok energie na tréningoch, nedostatok vlákniny a s ním spojené dôsledky. V neposlednom rade im hrozí aj nedostatočný príjem vitamínov skupiny B, dôležitých napríklad pre správne fungovanie metabolizmu.

Náš komentár:

Ľuďom, ktorí nehľadajú senzácie ale pravdu, je jasné, že „Bezlepková diéta pre všetkých!“ je len ďalšia módna vlna, ktorá naozaj nie je pre všetkých. Dôležitejšie je niečo iné: celozrnné pečivo a chlieb treba uprednostniť pred výrobkami z bielej múky.
Ak vám výrobky z pšeničnej múky spôsobujú tráviaci diskomfort, vyskúšajte špaldovú múku. Obsahuje oproti pšeničnej múke menej istého druhu sacharidov - fruktánov, a je preto pre mnohých ľahšie stráviteľná. Pre bežcov je dostatočný príjem sacharidov veľmi dôležitý, pretože sú pre nich palivom pre svaly. Dbajte preto na dostatočný príjem komplexných sacharidov.
18.4.2019   /   Fit Hit   /   Autor: Z knihy Bežec a lyžica Igora Bukovského a Ivany Mesárošovej   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články