Prečo je behanie v mrazoch pod -15°C nebezpečné?

Určite ste zachytili, že Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) vydal meteorologické výstrahy. Vyskytla sa teda otázka: nakoľko je dobré a zdraviu prospešné v takomto chlade behať vonku?
Prečo je behanie v mrazoch pod -15°C nebezpečné?
Pre okres Poprad dokonca vydal výstrahu druhého stupňa pre silný vietor, platiť by mala do 16:00. Na hrebeňoch Tatier môže miestami dosiahnuť krátkodobo, v nárazoch, rýchlosť 115 až 130 kilometrov za hodinu. Podľa meteorológov predstavuje takáto rýchlosť zvýšené nebezpečenstvo pre ľudské aktivity. Predpokladaná rýchlosť vetra je v danej ročnej dobe a oblasti nadpriemerná a pravdepodobnosť spôsobenia škôd je vysoká, informuje SHMÚ na svojej internetovej stránke. Silný vietor by mal v okrese pretrvávať až do Troch kráľov. Na silný vietor na hrebeňoch Tatier upozorňujú aj horskí záchranári. Meteorológovia okrem toho pripomínajú aj tvorbu snehových jazykov a závejov v Popradskom okrese, výstraha prvého stupňa platí do polnoci 7. januára. Zároveň upozorňujú na nízke teploty na celom území Slovenska. V nasledujúcich dňoch by mohli dosiahnuť minimálnu teplotu mínus 15 až mínus 16 stupňov Celzia. V dňoch 6. a 7. januára by mala teplota ešte klesnúť.

Vyskytla sa teda otázka: nakoľko je dobré a zdraviu prospešné v takomto chlade behať vonku? Odpovedal by som asi takto: "Nie je to dobré, ani zdraviu prospešné. Videl by som to dokonca z mnohých ohľadov ako nebezpečné!

Mnohí z vás namietnu, že stále tvrdím, že neexistuje zlé počasie, len zle oblečený človek a teraz prídem s tým, že behať vonku keď je veľký mráz je nebezpečné. Veď predsa stačí sa len poriadne obliecť a môžete vyraziť. Áno, ak pôjdete na pešiu túru alebo pobežíte len veľmi zvoľna, teda tak, že nepobežíte rýchlejšie ako na 65% vašej TF max.

Prečo je z môjho pohľadu behanie v mrazoch pod -15°C nebezpečné


Stuhnutosť a strnulosť svalov


Najväčším problémom je stuhnutosť až strnulosť. Svaly sú v dôsledku mrazu doslova zaťaté. Môžeme byť dobre oblečení, ale vzduch ktorý vdychujeme je veľmi mrazivý a to stačí, že sa naše svaly stiahnu a nášmu behu teda chýba bežná pružnosť.

Zhoršená koordinácia pohybu

Potom stačí len mierne pošmyknutie, zakopnutie o nerovnosť na ceste a pretože sme celí stuhnutí, je naša celková koordinácia znížená. Stačí potom jeden prudší pohyb a môže dôjsť k poškodeniu svalových vlákien.

Obmedzený rozsah pohybu spôsobený oblečením


Samotným nebezpečenstvom je aj počet vrstiev, ktoré máme na sebe. Vrstvenie sa dosť výrazne podpisuje na štýle nášho behu, na našej stabilite a celkovej koordinácii.

Mrazivý vzduch

Tretím dôležitým faktorom je potom samotný studený vzduch, ktorý vdychujeme. V mrazoch dosť často strácame schopnosť dýchať nosom, lebo ten sa v dôsledku uvoľňovania sekrétu (nádchy) stáva nepriechodným a tak dýchame ústami priamo ten mrazivý vzduch do priedušiek a pľúc. Hrozí potom väčšia možnosť prechladnutia než inokedy.

Hľadajte iný variant tréningu

Máte teda v takomto počasí zabudnúť na tréning? Nie, len je treba hľadať iné varianty. A nemusí to byť len behanie na páse vo fitku. Výborný je veslársky trenažér, rotoped, spinning. Choďte si zaplávať, alebo behajte po schodoch v paneláku, v ktorom bývate.

Vrhnite sa na cvičenie

Výborná je aj gymnastika, aerobic, ale aj niektorý typ balančného cvičenia na bosu lopte. Zvýšite si celkovú pohyblivosť a pri behu budete musieť na jeden krok vynaložiť menej energie než teraz. Stuhnutí nemusíte byť len z toho, že vonku mrzne, ale aj preto, že jednoducho považujete cvičenie za stratu času.
4.1.2017   /   Bežecká škola   /   Autor: Miloš Škorpil, SITA   /    Foto: BIGSTOCK

Ďalšie články