Ako vychovať z dieťaťa športovca: nepotlačte v ňom radosť z pohybu

Ako vychovať z dieťaťa športovca: nepotlačte v ňom radosť z pohybu
Väčšina detí má do vienka danú prirodzenú radosť z pohybu. Hovorí sa, že športujúce deti sú v živote úspešnejšie. Stačí ale pár negatívnych skúseností a radosť sa môže zmeniť v odpor.
Ako rodič máte ohromný vplyv na to, aký bude mať váš potomok vzťah k športu, či už nastupuje sľubnú dráhu vrcholového športovca, alebo sa mu venuje rekreačne.


75 percent detí skončí s organizovaným športom ešte na prvom stupni

Nedávna štúdia psychológov z University of Texas poukázala na skutočnosť, že deti angažovaných, vrelých a podporujúcich rodičov mali lepšie športové výsledky, vyššiu sebaistotu a šport im prinášal radosť, bol pre nich zábavou. Práve radosť z toho, čo deti robia, sa ukázala byť rozhodujúcim faktorom, či sa budú danému športu venovať aj o 6 až 12 mesiacov neskôr.

Možno je prekvapivé, že na miere sebavedomia ani na športových úspechoch toľko nezáležalo. A zvyšujúci sa tlak zo strany rodičov s takmer stopercentnou istotou, radosť a spokojnosť detí z aktivity, ktorej sa venujú, znižuje. Aj preto plných sedemdesiatpäť percent detí s organizovaným športom skončí ešte na prvom stupni ZŠ.

Čo potrebujú počuť, keď súťažia

Takúto otázku dostali kanadskí tenisti vo veku 12 až 15 rokov. Zmieňovali potrebu počuť od rodičov podporujúce komentáre strán ich prístupu, športového správania a snahy. Vôbec naopak netúžili po technických či taktických radách.


Ako a za čo chváliť

Psychológ Richard Wiseman vo svojej výbornej knihe 59 sekúnd: malým zamyslením k veľkým zmenám popisuje, prečo je oveľa prínosnejšie chváliť potomka za vynaloženú snahu skôr než za výsledky či schopnosti.

Ak príliš vyzdvihujeme niečí talent, môže nadobudnúť dojem, že práve vďaka vrodenému talentu a schopnostiam nemusí vynakladať toľko úsilia, ako ostatní, ktorí takouto dávkou talentu neoplývajú. Na druhej strane strach zo zlyhania potom môže viesť k nešportovému správaniu, prípadne prerásť v nepríjemné úzkostné stavy. Prehra totiž znamená, že nie sú dosť talentovaní. Len ťažko môže ktokoľvek cítiť uspokojenie z aktivity, kedy jeho sebahodnota závisí na tom, či práve vyhráva, alebo nie.

Naopak deti, u ktorých je vyzdvihovaná predovšetkým snaha a vynaložené úsilie bez ohľadu na výsledok, na sebe pracujú spravidla tvrdšie. Zlyhania a prehry berú ako dočasné situácie, ktoré možno prekonať ďalším úsilím, veria vo vlastnú kompetentnosť, majú vyššie sebavedomie, sú motivované na sebe ďalej pracovať, veria, že sú dobrí v tom, čo robia, sú šťastnejší.

Či bude malý športovec svoje úspechy a neúspechy posudzovať na základe vynaloženého úsilia, alebo bude veriť, že všetko je dopredu dané talentom, rozhodnuté okolnosťami, vonkajším prostredím, to ovplyvní nastavenie mysle a spôsob zvládania situácií nielen v športe, ale aj v škole, vo vzťahoch, v práci.


Ako áno, ako nie

Rodičov detí, ktoré so športom sekli v nádejnom veku, spája veľakrát nasledujúci typ správania:

  • Prílišný dôraz na výsledok pretekov či zápasu na úkor vyslovenej podpory počas preteku
  • Odlišné ciele rodičov a detí
  • Odlišný prístup po vyhranej a prehratej súťaži
  • Zhadzovanie trénera
  • Túžba naplniť svoje mladistvé ciele skrz svoje deti

K ideálu športového rodiča vás naopak môže priblížiť nasledujúce:

  • Fandenie a povzbudzovanie nielen svojho potomka, ale celého tímu
  • Snaha byť svojmu potomkovi vzorom
  • Čo možno najmenšie zasahovanie trénerovi do remesla
  • Uvedomenie si svojej úlohy, teda že v prvom rade ste rodič, nie vrstovník, tréner či divák
  • Počúvanie a podpora

Zlom prichádza vo veku okolo 12 až 15 rokov, kedy sa význam zábavy znižuje, mladý atlét sa začína sústrediť na majstrovské zvládnutie športu, v ktorom sa cíti najsilnejší, začína chápať dôležitosť zdĺhavých tréningov. Dôležitejším sa oproti zábave stáva sebadôvera a športové úspechy. Bez zakorenenej radosti z pohybu a zábavy spojenej s daným športom by sa ale k tomuto spôsobu uvažovania pravdepodobne nedostal. Ako rodič ste odviedli skvelú prácu. Teraz je to na trénerovi a rovesníkoch.

Vďaka športu sa deti môžu naučiť množstvu cenných zručností, ako je spolupráca, húževnatosť, sústredenie, zodpovednosť, vytrvalosť, pozitívny prístup. K ich získaniu však nestačí šport ako taký, najskôr je potrebné mať pozitívne skúsenosti a spomienky spojené so športom. Ako rodič máte ohromný vplyv na to, aké spomienky to budú.



22.5.2015   /   Bežecká škola   /   Autor: Barbora Blažková

Ďalšie články