Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Ako sa schladiť počas maratónu?

Ako sa schladiť počas maratónu?
Tento článok je inšpirovaný dlhoročnou skúsenosťou s tými, ktorí si myslia, že nie sú žiadne Bééčka a tieto rady pre nich teda neplatia, potom však na trati súperia sami so sebou.
Keď mi je teplo, tak bežím bez trička

Vyzerá to ako frajerina, ale je to strašná blbosť. Na prvý pohľad to vyzerá logicky, že keď je človeku teplo, odloží oblečenie, ale na druhej strane je potrebné si uvedomiť, že tým dochádza k dvom veľmi významným faktorom, ktoré vám v konečnom dôsledku môžu vystaviť STOP ešte pred tým, ako dosiahnete cieľ. Tými faktormi sú:

Rýchlejšia strata tekutín - rýchlejšie odparovanie z povrchu tela a to vplyvom prúdenia vzduchu a tiež tým, že povrch tela nie je chránený vrstvou oblečenia, ktoré má okrem krycej funkcie aj chladiacu funkciu. Aj keď používame oblečenie z funkčných materiálov, ktoré lepšie odvádza pot z povrchu nášho tela, predsa len chvíľu trvá, ako pot prejde jeho vrstvou a odparí sa do vzduchu. Po ten čas odev ochladzuje povrch nášho tela. Nahradiť stratené tekutiny váš organizmus nestihne, ani keď potom na občerstvovačke nadmerne pijete. Nadmerne znamená vypiť viac ako 0,25 - 0,3 litra. Telo to jednoducho nestačí vstrebať!
Prehrievanie povrchu tela - k prehrievaniu dochádza jednak tým, že nie je chránené proti nadmernému poteniu - nie je ochladzované, viď vyššie, ale aj pôsobením slnečných lúčov. A tu vôbec neriešim ozónovú dieru, ale fakt, že slnečné lúče pôsobia na našu kožu priamo a tým ju zahrievajú, respektíve prehrievajú. V súvislosti s tým, že naše telo je v dôsledku vykonávania práce - behu ohrievané aj zvnútra, ľahko potom dôjde k celkovému prehriatiu organizmu, následnej dehydratácii a kolapsu. Jednoducho dostaneme úpal.
Nechladím sa vodou, pretože nechcem prechladnúť

Tiež jeden z argumentov, ktorý na rozdiel od tých predchádzajúcich má aspoň logiku. Úprimne však budem radšej pár dní po maratóne prechladnutý, ako by som v jeho priebehu trpel prehriatím, nedaj bože by to malo za následok, že nedobehnem. Chladením zátylku a hlavy sa chránime predovšetkým proti možnému úpalu.

Ako sa schladiť

Schladiť sa môžete tým, že pobežíte radšej v tričku, prípadne aj s dlhým rukávom, čím menšiu plochu vystavujete slnečným lúčom, tým lepšie. Druhým spôsobom ochladzovania je chladenie vodou, tým, že si vylejete vodu na hlavu a za krk. Tričko v horúcom počasí celkom rýchlo uschne. Holá hlava alebo hlava s krátkymi vlasmi tiež rýchlo uschne. Takže v slnečných dňoch je dobré behať s čiapkou. Na osviežovacích a občerstvovacích staniciach potom namáčať špongiu do vody a tú si potom vložiť za tričko v oblasti zátylku. Chránite sa tak zároveň pred prehrievaním hlavy.

Schlaďte sa aj po dobehnutí do cieľa

Pre väčšinu bežcov a bežkýň končí maratón prebehnutím cieľovej pásky a zavesením medaily na krk. Vaše telo je však unavené, rozohriate, vysušené. Tam, kde to pre vás končí, pre neho ešte dlho nie. Mnohí z vás to zažili na vlastnej koži. V cieli a ešte pár hodín po dobehnutí sa cítite dobre a zrazu sa zotmie, zavalí vás pocit horúčky a žalúdok vydá vnútornostiam povel – všetko von. Väčšina ľudí to berie ako daň za maratón, ale túto daň rozhodne platiť nemusíte. Stačí málo. Stačí, keď sa aj za cieľom schladíte rovnakým spôsobom ako pri behu.
30.3.2019   /   Bežecká škola   /   Autor: Miloš Škorpil   /    Foto: Bigstock

Ďalšie články