Voskovanie lyží pri klasickej technike

Voskovanie lyží pri klasickej technike
Portál behame.sk prináša diel pre milovníkov behu na lyžiach, tentoraz o správnom voskovaní.
Z médií často počúvame, že zlyhal servis, nešli lyže. Nie sú to výhovorky, ako si mnohí myslia. Zamyslime sa sedliackym rozumom, ak zväčšíme trenie medzi snehom a lyžou zväčší sa odpor, to znamená, že sa sklzné vlastnosti lyží znížia a lyžiar musí vynaložiť väčšie úsilie, ako tí, ktorí majú sklznejšie lyže. Po osemnástich rokoch súťaženia v bielej stope môžem potvrdiť, že sklzné vlastnosti lyží, voskovanie sú podstatnou zložkou športového výkonu v behu na lyžiach.

Či už ste vrcholový alebo rekreačný bežec na lyžiach, mali by ste mať z behu dobrý pocit. Správne navoskovanie a výber lyží Vám umožní bežať o 10% rýchlejšie a ušetrí vám veľké množstvo síl. Pri klasickej technike sa na skĺznici lyže nachádza stúpacia zóna (mazacia zóna), na ktorú sa nanášajú stúpacie vosky. Táto zóna tvorí asi jednu tretinu z celkovej dĺžky lyže a nachádza sa v jej strede. Dĺžka stúpacej zóny závisí od tvrdosti lyže a hmotnosti pretekára ako dokáže pretlačiť lyžu, keď na nej stojí. Ostatné dve tretiny lyže tvorí sklzová zóna, kde sa nanášajú vosky (parafíny, prášky) na zlepšenie sklzových vlastností lyže. Kolmý tlak na lyžu spôsobuje trenie medzi skĺznicou a snehom čo zabezpečí možnosť odrazu priamo vpred. Čím kratšia je odrazová zóna pri rovnakej tvrdosti lyže, tým je lyža sklznejšia, a zároveň menej stúpavá (je ťažšie sa z nej odraziť), preto treba nájsť tú správnu kombináciu voskov, aby bola lyža dostatočne stúpavá a sklzná.

Fyziologický princíp voskovania je nasledovný: Pri sklze vzniká tlakom a trením teplo, ktoré roztápa snehové kryštály a vytvára veľmi jemnú vrstvičku vody za lyžou v stope, ktorá trenie pri sklze zmenšuje. Táto mikroskopická vody v stope za lyžou okamžite zamŕza a vytvára ľadový povlak. Ak teplom vznikne vrstvička vody, zvyšuje sa priľnavosť skĺznice k snehu, trenie má charakter kvapalného trenia. V tomto článku sa budeme venovať len stúpacím voskom, sklzové vosky preberieme pri voskovaní lyží pre korčuliarsku techniku, v nasledujúcom článku.

Základné delenie stúpacích voskov

Druhy voskov a ich použitie
Podkladové vosky plnia funkciu spojiva medzi skĺznicou a použitým voskom pre jazdu a odraz.

- tvrdé vosky sa používajú na nový - prachový sneh, ktorý má ostré kryštály.
   
svetlo-zelený      - pri teplotách - 10°C až -15°C.
zelený                  - pri teplotách - 5°C až - 10°C.
modrý                   - pri teplotách - 1°C až - 5°C.

- mäkké vosky sa využívajú pri staršom snehu, ktorý má kryštály zaoblené a mäkšie.

fialový                   - okolo 0°C
červený                - pri 0°C až +4°C
žltý                         - pri mokrý čerstvý sneh ("mydlo")

- tekuté vosky sa používajú pri voskovaní skĺznic na starý, zrnitý alebo mokrý sneh, ktorý má kryštály silne degenerované a oblé.

zelený          - na hrubozrnný ľadový sneh a ľad do - 20°C.
modrý           - na ľadovú stopu, ľad do - 20°C.
fialový          - na ľadovú stopu, zmrznutý sneh 0°C až -2°C.
žltý                - na mokrý sneh, čerstvý sneh.
červený        - na mokrý a starý sneh.
strieborný    - na zľadovatený sneh a starý a mokrý sneh so špinavou stopou.
čierny            - na veľmi mokrý sneh, vodnatú stopu.
univerzál      - na zľadovatený, starý sneh, premrznutý sneh, -4°C až +2°C.

Verím, že vám náš článok pomôže pri správnom výbere voskov a stretneme sa čoskoro v bežeckej stope,



___________________________________________________________________


Postrehy z Bielej stopy

Uplynulý víkend sa uskutočnil 39. ročník Bielej stopy na Skalke, na ktorom sa zúčastnili aj inštruktori nordicacademy.sk. Podujatie začínalo v posledných ročníkoch už v piatok mestskými šprintmi, ale pre úpravy v meste sa preteky nemohli uskutočniť. V sobotu preteky odštartovali výstrelom o 10:00, korčuliarskou technikou na 26 km a 47 km a v nedeľu o 10:30 klasickou technikou na trati dlhej 25 km. V sobotu sa na kratšej trati zúčastnilo 313 mužov, 48 žien a na dlhšej, 47 km dlhej trati 219 mužov a 11 žien.

Trať Bielej stopy sa považuje za najťažšiu v súťaži Euroloppet. Je náročná predovšetkým veľkým prevýšením, kde najnižší bod trate sa nachádza pod úrovňou 900 m.n.m a štart aj cieľ nad úrovňou 1200 m.n.m. Väčšina dlhých tratí sa behá na miernom profile. Pri spoločnom štarte, ktoré sú pravidlom pri dlhých behoch, je veľmi dôležité postavenie na štarte, ktoré môžete získať vybehaným umiestnením na minuloročnom podujatí, prípadne ak ste členom reprezentácie a podobne. Osobne som štartoval z prvého koridoru, kde sa však vytvorili dva rady a tým že som prišiel na štart v posledných minútach, som bol v druhom rade. Celkovo boli 3 koridory.

Vyštartoval som zhruba na 20.-30 pozícii, trať bola široká asi 9 m, takže vedľa seba mohli ísť 2 pretekári pri korčuliarskej technike. Predieranie sa dopredu stojí mnoho síl a často treba aj šťastie, aby ste nezlomili paličku, prípadne sa nestali súčasťou kolízie. Občerstvovanie bolo po celej trati zhruba na každom 6 km, takže to bolo v poriadku. Organizátorom by som vytkol zrejme zlú úpravu tratí, pretože trať bola mäkká a asi 1/3 šírky trate bola vyššia ako zvyšok, takže predbiehanie bolo obtiažne a korčuľovali sme aj po klasickej stope, čo by sa na takýchto veľkých podujatiach stávať nemalo. Keďže počasie bolo fantastické a snehu bolo dostatok, myslím si, že trať mohla byť upravená lepšie, ale je to len môj osobný názor. Teplota bolo okolo – 12°C a slnečno.

Mnohí sa pýtajú, čo na lyže. My sme dávali ako podkladový parafín LF3 swix zelený a prášok, štruktúra sa do lyže nedávala čo sa ukázalo ako chyba, pretože nasledujúci deň sme dali stromčekovú štruktúru, ktorá výrazne zrýchlila sklznosť lyží. Išiel som na lyžiach Fischer Cold, myslím si, že lyže so štruktúrou na tento typ snehu som, ale nemal. Jazda bola tupá, oproti jazde v nedeľu na klasických lyžiach, kde boli podmienky približne rovnaké. Po absolvovaní 26 km dlhej trate som bol trocha sklamaný, pretože asi 2 km pred cieľom v najvyššom stúpaní kde sme išli 3 pretekári spoločne som stvrdol a nepodarilo sa mi ich udržať, skončil som na 4. mieste so stratou na víťaza M. Kazára 3:23 a 0:45 na 2. a 3. miesto.

Ďalší deň to bolo o niečo lepšie. Bežal som 25 km klasickou technikou podarilo sa mi byť od začiatku na popredných miestach, kde sme spolupracovali a striedali sa, ale väčšiu som ťahal ja. Lyže mi išli perfektne v zjazde vďaka spomínanej stromčekovej štruktúre. V stúpaniach to bolo horšie pretože sme mazali zrejme moc tvrdé vosky a musel som vyskakovať zo stopy a ísť stromčekom, čo je energeticky náročnejšie a pomalšie. Išiel som na stúpacom vosku Rode -2 °C až -7 °C. Od 12 km som šiel v podstate sám až do cieľa, kde som skončil 2. so stratou na víťaza R. Šretra 0:55.
   
Super podujatie, určite pôjdem aj ďalší rok ak bude slúžiť zdravie a nebudú dôležitejšie preteky. Myslím si, že to je jediné a najkvalitnejšie podujatie v behu na lyžiach na Slovensku. Je smutné, že počet pretekárov nepresiahol spolu ani 1000 účastníkov, počas obidvoch dní. Cena štartovného sa pohybuje od 15 € až po 49 €. Výška ceny závisí od dátumu prihlásenia, dĺžky trate a toho či ste členmi SLA (Slovenská lyžiarska asociácia). Verím, že o rok sa na tomto podujatí stretneme a vďaka našej škole nordicacademy.sk sa naučíte, prípadne zdokonalíte v behu na lyžiach, čo Vám pomôže pri dosahovaní Vašich osobných víťazstiev.

Peter Žiška, www.nordicacademy.sk

3.2.2012   /   Beh na lyžiach   /   Autor: Peter Žiška   /    Foto: redbull

Ďalšie články