Cookies

Súhlasím Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.

Auto

Testy

Audi A5 Sportback: Atlét bez kompromisov

Audi A5 Sportback: Atlét bez kompromisov
Zdá sa vám sedan Audi A4 príliš konvenčný a kombi Avant zasa zbytočne praktické? Tak potom je tu voľba v podobe Audi A5 Sportback. Spája atletickú siluetu s priestorom, ktorý by ste nečakali.
Po novej generácii Audi A4 prišiel Ingolstadt aj s kupé A5 a samozrejme praktickejšou verziou Sportback. Napokon, Audi je vo svete 5-dverových kupé už roky ako doma. Všetko to začalo luxusným A7 Sportback, ku ktorému sa neskôr pridal aj náš menší súrodenec. Na trhu je už druhá generácia, samozrejme na prémiovej platforme MLB Evo s pozdĺžne uloženými motormi, takže A5 Sportback si rozhodne nemýľte s VW Passat a podobne. Toto je Audi doslova od podlahy.

Nové základy novinke rozhodne prospeli. Atlétovi totiž nadváha príliš nesvedčí a tak aj vďaka nim ušetril Sportback medzigeneračne 85 kg. Diéta sa ale dotkla aj ďalších aspektov jeho vyšportovaného tela. Napríklad karosérie, ktorá je mixom hliníka a vysokopevnostnej ocele. Je ľahšia o 15 kg, hoci na jej formáte pribudli užitočné centimetre. Päťdverové kupé má na dĺžku 4 733, na šírku 1 843 a na výšku 1 386 mm. Je teda o 22 mm dlhšie, ale o päť nižšie. Rázvor náprav sa natiahol z 2 810 na 2 824 mm, teda o 14 mm. Je to zároveň o 60 mm viac, ako má kupé A5 s jedným párom dverí.

Kupé, ale s párom dverí navyše

Z neho si Sportback požičal výrazný športový „look“. Veď presne o to tu išlo. Spája ich takmer identická predná časť s novou 6-uholníkovou maskou Single Frame, ktorá je podstatne širšia a situovaná bližšie k asfaltu. Zdobia ju robustné horizontálne lišty. Svetlá sa nachádzajú nad líniou masky. Už v základe prichádzajú s bi-xenónovou technológiou. Za príplatok si však môžete dopriať úžasné reflektory Matrix LED obsahujúce 18 individuálne riadených diód. Z profilu ostáva Sportback liftbackom, alebo skôr fastbackom. Jeho atletickú siluetu umocňuje plavný bočný prelis, tentoraz však v omnoho plastickejšom vyhotovení.


Vzadu púta pozornosť úzkymi LED reflektormi s dynamickými smerovými svetlami. Brzdové zas našli miesto na hornej hrane zadného okna, a to v celej šírke strechy, čo pôsobí mimoriadne efektne. Aj v interiéri je jasné, že toto nie je bežné Audi A4. Vodič a spolujazdec sedia totiž nižšie. Presne, ako to v kupé má byť. Lenže tentoraz bez priestorových kompromisov. Miesta pribudlo vo všetkých smeroch. Kabína je o 17 mm dlhšia, pričom vodič a spolujazdec dostali o 11 mm viac priestorovej rezervy vo výške ramien a zadní cestujúci zas 24 plusových milimetrov na nohy.

Luxus limuzíny, priestor Avantu

A potom je tu veľmi praktický kufor. Pod elegantným splývavým vekom, ktoré otvoríte aj nožným senzorom, ukrýva Sportback 480 a po sklopení zadných operadiel delených v pomere 40:20:40 dokonca 1 300 litrov pre batožinu. To by ste asi od tohto atléta nečakali. Jednoducho spája komfort limuzíny, imidž kupé a variabilitu takmer na úrovni Avantu. Za volantom sa zasa môžete tešiť z technologickej vychytávky - virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom. Ten umožňuje viacero schém zobrazenia. Nechýba ani 7- alebo 8,3-palcový voľne stojaci displej rozhrania MMI ovládaný kruhovým ovládačom na stredovom tuneli s touch-padom.


Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez AppleCar Play a Android Auto. Zákazníci môžu voliť navyše modul navigácie a internetové pripojenie LTE cez SIM kartu nainštalovanú priamo vo vozidle. To ich spája so svetom prakticky kdekoľvek. K dispozícii je tiež špičková aparatúra Bang & Olufsen s 19 reproduktormi a výkonom 755 W vytvárajúca efekt koncertnej sály. Ambientné podsvietenie kabíny ponúka až 30 farieb svetla. K novým luxusným prvkom môžeme pripočítať trojzónovú klimatizáciu. O bezpečnosť sa stará plejáda asistenčných systémov.

Na palube je adaptívny tempomat, autonómne brzdy, asistent pre jazdu v kolóne či udržiavanie v jazdnom prúde. Systémy môžu navyše využívať údaje navigácie a čítačky dopravných značiek, vrátane doplnkových tabuliek, a dokonca dáta navigácie o profile trasy. Takže Sportback dokáže prispôsobiť rýchlosť aj stúpaniu, klesaniu či dokonca počasiu vďaka údajom dažďového senzora. Na nedodržanie rýchlosti je vodič upozornený grafickým varovaním na prístrojovom paneli a tiež na head-up displeji.

O 17 % viac výkonu, o 22 % nižšia spotreba

Ponuka motorov umocňuje športový duch Sportbacku. Je totiž zhodná s kupé A5. V Ingolstadte nehovoria o downsizingu, ale o rightsizingu. K znižovaniu objemu pristúpili teda citlivo. V každom prípade, s výnimkou ostrej verzie S5, už v benzínovej ponuke 6-valec nenájdete. Odpustkom je spotreba nižšia až o 22 %, aj vďaka štart-stop systému, ktorý vypína motor už pri poklese rýchlosti pod 4,3 km/h, teda ešte pred zastavením. Pri verziách s automatickou prevodovkou nechýba voľnobežka. O dynamiku sa ale báť rozhodne nemusíte. Motory posilnili o 17 % a do karát hrajú Sportbacku aj ušetrené kilogramy.

Základ tvorí novučičký preplňovaný dvojliter 2,0 TFSI kombinujúci priamy aj nepriamy vstrek. V slabšej verzii dáva 140 a v silnejšej až 185 kW. Výkonnejší variant šprintuje na stovku za šesť sekúnd a priemerne spotrebuje 5,9 litra benzínu. Naftu zastúpi 4-valec 2,0 TDI (140 kW), s ktorým Sportback akceleruje na 100 km/h za 7,4 sekundy. Práve ten sme si vyskúšali. Úsporná verzia Ultra s optimalizovanými prevodmi, aerodynamikou a pneumatikami s ultranízkym valivým odporom si vystačí so 4,1 litrami nafty, čo je ešte o deci menej.
Prím hrá nafta

A potom sú tu 6-valce 3,0 TDI ponúkajúce buď 160, alebo 210 kW. Najsilnejší diesel s krútiacim momentom až 620 Nm bude teda zároveň najvýkonnejšou „civilnou“ verziou Sportbacku. Stovku zvládne hlboko pod šesť sekúnd. Na výber sú 6-stupňové manuálne, alebo 7-stupňové prevodovky DSG S tronic. Šesťvalce 3,0 TDI (210 kW) a 3,0 TSI (pre S5) využívajú štandardne 8-stupňový automat tiptronic s hydrodynamickým meničom a pohonom oboch náprav quattro ultra.

Nový systém síce ruší permanentný pohon štyroch kolies, ale Audi tvrdí, že šetrí palivo natoľko, že zmazáva rozdiely v spotrebe medzi verziami s pohonom predných a všetkých kolies, pričom zmeny v správaní na ceste sú nepostrehnuteľné. Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál a systém Wheel-selective torque control s individuálnym rozdeľovaním hnacej sily pre každé z kolies. Voliteľné je tiež adaptívne odpruženie Continuos damping Control, volič jazdných režimov Audi Drive Select a riadenie Dynamic steering s premenlivým prevodovým pomerom v rozsahu až 100 %.


Šestnásť- až devätnásťpalcové disky kolies nesú 5-prvkové hliníkové závesy na prednej aj zadnej náprave. Nič lepšie si nemôžte priať. Teda až na ostrú verziu S5, ktorá je v ponuke samostatnou kapitolou. Veď pod prednou kapotou má dvakrát preplňovaný 6-valec 3,0 TFSI (260 kW), ktorý aj vďaka stálemu pohonu oboch náprav a 8-stupňovej prevodovke Tiptronic vystrelí Sportback na stovku za 4,7 sekundy. Najavo dáva svoje neposedné gény neprehliadnuteľným exteriérovým paketom s 18-palcovými diskami a zníženým podvozkom.

Technické údaje

Dĺžka/Šírka/Výška (mm) 4 733/1 843/1 386
Rázvor náprav (mm) 2 824
Veľkosť kufra (l) 480 - 1 300
Motor 2,0 TFSI 2,0 TFSI 2,0 TDI 3,0 TDI Quattro 3,0 TDI Quattro
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 6/24 6/24
Max. výkon (kW) 140 185 140 160 210
Prevodovka 6M/7DSG 6M/7DSG 6M/7DSG 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,7 6,0 7,4 6,6 do 6
Spotreba na 100 km (l) 5,6 5,9 4,1 4,5 -
11.8.2018   /   Auto-moto   /   Autor: Andrej Lojdl   /    Foto: rh

Fotogaléria

Ďalšie články